"Šerednou" zeleninu začíná prodávat i Tesco. Pokroucené kusy nabídne se slevou

Iva Špačková Iva Špačková
24. 1. 2017 11:41
Třetí největší tuzemský maloobchodní řetězec Tesco začíná nabízet "ošklivou" zeleninu. Takovou, co je zkřivená, malá, nebo naopak obří, a neprojde tak normami na prvotřídní vzhled. V rámci pilotního programu nabídne zákazníkům ve slevě čtyři druhy potravin. Nevzhlednou zeleninu prodává už Penny Market a Rohlík.cz.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Jakub Plíhal

Praha – Obchodní řetězec Tesco, který svými tržbami zaujímá na českém maloobchodním trhu třetí místo, se pustil do prodeje esteticky vybočujících potravin. Různorodě tvarovaná jablka, mrkev, řepu a brambory najdou od dnešního dne zákazníci na pultech označených logem Perfectly Imperfect, tedy "dokonale nedokonalé".

Pokřivené zboží bude obchod nabízet za zvýhodněnou cenu, která bude zhruba o 20 procent nižší než cena tvarově dokonalých konkurentů. 

V rámci pilotního programu bude Tesco pokroucené potraviny nabízet v 50 obchodech ve střední Evropě a ve 12 vybraných v Česku: Brno-Heršpice, Praha-Eden, Ostrava, Frýdek-Místek, Děčín, Mělník, Havířov, Karlovy Vary, Rychnov nad Kněžnou, Sokolov, Vysoké Mýto, Český Krumlov. Pokud o ně zákazníci projeví zájem, bude nabídku obchodů i sortimentu rozšiřovat.

"Tímto rozhodnutím se snažíme pomoci našim dodavatelům omezit množství znehodnocených potravin. Ovoce a zelenina v dobré kvalitě je často vyhazována, protože nesplňuje estetická kritéria, jako jsou standardizovaná velikost, váha nebo tvar, přitom jsou ve skvělém stavu a jsou vhodné ke konzumaci," říká Patrik Dojčivovič, ředitel společnosti Tesco pro čerstvé potraviny.

Podle organizace pro výživu a zemědělství OSN se kvůli vzhledu vyhodí až 20 procent zemědělské produkce. Prodej "ošklivé" zeleniny tak může toto plýtvání zmírnit. "Je to marketing, nicméně nic proti tomu. Rodinné farmy, které zastupujeme, prodávaly takové ovoce a zeleninu za nižší cenu vždy. Každé zboží má svého kupce a není důvod, aby se jinak kvalitní potraviny vyhazovaly. Už to tu mělo být dávno," říká Jaroslav Šebek, tajemník Asociace soukromého zemědělství ČR.

Jako první z velkých obchodů začal "křivou" zeleninu v Česku nabízet před několika lety Globus. Zákazníci však tehdy neměli o takové potraviny zájem.

S růstem důrazu na zdravý životní styl se někteří kupující více začali zajímat o kvalitu zboží a estetika u nich už přestala být rozhodující. Loni v srpnu vyzkoušel prodej ošklivé zeleniny s minimálně desetiprocentní slevou Penny Market. Nápad se ujal, a tak řetězec rozšířil sortiment i na ovoce. Do konce října prodal pokroucené brambory, mrkev, cukety, cibuli, papriky, česnek, jablka a hrušky za 13,5 milionu korun. 

Foto: Tesco

Úspěch s prodejem nestandardní zeleniny za nižší cenu zaznamenal také internetový prodejce potravin Rohlík.cz. "Šeredné" okurky si za více než měsíc provozu koupila zhruba čtvrtina všech kupujících a nevzhledných paprik se prodalo zhruba tolik co esteticky vyvážených. E-shop po této zkušenosti rozšířil nabídku o brambory, cibuli, česnek, karotku a hrušky.

"Zájem o "ošklivou" českou zeleninu trvá. Aktuálně máme vzhledem k sezóně v nabídce "ošklivou" karotku, hrušky a brambory, které jsou o o 5-25 procent levnější než jejich krásnější kolegyně, a jejich podíl na prodejích těchto druhů ovoce a zeleniny je zhruba čtvrtinový," uvedla mluvčí e-shopu Michala Gregorová.

 

Právě se děje

Další zprávy