reklama
 
 

Odboráři v prodejnách se rozpínají. Novým názvem chtějí přilákat i lidi mimo obchod

31. 5. 2018
OSPO se mění na UZO. Podobnost s řeckým národním nápojem je pouze náhodná.

Praha - Odborový svaz pracovníků obchodu OSPO mění své jméno. Nově se zaměstnanci budou sdružovat pod zkratkou UZO (Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb). Chtějí tak nalákat další členy i z oborů navazujících na práci v prodejnách.

Nový název spolu s novým vedením si odboráři zvolili na VII. řádném sjezdu OSPO, který se koná v Praze.

"V posledních letech jsme výrazně rozšířili svou působnost. Naši členové se už nezabývají jen obchodem, ale také logistikou, pečovatelstvím, cestovním ruchem a dalšími oblastmi. Nový název naší organizace má podstatně širší pojetí a mnohem lépe odráží směr, kterým se chceme do budoucna ubírat," vysvětluje Renáta Burianová, předsedkyně OSPO a zároveň nově zvolená prezidentka UZO.

Zájem lidí o odbory podle ní stoupá. Nechce však upřesnit, kolik členů nyní organizace má, ani kolik jich za poslední měsíce přibylo. "Pokud jde o obchodní řetězce, odborově je organizováno zhruba deset procent zaměstnanců, což je obvyklý podíl jako v ekonomicky vyspělých zemích," přibližuje Burianová.

Loni se k odborářům přidaly například zaměstnanci velkých obchodních řetězců Marks&Spencer a H&M, logistické centrum společnosti Amazon nebo firma Ikea Purchasing Services. Právě to, že svaz loni pronikl do nepotravinářských řetězců, považuje Burianová za veliký úspěch.

Za úspěch považuje šéfka odborářů také to, že obchodní řetězce zvedají mzdy, přestože to v posledním roce nedělaly na nátlak odborů, ale dobrovolně proto, aby jim zaměstnanci na napjatém pracovním trhu neutíkali ke konkurenci. 

Od začátku loňského roku tak vzrostly výdělky v obchodních řetězcích průměrně o pětinu. Nyní se mzdy prodavaček pohybují v průměru mezi 17 000 a 18 000 korunami. Liší se to však řetězec od řetězce a navíc region od regionu. Vůbec nejvíc nyní vydělávají prodavačky Lidlu, jejichž nástupní plat přepočtený na plný úvazek je 28 000 korun (v Praze dokonce 29 143 korun).

Ačkoliv obchodní sítě nyní ke zvedání mezd přistupují i bez pobízení, obecně podle Burianové je ve firmách, kde odbory působí, mzdový nárůst přibližně o třetinu vyšší než ve společnostech, v nichž založeny nejsou.

"Čím větší je ve firmě odborová organizovanost, tím lepší vyjednávací pozici odbory mají a tím lepší mzdy a pracovní podmínky mohou pro zaměstnance vyjednat. Tam, kde je málo členů, je vyjednávání se zaměstnavateli často složité," dodává prezidentka UZO.

Uzo, nebo též ouzo, je řecká pálenka, do níž se přidává anýz. Na alkohol však nová zkratka odborářů neodkazuje. "Je to zkratka první části názvu Unie zaměstnanců obchodu. Zaměstnanci logistiky a služeb jsou pro nás samozřejmě také důležití, ale obchod zůstává stěžejní," vysvětluje Eva Presová, mluvčí UZO, s tím, že shoda s řeckým národním nápojem je pouze náhodná.

autor: Iva Špačková | 31. 5. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama