Státní opatření má výrazně omezit počet lidí v obchodech. Prodejci se obávají front

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 13. 11. 2020 15:37
Podle tabulky rozvolňování v době koronaviru, kterou v pátek předložil ministr zdravotnictví Jan Blatný, by měli obchodníci nově omezovat počet zákazníků v prodejně. Ve 3. až 5. stupni koronavirového semaforu na kupujícího připadne 15 metrů čtverečních plochy, potvrdil ministr dřívější informace on-line deníku Aktuálně.cz. Oslovení prodejci se shodně obávají front před prodejnami.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

"Umožněn jen prodej základních potřeb a výdej objednaného zboží. Omezení počtu osob (1 osoba na 15 m2 provozní plochy), rozestup 2 m mezi zákazníky, režimová a organizační opatření, management front (uvnitř i venku). Otevřeno v době mimo zákaz vycházení. V neděli a ve státní svátek zavřeno."

Tak praví nová metodika pro maloobchod a nákupní centra ve 4. a 5. stupni koronavirového semaforu ve verzi, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.

Prostor 15 m2 na jednu osobu by podle ní měl být dodržen rovněž ve 3. stupni. Ve 2. stupni je již omezení mírnější - na stejný prostor připadají dvě osoby a v 1. stupni čtyři osoby.

Hospodářská komora uvedla, že parametry protiepidemických opatření nejsou nijak odborně podložené. "V nákupních centrech a obchodech má být ve stupni 3 omezen počet osob na 1 osobu na 15 m2 provozní plochy. Hospodářská komora navrhovala 10 m2. Na dotaz, jaký je epidemický dopad mezi 5 metry a zda by jej ministerstvo mohlo doložit, Hospodářské komoře se dostalo odpovědi, že pro to data neexistují. Otázkou tedy je, zda pro snížení sociálního kontaktu bez exaktního testování je tento rozdíl opravdu tak důležitý, že nelze volání obchodníků vyhovět," komentuje opatření komora.

Hodinové čekání a zima

Mnozí prodejci oslovení on-line deníkem Aktuálně.cz přitom shodně vyjadřují obavu, že omezování počtu zákazníků povede k nemalým frontám před prodejnami.

"Naše zkušenosti od zahraničních kolegů ukazují, že v případě omezení počtu osob v prodejnách, se budou před prodejnami tvořit fronty desítek až stovek osob. V takovém případě by tak mohlo docházet až k více jak hodinovému čekání na volný vozík, navíc s přihlédnutím k ročnímu období za poměrně chladného počasí," odhaduje mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Podle Jiřího Marečka z prodejen Albert by administrativní omezení počtu lidí na prodejnách reálně znemožnilo nákup až pětině zákazníků. "Navíc by se vytvořilo riziko nákazy při čekání ve frontách, kde by reálně stály desítky až stovky lidí, podle času a velikosti prodejen," uvádí. Riziko vytváření front před prodejnou připouští také mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

"Pokud by nařízení znělo jednu osobu na 10 m2, naše hypermarkety by absorbovaly obvyklý počet zákazníků příchozích v předvánočním čase. Ale při omezení počtu jedné osoby na 15 m2 by již docházelo k tomu, že by část zákazníků musela čekat venku v zimě, než nakoupí ti, co přišli před nimi. Jestliže my, s největšími nákupními plochami, vidíme problémy s omezením jedné osoby na 15 m2, neumíme si ani představit délku front před menšími obchody, což je naprostá většina v ČR," uvádí mluvčí prodejen Globus Lutfia Volfová.

Například společnost Coop má po Česku zhruba 250 jednomístných prodejen, zejména na vesnici. "Nedokážu si absolutně představit, jak jedna paní prodavačka na prodejně naplňuje všechna nařízení daná pro maloobchod, především řízení počtu zákazníků. V České republice podobných jednomístných prodejen budou zřejmě tisíce," uvádí předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) v dopise adresovaném Blatnému, který má Aktuálně.cz k dispozici.

"Pro velké prodejny, které mají třeba i zaměstnance ochranky, by se na první pohled mohlo zdát, že si s daným opatřením poradí lépe. Věřte mi, že praxe je ale mnohem složitější, a právě v předvánočním období extrémně vyhrocená," píše Březina ministrovi.

Nedostane se až na třetinu lidí

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) Tomáše Prouzy je návrh "naprosto nesmyslný a zcela v rozporu s realitou".

"Premiér Babiš zde dělá z lidí pokusné králíky, na kterých chce testovat, jak rychle se bude šířit koronavirus mezi dvěma stovkami lidí, kteří budou v zimním počasí čekat hodinu venku na možnost dojít si nakoupit," říká Prouza.

"Takové pokusy na lidech zásadně odmítáme. Obchody nikdy nebyly zdrojem nákazy, díky masivním hygienickým opatřením jde o bezpečná místa a měla by být při zachování těchto opatření otevřena, co nejdříve to situace dovolí. Ale odmítáme se podílet na tom, že vláda svým rozhodnutím namačká lidi do front před vchody," dodává.

Bude-li platit limit jeden člověk na 15 metrů čtverečních, na zhruba 20 až 30 procent zákazníků podle typu obchodu se podle něj nedostane a nebudou si mít kde nakoupit.

Omezení počtu zákazníků v prodejně nicméně funguje i v jiných zemích. Například na Slovensku platí již od října. Až na výjimky tam na každého kupujícího musí připadat alespoň deset metrů čtverečních plochy obchodu.

Otazník visí také nad avizovanou povinností uzavřít obchody na státní svátek. Velké obchody s prodejní plochou větší než 200 metrů čtverečních za normálního stavu nesmí v některé státní svátky otevřít, nicméně podle České obchodní inspekce zákon o prodejní době v maloobchodě počítá s výjimkou nouzového stavu. Ten platí v Česku opět od 5. října a i velké prodejny potravin v nouzovém režimu naopak mohou zůstat ve svátky otevřené.

Míjí se to účinkem, kritizuje svaz

V současnosti musí zákazníci během nákupu dodržovat dvoumetrové rozestupy. Obchody s potravinami mají také povinně omezenou prodejní dobu do 20 hodin a zákaz prodeje o nedělích.

SOCR i tato omezení dlouhodobě kritizuje, podle Prouzy se míjí účinkem. "Považujeme to za velký problém a za protimluv toho, co vláda chtěla dosáhnout," uvedl Prouza s tím, že země jako Rakousko či Polsko naopak přistoupily na rozšíření otevírací doby, aby se počet lidí v obchodech co nejvíce rozprostřel.

Zákaz prodeje o nedělích zase podle něj způsobuje kumulaci lidí v obchodech v sobotu a v pondělí.

 

Právě se děje

před 51 minutami

Dámský gambit na Netflixu vidělo 62 milionů lidí, v Česku je druhý

Minisérii z šachového prostředí Dámský gambit, ve které hlavní roli ztvárnila Anya Taylor-Joyová, na platformě Netflix vidělo 62 milionů lidí. Firma čísla sledovanosti obvykle nezveřejňuje, činí tak jen v případě mimořádných úspěchů. Netflix zveřejnil 23. října všech sedm dílů Dámského gambitu, které od té doby patří do desítky nejsledovanějších pořadů v USA, Velké Británii, Argentině nebo Izraeli. Momentálně je minisérie druhou nejžádanější položkou Netflixu v Česku, hned za čtvrtou řadou seriálu Koruna.

Podle Netflixu dále Dámský gambit obecně posílil zájem o šachy. Hledání tohoto slova na Googlu stouplo dvojnásobně, uživatelé serveru eBay.com dvakrát častěji hledají předměty související s šachami a webu Chess.com se pětinásobně zvýšil počet zaregistrovaných uživatelů.

Další zprávy