reklama
 
 

Nesahejte na pečivo holýma rukama. Obchodníci spouštějí kampaň na zlepšení hygieny

AKTUALIZOVÁNO 23. 11. 2017
Hygiena při prodeji nebalených potravin není na dostatečné úrovni - rezervy jsou jak na straně obchodníků, tak i v chování zákazníků. Právě během zimního období častěji hrozí různé virózy, navíc před Vánoci přibývá počet nakupujících.

Praha - Konec nabírání pečiva holýma rukama. To je jeden z hlavních cílů nového společného projektu Sdružení českých spotřebitelů a Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Zástupci spotřebitelů i obchodních řetězců chtějí z hygieny prodeje potravin udělat významnější společenské téma a omezit riziko kontaminace nebalených výrobků, což se týká především pečiva. Podle viceprezidenta svazu Pavla Miklošky není chyba jen na straně obchodníků, ale i zákazníků.

"Hygiena prodeje potravin, především u nebaleného sortimentu, není dostatečná. Mnohdy jsou to sami spotřebitelé, kteří nedodržují hygienická pravidla při výběru výrobků. Obchod ale také není bez viny, protože nenastavuje potřebná opatření systémově na prodejnách tak, aby hygiena a kulturnost prodeje byla zajištěna," vysvětluje Mikloška.

Dodává, že sami spotřebitelé nejsou v obchodech motivováni k tomu, aby se chovali kulturněji.

Osvěta spotřebitelů je důležitá i podle Libora Dupala ze Sdružení českých spotřebitelů. Téma hygieny prodeje potravin by se podle něj mělo objevovat již ve vyšších ročnících základních škol. Sdružení připravilo výukové materiály pro pedagogy, pro žáky pak edukační videa a tištěné publikace.

Zaměřují se především na používání ochranných materiálů při nákupu. Cílem je mimo jiné naučit žáky, že se nemusejí bát zeptat se na ochranné pomůcky, jako jsou rukavice, nebo nabídnout viditelně nemocným zákazníkům, že jim nebalené pečivo podají.

Ukázalo se ale, že mladí lidé jsou při nakupování mnohdy disciplinovanější než dospělí. Podle průzkumu SČS má až 20 procent dospělých stále ve zvyku nabírat pečivo holýma rukama, zatímco z mladších ročníků by to udělala pouhá tři procenta. Naopak jen 13 procent mladých lidí od nákupu neodradí nachlazení, zatímco 37 procent dospělých při nachlazení nákup raději odloží.

Zástupci obchodů se zavázali, že zavedou analýzu rizik souvisejících se spotřebiteli do svých manuálů. Dále by také měli do úseků nebaleného pečiva umístit instrukce pro zákazníky a zajistit ochranné pomůcky, jako jsou plastové rukavice nebo kleště. Součástí by měly být také odpadkové koše na znehodnocené zboží, které například spadlo na zem.

Prodej v obchodech založených na konceptu bezobalového prodeje, kterých v poslední době přibývá, se podle Jindřicha Pokory ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce zatím jeví jako bezrizikový. Dosud v nich nebylo zjištěno žádné závažné nedodržení hygieny.

autor: Sandro Elčić | 23. 11. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama