O třetinu menší než v reklamách. Burger King čelí žalobě kvůli velikosti porcí

Johana Kofroňová Johana Kofroňová
14. 5. 2022 16:23
Společnost Burger King v USA čelí od konce března hromadné žalobě. Podle ní se fastfoodová firma dopustila klamavé reklamy, když v reklamě vyobrazovala jídlo až o třetinu větší, než jaké je ve skutečnosti. Soud ještě neproběhl a není jasné, kdy se tak stane. Žalující ale po Burger Kingu žádají finanční odškodnění a napravení klamavého chování. Společnost uvedla, že nebude situaci komentovat.

Údajně klamavá reklama Burger Kingu dle žaloby finančně poškozuje zákazníky, "protože jídlo, které dostanou, má mnohem nižší hodnotu, než je slíbeno," uvádí poškození zákazníci.

Reklamní trik prezentují na příkladu burgeru Whopper. Součástí spisu jsou fotografie s porovnáním reklamního snímku a skutečného burgeru, který se dá v řetězci zakoupit. Podle žaloby začal Burger King velikost burgerů v reklamách přehánět v srpnu 2017. Řetězec ke kauze jen uvedl, že probíhající nebo potenciální soudní spory nikdy nekomentuje.

Hromadná žaloba po Burger Kingu žádá finanční odškodnění, jeho výše ale není jasná. Zároveň žádá soud, aby společnosti nařídil "přestat prodávat dané produkty, nebo klamavé chování napravit."

Fastfood čelil žalobě z podobných důvodů už v roce 2020, tentokrát ve Velké Británii. Tehdy uvedl na trh "rostlinný Whopper", který ale obsahoval běžnou majonézu z vajec a náhražka masa bylo smažena na stejném grilu jako běžné maso živočišného původu. Britský Úřad pro reklamní standardy následně reklamy na rostlinný burger zakázal, protože byly podle něj zavádějící. 

Podobné spory probíhají i v Česku. Podle advokáta Ondřeje Preusse, zakladatele služby DostupnyAdvokat.cz, se české soudní rozsudky týkající se klamavé reklamy zabývají spíše slovním komentářem a takzvaným claimem, tedy sloganem uvedeným v reklamě.

Kvůli klamavé reklamě tak musel platit pokuty například prodejce zahradní techniky Mountfield. Opakovaně v reklamách uváděl, že slevy jsou vyšší, než jaké ve skutečnosti byly. Společnost následně musela několikrát zaplatit statisícové pokuty. 

"Na druhou stranu určité reklamní přehánění se v podstatě předpokládá a je podstatné, zda je z pohledu běžného spotřebitele rozpoznatelné, že jde právě o takový případ. Ne každý jednotlivý rozdíl reklamy oproti realitě je tedy postižitelný," podotýká Preuss.

Podle něj je tak potřeba posuzovat každý případ zvlášť. Pokud mají zákazníci v tuzemsku podezření, že ke klamavé reklamě došlo, mohou se obrátit na Českou obchodní inspekci.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Tampa porazila Floridu i potřetí, Palát nahrál na vítězný gól

Hokejisté Tampy Bay zvládli v 2. kole play off NHL s Floridou i třetí zápas a po vítězství 5:1 je dělí jedna výhra od postupu do finále Východní konference. Útočník Ondřej Palát si v dresu Lightning, kteří útočí na třetí zisk Stanley Cupu za sebou, připsal asistenci u vítězného gólu.

Palát se podílel ve 23. minutě za stavu 1:1 na brance Slováka Erika Černáka. Český útočník poslal puk od pravého mantinelu, Ross Colton ho jemně tečoval a Černák krásně vymetl levý horní roh branky Sergeje Bobrovského. Třetí gól vstřelil ve 31. minutě kapitán Tampy Steven Stamkos, jenž se v závěru stejně jako Nikita Kučerov trefil do prázdné branky při power play Panthers.

Z výhry se v dresu domácího mužstva radoval i obránce Jan Rutta. Florida s jiným českým zadákem Radkem Gudasem je po zisku Prezidentovy trofeje za vítězství v základní části na hraně vyřazení. Série může skončit úterý ve čtvrtém duelu, jenž se bude hrát opět na ledě úřadujících šampionů Stanley Cupu.

Další zprávy