Nový způsob řešení sporů s obchodníky zatím vyzkoušelo 2500 lidí

ČTK ČTK
24. 11. 2016 14:00
Čeští spotřebitelé mohou mimosoudní cestu za pomoci ČOI využít od února, typicky například po neúspěšné reklamaci. Předtím jim nezbývalo než se rovnou obrátit na soud.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha Česká obchodní inspekce (ČOI) dosud letos obdržela 2464 žádostí o mimosoudní řešení spotřebitelského sporu. Z nich 537 skončilo dohodou, 651 bylo ukončeno uplynutím zákonné lhůty a 492 návrhů bylo zamítnuto. Ostatní návrhy ČOI řeší.

Pomocí mimosoudního řešení se podle inspekce daří řešit i právně komplikovanější spory týkající se například pojistných smluv či náhrad škod. "Téměř polovina projednávaných sporů je úspěšně vyřešena. Zdá se, že systém získal důvěru spotřebitelů," uvedl ministr průmyslu Jan Mládek, do jehož resortu ČOI spadá.

Čeští spotřebitelé mohou mimosoudní cestu k řešení svého sporu s obchodníkem, například ohledně reklamace, využít od února. Do ledna byl pro spotřebitele soud jedinou cestou, jak se domoci práv. To byla často pro obě strany zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta.

V mimosoudním řešení sporů jde o takzvanou konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník. Výsledkem řízení je v úspěšném případě uzavření soukromoprávní dohody stran.

 

Právě se děje

Další zprávy