Poplatek za obsluhu? Restaurace si nesmějí připočítat 10 %

Petr Kučera Petr Kučera
17. 3. 2015 17:00
Samostatný poplatek za servis lze podle ČOI tolerovat jen v případě, že je vyjádřen přesnou částkou v korunách. Je ale nutné splnit i další podmínky.
Za 10% příplatek loni dostala vysokou pokutu restaurace U Kamenného stolu.
Za 10% příplatek loni dostala vysokou pokutu restaurace U Kamenného stolu. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Restaurace v České republice nesmějí nutit zákazníka k placení samostatného poplatku za servis či obsluhu, pokud je stanoven jako určité procento k ceně jídla a nápojů. A to ani v případě, že jej na tento poplatek předem upozorní v jídelním lístku. Vyplývá to ze stanoviska právního oddělení České obchodní inspekce (ČOI) k otázkám online deníku Aktuálně.cz, souvisejícím s přehledem nejvyšších pokut uložených v oblasti veřejného stravování.

"Příplatek, typicky uváděný jako „servis + 10 %“, porušuje zákon o ochraně spotřebitele, podle něhož nesmí informace o ceně jídel a nápojů vzbuzovat zdání, že je ve skutečnosti nižší. Spotřebitel má být seznámen s cenou konečnou zahrnující veškeré daně a poplatky, nesmí být nucen činit další úkony ke zjištění konečné ceny,“ tlumočí názor právníků mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Samostatný poplatek za servis lze podle ČOI tolerovat jen v případě, že je vyjádřen přesnou částkou v korunách, tedy například „servis 50 korun“. Takový poplatek musí být transparentně uveden v jídelním či nápojovém lístku, aby o něm byl spotřebitel zřetelně, srozumitelně a jasně informován ještě před objednávkou.

Předpokládá se nicméně, že související náklady si provozovatel započítá do samotné ceny jídla a nápojů. Obsluha není další službou navíc, ale přímo "podstatou" restaurace. Oproti tomu tazvaný couvert, tedy pečivo či dochucovadla, lze účtovat samostatně, pokud je to zřetelně na jídelním lístku uvedeno.

V každém případě je podle ČOI protizákonné účtovat poplatek za servis či obsluhu pouze zahraničním turistům, typicky tedy anglicky mluvícím hostům. Inspekce neuznává ani případný argument, že restaurace nabízejí zahraničním turistům nákladnější službu, protože je musí obsluhovat jazykově vyškolený, a tedy (pro provozovatele) dražší personál.

Prodávající nesmí spotřebitele diskriminovat. Podle nálezu Ústavního soudu z roku 2006 se diskriminací rozumí takové jednání, kdy je s různými subjekty nacházejícími se v totožné nebo obdobné situaci zacházeno rozdílně, aniž by pro takové rozdílné jednání existovaly rozumné důvody. Rozdílné jednání musí sledovat legitimní cíl a použité prostředky musí být přiměřené k dosažení takového cíle.

„V případě obsluhy cizinců v restauraci nejsou naplněny podmínky ospravedlnitelného rozdílného zacházení, jedná se tak o diskriminaci z důvodu státní příslušnosti, případně národnosti. Obě skupiny spotřebitelů se nacházejí ve shodné či obdobné situaci, zpoplatnění jazykově vybaveného personálu nemůže být považováno za přiměřený prostředek,“ uvádí stanovisko právníků ČOI.

Právě neoprávněné účtování příplatku k ceně patřilo mezi nejčastější porušení zákona, za něž Česká obchodní inspekce loni uložila nejvyšší pokuty. Nejpřísněji potrestala provozovatele Restaurace Čertovka na pražské Malé Straně – ve výši sankce 90 tisíc se projevilo i nedodržení míry podávaných nápojů a diskriminace anglicky mluvících hostů.

Soudy zatím o "správnosti" výkladu ČOI ohledně účtování příplatků nerozhodovaly, alespoň podle dostupných informací i podle vyjádření samotné inspekce. "Momentálně však evidujeme jednu žalobu proti našemu rozhodnutí ČOI, které se mimo jiné týkalo příplatku ve výši 10 procent. Soud však v této věci zatím nerozhodl," dodává mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy