O třetinu menší než v reklamách. Burger King čelí žalobě kvůli velikosti porcí

Johana Kofroňová Johana Kofroňová
14. 5. 2022 16:23
Společnost Burger King v USA čelí od konce března hromadné žalobě. Podle ní se fastfoodová firma dopustila klamavé reklamy, když v reklamě vyobrazovala jídlo až o třetinu větší, než jaké je ve skutečnosti. Soud ještě neproběhl a není jasné, kdy se tak stane. Žalující ale po Burger Kingu žádají finanční odškodnění a napravení klamavého chování. Společnost uvedla, že nebude situaci komentovat.

Údajně klamavá reklama Burger Kingu dle žaloby finančně poškozuje zákazníky, "protože jídlo, které dostanou, má mnohem nižší hodnotu, než je slíbeno," uvádí poškození zákazníci.

Reklamní trik prezentují na příkladu burgeru Whopper. Součástí spisu jsou fotografie s porovnáním reklamního snímku a skutečného burgeru, který se dá v řetězci zakoupit. Podle žaloby začal Burger King velikost burgerů v reklamách přehánět v srpnu 2017. Řetězec ke kauze jen uvedl, že probíhající nebo potenciální soudní spory nikdy nekomentuje.

Hromadná žaloba po Burger Kingu žádá finanční odškodnění, jeho výše ale není jasná. Zároveň žádá soud, aby společnosti nařídil "přestat prodávat dané produkty, nebo klamavé chování napravit."

Fastfood čelil žalobě z podobných důvodů už v roce 2020, tentokrát ve Velké Británii. Tehdy uvedl na trh "rostlinný Whopper", který ale obsahoval běžnou majonézu z vajec a náhražka masa bylo smažena na stejném grilu jako běžné maso živočišného původu. Britský Úřad pro reklamní standardy následně reklamy na rostlinný burger zakázal, protože byly podle něj zavádějící. 

Podobné spory probíhají i v Česku. Podle advokáta Ondřeje Preusse, zakladatele služby DostupnyAdvokat.cz, se české soudní rozsudky týkající se klamavé reklamy zabývají spíše slovním komentářem a takzvaným claimem, tedy sloganem uvedeným v reklamě.

Kvůli klamavé reklamě tak musel platit pokuty například prodejce zahradní techniky Mountfield. Opakovaně v reklamách uváděl, že slevy jsou vyšší, než jaké ve skutečnosti byly. Společnost následně musela několikrát zaplatit statisícové pokuty. 

"Na druhou stranu určité reklamní přehánění se v podstatě předpokládá a je podstatné, zda je z pohledu běžného spotřebitele rozpoznatelné, že jde právě o takový případ. Ne každý jednotlivý rozdíl reklamy oproti realitě je tedy postižitelný," podotýká Preuss.

Podle něj je tak potřeba posuzovat každý případ zvlášť. Pokud mají zákazníci v tuzemsku podezření, že ke klamavé reklamě došlo, mohou se obrátit na Českou obchodní inspekci.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 17 minutami

Německo a Francie oznámily první případy opičích neštovic, WHO se obává šíření

Po zjištění výskytu opičích neštovic v několika evropských zemích z tohoto týdne potvrdilo první případy této vzácné nemoci také Německo, Francie, Belgie a Kanada. Austrálie má podezření na nákazu u muže, který se vrátil z cesty do Evropy. Opičí neštovice jsou vzácné virové onemocnění, jehož projevy jsou podobné lidským neštovicím, avšak obvykle s mírnějšími projevy. Zástupce Světové zdravotnické organizace dnes řekl, že v souvislostí s nadcházejícím létem se obává šíření této nemoci.

První dva výskyty oznámila Belgie. Nákaza se objevila u dvou lidí z různých měst, kteří se však v poslední době zúčastnili téhož večírku na blíže neurčeném místě. Oba mají mírný průběh onemocnění. Virolog Steven Van Gucht z belgické agentury pro veřejné zdraví Sciensano agentuře Reuters řekl, že očekává další nárůst případů, Belgie však podle něj zvládne dostat virus pod kontrolu.

Virus se podle Světové zdravotnické organizace (WHO) přenáší blízkým kontaktem s tkání a tělesnými tekutinami nakaženého a také kapénkami. Přenos může nastat rovněž přes kontaminované materiály, například přes ložní prádlo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy