Nový žebříček řetězců: Češi nejvíce nakupují v Kauflandu

Ekonomika Ekonomika
2. 2. 2015 16:00
Pokud jde o formát prodejny, je pro téměř polovinu populace – 47 procent – hlavním nákupním místem hypermarket.
Hlavní nákupní místo.
Hlavní nákupní místo. | Foto: Jan Rasch/Economia

Praha – Nejvíce domácností v Česku pravidelně nakupuje v řetězci Kaufland. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Incoma GfK. Jako své hlavní nákupní místo uvádí Kaufland 23 procent domácností, což je o tři procenta více než loni.

Na druhém místě zůstává Penny Market, preferuje ho 14 procent domácností. Třetí příčka patří prodejnám Tesco, jehož formáty získaly v součtu 13 procent. Na čtvrtém místě mezi hlavními nákupními místy jsou hypermarkety a supermarkety Albert v součtu s 12 procenty. První pětku uzavírá diskontní řetězec Lidl s devíti procenty.

Za hlavní nákupní místo je považována prodejna, v níž domácnost za posledních šest měsíců utratila největší část svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží (drogerii a kosmetiku).

Pokud jde o formát prodejny, je pro téměř polovinu populace – 47 procent – hlavním nákupním místem hypermarket, tedy Albert, Globus, Interspar, Kaufland nebo Tesco. Druhé místo patří s 24 procenty diskontům (Lidl, Penny Market). V supermarketech (Albert, Billa, Tesco) nejvíce nakupuje 16 procent populace. Menším prodejnám (například sítě COOP, Hruška, Flosman / Flop) dává přednost 13 procent domácností.

Stěžejními důvody pro výběr prodejny jako hlavního nákupního místa jsou – kromě dobré dostupnosti – šíře sortimentu, slevové akce a celková cenová úroveň zboží v prodejně. Průzkum ukázal, že zákazníci hypermarketů kladou nadprůměrný důraz na široký výběr zboží, diskonty zákazníci volí především kvůli celkově příznivé cenové hladině, pro supermarkety se rozhodují hlavně kvůli jejich snadné dostupnosti a u menších prodejen je nadprůměrně často jako důvod návštěvy jmenován ochotný personál a rychlé odbavení.

V průměru nejmladší kmenové zákazníky mají diskonty Lidl a hypermarkety Globus a Tesco. Nejvyšší průměrné příjmy mají domácnosti kmenových zákazníků hypermarketu Globus, s nevelkým odstupem následují kmenoví zákazníci hypermarketů Interspar, Albert a Tesco. Největší podíl kmenových zákazníků s maturitou nebo s vysokoškolským vzděláním má hypermarket Globus a supermarket Billa.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Jihokorejský ministr, který měl řešit korupci ve vládě, kvůli vlastním skandálům nabídl rezignaci. V úřadu byl od začátku září

Nový jihokorejský ministr spravedlnosti Čo Kuk, jehož jmenování kvůli korupčnímu skandálu jeho rodiny vyvolalo v zemi demonstrace a otřáslo místní liberální vládou, dnes nabídl rezignaci. Informovaly o tom dnes agentury Reuters a AP. Zatím podle nich není jasné, zda jihokorejský prezident Mun Če-in demisi přijme.

Hlava státu Čoa jmenovala do funkce 9. září, jeho hlavním úkolem bylo dovést do konce reformu prokuratury. Cílem reformy je poskytnout více pravomocí policii a vytvořit zvláštní agenturu, která by se zabývala korupčními kauzami vysoce postavených vládních činitelů.

Příchod dřívějšího prezidentova poradce pro občanské záležitosti a profesora práva vyvolal protesty, protože úřady vyšetřují finanční investice jeho rodiny a také sporné přijetí jeho dcery na univerzitu. V Soulu ale manifestovali i Čoovi příznivci, kteří kauzu označovali za umělou a hon na čarodějnice. Sám Čo popírá, že by se dopustil něčeho nezákonného.

Zdroj: ČTK
před 30 minutami

Svíce u Gottovy vily na Bertramce se na přání rodiny zatím odklízet nebudou

Termín úklidu byl na přání rodiny odložen, zatím není známo na kdy. Lidé začali chodit spontánně k vile 2. října, kdy bylo oznámeno úmrtí osmdesátiletého zpěváka. Místo zaplavili svíčkami, květinami, vzkazy, fotografiemi, plyšáky, balonky a dalšími předměty.

"Na přání rodiny se termín úklidu pietního místa Nad Bertramkou posouvá, přesný termín zatím není znám. Vše řeší hlavní město Praha přímo s rodinou," napsala mluvčí TSK Lišková.

před 48 minutami

Čínský vývoz i dovoz v září klesly více, než se čekalo, může za to slabší celosvětová poptávka a americká cla

Vývoz z Číny v září klesl více, než se čekalo a dovoz se snížil již pátý měsíc za sebou. Na vývoz má negativní dopad slabší globální poptávka a rostoucí americká cla na čínské zboží. Pokles dovozu pak ukazuje, že domácí poptávka je slabá. Druhá největší ekonomika světa tak bude zřejmě potřebovat další stimulaci ekonomiky, napsala agentura Reuters.

Vývoz ze země se v září podle údajů celního úřadu snížil meziročně o 3,2 procenta, zatímco analytici čekali pokles jen o tři procenta. Dovoz se pak propadl o 8,5 procenta místo očekávaných 5,2 procenta.

Bilance zahraničního obchodu však skončila v přebytku 39,65 miliardy USD (928,2 miliardy korun). V srpnu přebytek činil 34,84 miliardy USD a analytici čekali, že se sníží na 33,3 miliardy USD. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy