Košíky s čísly, ochranka i aplikace. Podívejte se, jak obchody zvládají počítání lidí

Pavla Adamcová Kuni Nguyenová Pavla Adamcová, Kuni Nguyenová
Aktualizováno 18. 11. 2020 15:27
V pandemii začala platit nová omezení při nákupu. Od středy musí mít každý zákazník pro sebe 15 metrů čtverečních. Prodejci musí nově řídit fronty uvnitř i před obchody a hlídat dodržování dvoumetrových rozestupů mezi lidmi. Pro obchody jde o novou situaci, kterou se snaží řešit ochrankou, omezením počtu košíků a vozíků či počítáním lidí přes aplikaci. Podívejte se, jak to zvládají.
Zákaznice s očíslovaným nákupním vozíkem vchází do hypermarketu v Ústí nad Labem.
Zákaznice s očíslovaným nákupním vozíkem vchází do hypermarketu v Ústí nad Labem. | Foto: ČTK/ Ondřej Hájek

Kromě omezení počtu zákazníků v každé prodejně se nově prodlužuje zavírací čas z dosavadních 19:59 na 21:00. Tedy do doby, odkdy začíná platit zákaz vycházení. Kromě nedělí navíc nesmějí maloobchodní prodejny fungovat nově ani o svátcích.

Vláda dosud platná opatření pro maloobchody a nákupní centra v souvislosti s bojem proti koronaviru sjednotila s novým protipandemickým systémem (PES). Ten je rozdělen do pěti stupňů pohotovosti. Na každý se vztahuje určité rizikové skóre, které se počítá podle vybraných epidemiologických parametrů. Omezení 15 metrů čtverečních na jednoho člověka platí od třetího stupně.

Provozní doba obchodů a nákupních center je sjednocena se zákazem vycházení v nejvyšších úrovních pohotovosti čtyři a pět. Provozy s pietním zbožím, pro které v případě nedělního prodeje platí výjimka, mohou mít podle aktuálního usnesení vlády poslední den v týdnu otevřeno jen do 19:59, připomíná agentura ČTK. U stupně čtyři je zákaz vycházení stanoven od 23:00.

Od úrovně tři žádný limit otevírací doby neplatí a mohou fungovat všechny obchody i nákupní centra. Ve stupních čtyři a pět je provoz omezen na prodejny základního zboží a výdejny e-shopů.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Dámský gambit na Netflixu vidělo 62 milionů lidí, v Česku je druhý

Minisérii z šachového prostředí Dámský gambit, ve které hlavní roli ztvárnila Anya Taylor-Joyová, na platformě Netflix vidělo 62 milionů lidí. Firma čísla sledovanosti obvykle nezveřejňuje, činí tak jen v případě mimořádných úspěchů. Netflix zveřejnil 23. října všech sedm dílů Dámského gambitu, které od té doby patří do desítky nejsledovanějších pořadů v USA, Velké Británii, Argentině nebo Izraeli. Momentálně je minisérie druhou nejžádanější položkou Netflixu v Česku, hned za čtvrtou řadou seriálu Koruna.

Podle Netflixu dále Dámský gambit obecně posílil zájem o šachy. Hledání tohoto slova na Googlu stouplo dvojnásobně, uživatelé serveru eBay.com dvakrát častěji hledají předměty související s šachami a webu Chess.com se pětinásobně zvýšil počet zaregistrovaných uživatelů.

Další zprávy