Plaťte víc, nebo sem vůbec nechoďte. ČOI našla téměř dvacet podniků, které diskriminují spotřebitele

Ekonomika Ekonomika
24. 3. 2017 10:24
V loňském roce se ČOI nejčastěji setkávala s diskriminací z důvodu národnosti.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Devatenáct podniků, které pravděpodobně diskriminují část spotřebitelů, našla během loňských kontrol Česká obchodní inspekce (ČOI). Jde o stejný počet zjištění jako před rokem.

"Nejčastěji jsme se setkávali s diskriminací z důvodu národnosti, kdy například anglicky mluvícím zákazníkům byly v restauracích účtovány vyšší ceny než českým spotřebitelům," říká Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

Inspekce loni provedla celkem 1412 kontrol, při kterých se zaměřila na projevy diskriminačního jednání prodávajících vůči spotřebitelům. Podezření na některou z forem diskriminace bylo zjištěno v 1,4 procenta z nich. Porušení jiných předpisů pak ve 42,1 procenta případů.

"Sedm případů diskriminace se týkalo národnosti, respektive státní příslušnosti, kdy s cizojazyčně hovořícími spotřebiteli bylo zacházeno méně příznivě, než se zachází s jinými osobami ve srovnatelné situaci," upřesňuje Bezecný. Šlo například o neodůvodněné navýšení ceny nabízených pokrmů a nápojů, popřípadě účtování takzvaného servisu v hostinských zařízeních cizojazyčně hovořícím spotřebitelům.

Dalším diskriminačním jednáním založeným na státní příslušnosti byl přístup cestovní kanceláře, která podmiňovala přístup k nabízeným produktům (zájezdům) požadavkem na cestovní doklad vydaný Českou republikou.

Ve třech případech bylo zjištěno diskriminační jednání založené na rasovém, respektive etnickém důvodu. Ve dvou případech se jednalo o nevpuštění romských občanů do provozovny poskytující hostinské služby a v jednom případě o odmítnutí ubytování romských občanů v hotelu.

Další případy diskriminace se pak týkaly například paušálního omezení dodání objednaného zboží prostřednictvím elektronického obchodu pro osoby na určité adrese z důvodu, že v předchozí době některá z těchto osob neuhradila cenu objednaného zboží anebo objednané zboží nepřevzala.

Inspekci se nelíbily také požadavky na dokládání většího počtu dokladů při poskytování spotřebitelského úvěru spotřebitelům z EU a omezení poskytnutí spotřebitelského úvěru věkovou hranicí, stejně jako omezení nabídky projede výrobků a poskytování služeb osobám, které jsou nazývány imigranty.

V loňském roce nabylo právní moci - v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním - šest pokut v celkové hodnotě 82 tisíc korun. V dalších šesti případech (za celkem 615 tisíc korun) nabyly právní moci takzvané sdružené pokuty, které byly uloženy za porušení zákazu diskriminace spotřebitele a dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele.

 

Právě se děje

Další zprávy