reklama
 
 

Nejoblíbenější auta v Česku: Bílá škodovka, ale co dál?

6. 10. 2014
Prodej nových osobních aut v Česku po předchozím propadu výrazně roste. Největší zájem je o Škodu Octavii.

Praha – Téměř o 18 procent více osobních aut se v Česku prodalo za první tři čtvrtletí letošního roku. V samotném září stouply nové registrace dokonce téměř o pětinu oproti stejnému období loňského roku. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Analytická firma PwC očekává, že konečná bilance letošního roku může být oproti loňsku vyšší zhruba o 15 procent. "Letošní rok se dostává z hlediska prodejů nad rok 2012. Došlo ke zvýšení růstu spotřeby domácností i firem a také státního sektoru,“ říká Vojtěch Opleštil z PwC. Trh nicméně táhnou hlavně prodeje firmám, které se na nákupech podílejí 64 procenty.

Škoda nadále dominuje

Na celkovém počtu 141 470 osobních aut prodaných v lednu až září se nejvíce podílí značka Škoda s podílem 30,2 %. Následují Hyundai (9,75 %), Volkswagen (9,44 %), Ford (6,57 %), Dacia (4,55 %). První desítku doplňují Peugeot, Opel, Kia, Seat a Renault.

V žebříčku konkrétních typů vede Škoda Octavia s podílem 10,4 %. Následují Škoda Rapid (6,5 %), Škoda Fabia (4,9 %), Volkswagen Golf (3,45 %), Hyundai i30 (3,2 %). Do první desítky se dostaly ještě Ford Fiesta, Škoda Superb, Škoda Yeti, Hyundai iX 20 a Hyundai i 20.

Nejoblíbenější barvou zůstává bílá – vybralo si ji téměř 30 procent nových vlastníků osobních aut. Mezi pět nejčastějších barev dále patří červená (12,15 %) těsně před šedou (12,1 %), první pětku doplňují modrá (10,8 %) a černá (8,6 %).

Pokud jde o palivo, vede mezi novými auty benzin s podílem 56 procent. Na naftu připadá přes 41 procent. Podíl ostatních paliv je nadále zanedbatelný: Vozů na LPG se za první tři čtvrtletí prodalo jen 964 (podíl 0,68 %), na CNG 860, hybridů 247 a elektromobilů jen 95.

Největší zájem je o nižší střední třídu (26,8 %), následují malé vozy (18,2 %), terénní (15,9 %), MPV (15,3 %) a střední třída (14,7 %). Co do provedení vede kombi (26,7 %).

Zájem klesá jen o motorky

Jedinou kategorií, která letos zaznamenává meziroční pokles, jsou motocykly. Od ledna do září se prodalo 14 473 kusů, což je o tři procenta méně než loni. Nejprodávanější jsou značky Honda, Maxon a Yamaha.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 11,5 procenta na 9185 vozů. Největší zájem je o Fiat (16 %), Ford (13,15 %), Volkswagen (12,6 %), Peugeot (10,75 %) a Renault (9,9 %). Podle konkrétních typů jsou nejprodávanější Fiat Ducato a Peugeot Boxer.

Registrace nákladních aut stouply meziročně o 17 procent na 6540 vozidel. Nejvíce prodal Mercedes Benz (21,6 %), následují Volvo (18,9 %), DAF (15 %), MAN a Scania. Zhruba tři pětiny prodeje tvořily tahače.

Mezi autobusy, jejichž prodej stoupl o dvě procenta na 596 vozů, je největší zájem o linkové autobusy. Nejprodávanějšími značkami jsou SOR, Mercedes a Irisbus.

autor: Ekonomika | 6. 10. 2014

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama