Nová karta slibuje revoluci v benefitech. Chce zrušit papírové stravenky a zjednodušit platby

Iva Špačková Iva Špačková
18. 10. 2017 14:25
Stravenky a poukázky na jiné firemní benefity čelí novému konkurentovi. Na trh přichází karta Benefitka, která chce zjednodušit vybírání různých zaměstnaneckých výhod přes běžné platební terminály.
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Novou elektronickou kartu, která má firmám zjednodušit správu firemních benefitů a zaměstnancům usnadnit jejich vybírání, představila společnost SatisPoll. Jmenuje se Benefitka a jde o klasickou platební kartu, kterou lze použít u všech prodejců či poskytovatelů služeb, kteří mají běžný terminál pro síť MasterCard. 

"Věřím, že způsobíme revoluci na trhu. Používat papírové stravenky v 21. století je poněkud zastaralé. Benefitka je první all-in-one platební karta, která kombinuje elektronické stravenky i volnočasové benefity," říká Daniel Kriso, generální ředitel SatisPollu.

Karta je podle něj tak chytrá, že pozná, zda zaměstnanec platí za věci, na které se benefity vztahují. Pokud ne, transakci zamítne. 

Benefitka není první karta, která umí stravenky či jiné volnočasové benefity zprostředkovat elektronicky namísto papírových poukázek. Od konkurentů se však liší tím, že není omezena na seznam smluvních partnerů, u nichž zaměstnanci mohou benefity využít.

"V Praze je sice taková síť poměrně hustá, takže například každá pátá restaurace stravenky uzná, ale v jiných koutech republiky je to mnohem horší a vybrat si benefity je tak pro zaměstnance mnohem obtížnější," vysvětluje Petr Skoč, šéf obchodu SatisPollu.

Benefitkou jde platit prakticky všude, kde obecně přijímají platební karty. SatisPoll totiž nemá smlouvy s jednotlivými obchody, provozovateli restaurací či služeb - ti tak ušetří na administrativě, zaškolování personálu a na provizích pro vydavatele stravenek. Benefitka si bude brát provizi jen od zaměstnavatelů - stejně jako poskytovatelé stravenek. "Její výše je do sedmi procent," upřesňuje Skoč. 

Právě v tom ale může být problém dalšího rozšíření sítě, protože zaměstnavatelé dosud platí poskytovatelům stravenek obvykle nižší marže. "Firmám však šetříme čas, protože nemusí každý měsíc řešit objednávání a distribuci stravenek," věří Skoč.

Česká vývojářská společnost SatisPoll začala nabízet nové karty letos v létě, zatím má 10 firemních klientů- například společnost Alfa Plastik. Uživatelů z řad zaměstnanců má zhruba tisíc. "Jsme před podpisem dalších smluv, takže očekáváme, že do konce roku vydáme 10 tisíc karet a do konce roku 2019 budeme mít 100 tisíc uživatelů, tedy necelou desetinu trhu," plánuje Daniel Kriso, generální ředitel SatisPollu.

Celkově využívá stravenky v Česku 1,2 milionu zaměstnanců. Další statisíce pak využívají i další firemní benefity, které zákon daňově zvýhodňuje (ubytování, sport, wellness, lékárny, kultura, dovolená a podobně).

Jedničkou na trhu je společnost Sodexo Benefity, která vedle papírových stravenek už také nabízí elektronické karty. Ty lze využít buď jen jako stravenky (Gastro Pass Card - obchody s potravinami, restaurace, jídelny, kavárny, bufety, supermarkety…), nebo na další volnočasové benefity (Flexi Pass Card - kina, divadla, lázně, knihy, jazykové kurzy…), případně na obojí současně (Multi Pass Card). 

Elektronické karty vedle papírových poukázek už nabízí i společnost Edenred. Zaměstnanci je mohou využít u 30 tisíc partnerů po celé republice. Volnočasovou kartu Ticket Benefits Card, která je v oběhu od roku 2009, využívá nyní téměř 100 tisíc lidí. Stravenkovou kartou Ticket Restaurant, zavedenou v roce 2015, platí zhruba 70 tisíc lidí.

"Pro zaměstnance je nejdůležitější maximální jednoduchost a pohodlí při placení  obědů či volnočasových aktivit a možnost elektronické platby v co nejširší síti partnerských míst. Vlastní forma platby je až na druhém místě," říká Marek Pražák, mluvčí Edenred CZ.

Na trh elektronických stravenek letos v létě vstoupila i Gusto Karta, za níž stojí investiční společnost Arca Capital.

Mezi velké poukázkové hráče patří i Le Chéque Déjeuner, která však nevydává elektronické karty. Do stravenkového byznysu se letos na jaře pustily také společnosti Lidl a Kaufland, které spadají pod německou skupinu Schwarz. Oba řetězce nabídly svým pracovníkům (celkem 20 tisíc lidí) vlastní stravenky a nyní jednají o spolupráci s dalšími restauracemi, které by se do projektu zapojily. Účtovat jim chtějí provizi 2,5 procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy