Česko je uvězněno ve spirále slev. Ve výprodejích se loni prodala polovina zboží

ČTK ČTK
5. 2. 2019 15:31
Podíl rychloobrátkového zboží prodaného ve slevě loni stoupl v Česku o jeden procentní bod na 56 procent. Ještě v roce 2004 to byla čtvrtina. Naopak podíl zboží nabízeného pod vlastní značkou obchodních řetězců zůstal na 21 procentech, kde se drží posledních šest let.
Foto: Jakub Plíhal

"Promoční spirála se stále točí a proti loňskému roku jsme přidali jeden procentní bod závislosti na slevách," řekl na konferenci Retail Summit to uvedl Karel Týra ze společnosti Nielsen.

Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě vysokým procentem zboží prodaného ve slevových akcích a s tím spojeným nízkým podílem privátních značek. To se mění jen pomalu.

Česko má jednu z nejhustších sítí hypermarketů v Evropě. Podíl hypermarketů ale loni klesl o tři procentní body na 37 procent a vrátil se na úroveň roku 2008. "Češi si více váží svého volného času a nechtějí ho tolik trávit nakupováním," dodal Týra. Mírně, o jeden procentní bod, naopak vzrostl podíl diskontů (na 22 procent) a drogerií (na 9 procent).

Nejvíc je v Česku supermarketů - 703, počet se od roku 2010 nezměnil. Počet diskontních prodejen se zvýšil o 60 na 648 a hypermarketů o 47 na 320. Naopak počet malých prodejen stále klesá. Malých obchodů s potravinami do prodejní plochy padesát metru čtverečních bylo v roce 2017 celkem 5464, v roce 2001 jich přitom bylo 12 319.

Přes internet Češi nejvíc kupují módu, spotřební elektroniku a vstupenky. Oblečení kupuje on-line 62 procent spotřebitelů a elektroniku 57 procent.

Největší odlišností v porovnání s celoevropským i celosvětovým průměrem je velmi vysoké procento on-line nakupujících v segmentu léků a výživových doplňků - až 44 procent českých spotřebitelů nakupuje toto zboží on-line, zatímco v Evropě je to 23 procent a celosvětově 27 procent.

Elektronické obchodování se na celosvětovém prodeji rychloobrátkového zboží podílí čtyřmi až pěti procenty. Úspěšnost e-commerce se však po celém světě liší. V ČR se pohybuje mezi jedním a dvěma procenty, v Německu je 0,7 procenta, v Polsku či Maďarsku je pod jedním procentem a v USA na 3,3 procenta.

Ve Francii a Velké Británii naopak přesahuje šest procent. Premiantem ve světě je Jižní Korea, kde se přes internet prodá 18 procent potravin a drogerie.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Ruští lékaři vyzvali Navalného, aby ukončil hladovku, než bude pozdě

Ruští lékaři, kteří poskytovali péči opozičnímu představiteli Alexeji Navalnému, když byl na svobodě, politického aktivistu nyní vyzvali, aby v zájmu zachování svého zdraví ukončil protestní hladovku. Vyjádřili obavy o jeho život a úřady vyzvali, aby umožnily jeho převoz z vězeňské do civilní nemocnice v Moskvě.

Ruská ombudsmanka Taťjana Moskalkovová dnes naopak uvedla, že lékařská péče, které se Navalnému ve vězeňském zařízení ve Vladimirské oblasti dostává, odpovídá mezinárodním standardům, napsala agentura Interfax.

Vězněný Navalnyj drží hladovku již 23 dní. Chce její pomocí docílit, aby k němu byli puštěni kromě vězeňských zdravotníků také lékaři zvenčí.

"Pokud bude hladovka pokračovat, dokonce i po velmi krátkou dobu, bohužel brzy jednoduše nebudeme mít koho léčit. Naším hlavním úkolem je ochránit život a zdraví našeho pacienta," napsali lékaři. Jejich výzvu zveřejnil ruský opoziční zpravodajský portál Mediazona.

K otevřenému dopisu se připojila šéfka ruských lékařských odborů a Navalného lékařka Anastasija Vasiljevová. "Opravdu doufáme, že Alexej zítra (v pátek) hladovku ukončí," sdělila Vasiljevová agentuře Reuters.

Zdroj: ČTK
Další zprávy