V Česku se loni nově zabydlely tři desítky značek. Zaujmout chce i "ruský Lidl"

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 6. 1. 2022 9:21
Podmínky na trhu teď novým značkám přejí. Loni jich do Česka vstoupilo kolem třech desítek, což znamená nárůst oproti letům 2020 i 2019. Vyplývá to z aktuálních analýz společností CBRE a Cushman & Wakefield, které český maloobchod pravidelně mapují. Potvrdily také nastupující trend otevírání takzvaných "phygital" prodejen, které kombinují kamenné obchody s výhodami e-shopu.
Obchodní dům Macy's v New Yorku nabízí hlavně módu a doplňky.
Obchodní dům Macy's v New Yorku nabízí hlavně módu a doplňky. | Foto: Reuters

Už v červnu bylo v Česku rušno kolem otevření irského módního řetězce Primark. Mnozí zákazníci se nerozpakovali stát v horkém počasí na pražském Václavském náměstí dlouhé fronty, aby si v nové české prodejně nakoupili mezi prvními.

Nových značek na českém trhu ale v průběhu loňského roku postupně dál přibývalo. "V 1. čtvrtletí se jednalo o tři nové značky, ve 2. čtvrtletí o sedm, ve 3. kvartálu o osm a v posledním kvartálu již jedenáct," vypočítává Jan Janáček, vedoucí týmu maloobchodních pronájmů v CBRE. Celkem tak podle analýzy CBRE přibylo loni na trhu 29 značek.

Analýza společnosti Cushman & Wakefield avizuje ještě vyšší počet příchozích značek - a to hned 38. 

Většina nově příchozích "brandů" zamířila do Prahy, která je tradičně vyhledávanou turistickou destinací a kde cizinci tvoří nezanedbatelnou část zákazníků. Zároveň zde nechybí vysoká kupní síla místního obyvatelstva s potenciálem dalšího růstu.

Nové značky si pro vstup na český trh ale vybraly i Brno a zamířily také do menších měst, jako jsou Karlovy Vary, Olomouc nebo Příbram.

Čas pro uvedení nové značky na český trh je teď přitom podle analytika společnosti Cyrrus Víta Hradila ideální. "Těžko si dokonce lze představit lepší. Díky masivní podpoře, které se české ekonomice dostalo ze strany státu a centrální banky, se spotřebitelská poptávka oklepala až nečekaně rychle a i v nejbližší době bude patrně silná," připomíná.

Pomáhá tomu podle něj nízká tuzemská míra nezaměstnanosti, svižný růst mezd, úspory nahromaděné z období lockdownů i rostoucí obavy z rekordní inflace, které představují dodatečnou motivaci k nakupování raději dříve nežli později. "Češi tak momentálně mají prostředky i chuť utrácet. Praha - byť je v rámci Česka již nyní bohatým regionem - má navíc potenciál i v nadcházejících letech dohánět ostatní západoevropské metropole, a lze zde tak čekat další růst kupní síly," dodává Hradil.

  • Podívejte se v následujícím přehledu, které značky se loni usídlily na českém trhu.
 

Právě se děje

Další zprávy