O třetinu menší než v reklamách. Burger King čelí žalobě kvůli velikosti porcí

Johana Kofroňová Johana Kofroňová
14. 5. 2022 16:23
Společnost Burger King v USA čelí od konce března hromadné žalobě. Podle ní se fastfoodová firma dopustila klamavé reklamy, když v reklamě vyobrazovala jídlo až o třetinu větší, než jaké je ve skutečnosti. Soud ještě neproběhl a není jasné, kdy se tak stane. Žalující ale po Burger Kingu žádají finanční odškodnění a napravení klamavého chování. Společnost uvedla, že nebude situaci komentovat.

Údajně klamavá reklama Burger Kingu dle žaloby finančně poškozuje zákazníky, "protože jídlo, které dostanou, má mnohem nižší hodnotu, než je slíbeno," uvádí poškození zákazníci.

Reklamní trik prezentují na příkladu burgeru Whopper. Součástí spisu jsou fotografie s porovnáním reklamního snímku a skutečného burgeru, který se dá v řetězci zakoupit. Podle žaloby začal Burger King velikost burgerů v reklamách přehánět v srpnu 2017. Řetězec ke kauze jen uvedl, že probíhající nebo potenciální soudní spory nikdy nekomentuje.

Hromadná žaloba po Burger Kingu žádá finanční odškodnění, jeho výše ale není jasná. Zároveň žádá soud, aby společnosti nařídil "přestat prodávat dané produkty, nebo klamavé chování napravit."

Fastfood čelil žalobě z podobných důvodů už v roce 2020, tentokrát ve Velké Británii. Tehdy uvedl na trh "rostlinný Whopper", který ale obsahoval běžnou majonézu z vajec a náhražka masa bylo smažena na stejném grilu jako běžné maso živočišného původu. Britský Úřad pro reklamní standardy následně reklamy na rostlinný burger zakázal, protože byly podle něj zavádějící. 

Podobné spory probíhají i v Česku. Podle advokáta Ondřeje Preusse, zakladatele služby DostupnyAdvokat.cz, se české soudní rozsudky týkající se klamavé reklamy zabývají spíše slovním komentářem a takzvaným claimem, tedy sloganem uvedeným v reklamě.

Kvůli klamavé reklamě tak musel platit pokuty například prodejce zahradní techniky Mountfield. Opakovaně v reklamách uváděl, že slevy jsou vyšší, než jaké ve skutečnosti byly. Společnost následně musela několikrát zaplatit statisícové pokuty. 

"Na druhou stranu určité reklamní přehánění se v podstatě předpokládá a je podstatné, zda je z pohledu běžného spotřebitele rozpoznatelné, že jde právě o takový případ. Ne každý jednotlivý rozdíl reklamy oproti realitě je tedy postižitelný," podotýká Preuss.

Podle něj je tak potřeba posuzovat každý případ zvlášť. Pokud mají zákazníci v tuzemsku podezření, že ke klamavé reklamě došlo, mohou se obrátit na Českou obchodní inspekci.

 

Právě se děje

Další zprávy