reklama
 
 

Platba kartou v e-shopech předstihla dobírku, ukázal další průzkum. V jiném zůstává jedničkou

13. 8. 2018 15:30
Dobírka v posledních dvou letech ztrácí na úkor platebních karet.

Praha - Platby dobírkou jako nejoblíbenější způsob úhrady vystřídalo v internetových obchodech placení kartou. Alespoň podle nejnovějšího průzkumu přepravce GLS.

Zatímco před dvěma lety kartou platila čtvrtina zákazníků a dobírku využívalo 34 procent lidí, letos využívá karetní transakce 34,5 procenta a dobírku asi 29 procent zákazníků, ukázal průzkum GLS.

Dobírka byla dlouhá léta nejvyužívanějším způsobem, kterým Češi platili za objednané zboží z e-shopů, v posledních dvou letech ale tak ztrácí na úkor platebních karet.

"Současný trend má dva hlavní důvody. Prvním je větší důvěra Čechů k e-shopům. Velké množství českých internetových prodejců má již dobré renomé, že prodávané zboží je skutečně na skladě a přijde maximálně do tří pracovních dnů od zadání objednávky. Druhým důvodem růstu využití platby kartou je početná skupina nejmladších kupujících, u kterých je dobírka spíše výjimkou," uvedl ředitel GLS ČR Pavel Včela.

Více než třetina dotázaných v současné době hradí každý měsíc nějaké zboží nebo službu pomocí online platebních nástrojů. Každý týden tak činí 13,5 procenta Čechů. Platbám přes internet se podle Včely zásadně vyhýbá jen každý šestý dotázaný.

Zlom ukázal už loňský průzkum

Přímá platba debetní či kreditní kartou se poprvé stala vůbec nejužívanější metodou už podle průzkumu, který Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a společnost Nielsen zveřejnily loni v květnu. Téměř třetina (29 procent) lidí v něm uvedla, že své nákupy online platí nejčastěji kartou. Dlouho populárnější dobírku uvedlo jen 26 procent oslovených.

Ještě před pěti lety přitom ve stejném průzkumu preferovalo platbu kartou pouze 14 procent lidí, dobírku uvedlo 41 procent dotázaných. I vzhledem k relativně velkému rozšíření platebních karet vycházelo Česko v tomto srovnání jako výjimečná země.

Karty rostou, ale dobírku ještě nedohnaly

Naopak podle letošní analýzy srovnávače cen Heureka.cz zůstává dobírka jedničkou. Lidé ji letos využili u 32 procent objednávek, což je ve srovnání s loňskem o dva procentní body méně.

Vysokou oblibu si podle dat Heureky stále drží vyzvednutí a zaplacení objednaného zboží na pobočce obchodu - lidé ho využívají ve 30 procentech objednávek. Kartou je letos zaplaceno už 22 procent nákupů v tuzemských e-shopech, což je čtyři procentní body více oproti loňskému roku.

Častěji zákazníci platí kartou on-line zboží s nižší hodnotou. "Typicky je to třeba drogerie, kosmetika, zdraví, zkrátka zboží nižší hodnoty, které však nakupujeme častěji," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman. Zákazníci podle něj také stále častěji využívají možnost si ve svých oblíbených e-shopech údaje o platební kartě uložit, takže další nákup už mohou zaplatit na jedno kliknutí.

autoři: eko, čtk | 13. 8. 2018 15:30

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama