Nejkreativnější reklamy roku: Billboardy s arabským písmem či bezmocná královna, podívejte se

Iva Špačková Iva Špačková
1. 6. 2018 11:00
Devátého ročníku soutěže Piaf se účastnili zástupci z 11 zemí. Hlavní cenu získali Indové, Češi si odnesli šest z 32 medailí.
Oceněná indická reklama | Video: Powerless Queen

Praha - Královna je nejsilnější figurkou v šachové hře. Zkuste s ní ale vyhrát, když je spoutaná a nemůže se po šachovnici rozjet. Na tomto paradoxu postavili kreativci z Indie svou kampaň #PowerlessQueen, kterou chtěli upozornit na  zoufalství indických žen trpících neúctou, ponižováním a násilím. Výsledek jejich práce zaujal porotce soutěže Piaf natolik, že jim udělili hlavní cenu.

"Rozhodování o Grand Prix bylo rozhodně historicky nejdelší za dobu devítileté existence Piaf. Více než hodinu trvalo, než se porotci přiklonili k indické variantě. Ale bylo to těsné," říká Marek Hlavica, ředitel soutěže.

Reklamní spot O2 k připomenutí roku 1989. | Video: O2 Česká republika

Indická kampaň vyhrála vedle hlavní ceny i zlato ve své kategorii Princip hry. Celkem si ocenění ve 14 kategoriích odneslo 31 soutěžících. Nejvíce medailí - devět - si napříč kategoriemi odnesli Slováci, kterým k tomu pomohla hlavně kampaň Svoboda není samozřejmost (Forgotten Day of Freedom), která bodovala hned třikrát.

Na druhém místě skončili Češi, kteří získali šest medailí. Nejvíce cenných kovů (čtyři) si odnesla kampaň Češi, děkujeme!.

Kampaň byla spíše sociálním experimentem, který spustila nezisková organizace Člověk v tísni loni na podzim, kdy nechala v Praze, Brně a Ostravě vylepit desítky billboardů s podivným vzkazem psaným v arabštině, perštině, barmštině a ukrajinštině. 

Nesrozumitelné nápisy vzbudily veliké emoce. Někteří lidé byli zvědaví, co písma skrývají. Jiní se začali rozčilovat, jak si cizinci mohou dovolovat oblepovat Česko nesrozumitelnými vzkazy. Někteří se obávali, že za arabským písmem je ukryta výzva teroristům, kdy mají zaútočit.

Oceněná reklama organizace Člověk v tísni | Video: Člověk v tísni

Po několika dnech se ukázalo, že tajemná písma skrývají poděkování syrské holčičky Amal, afghánského učitele Mohammada, pana Rudolfa z Ukrajiny a barmského dobrovolníka The Mawa Čechům za to, jak jim svými příspěvky přes Člověka v tísni pomohli ve složité životní situaci.

Poděkování psaná v cizích jazycích tak ukázala, že někteří Češi zaujímají k cizincům a priori negativní postoj. Trik v podobě nesrozumitelného vzkazu s pozitivním rozuzlením je měl přimět k přemýšlení, zda se tím sami neochuzují.

Na třetím místě v počtu medailí skončilo Rumunsko s pěti vzácnými kovy a Finsko s třemi oceněními obsadilo čtvrtou příčku.

Ceny Piaf 2018

Kategorie a pořadí Název kampaně Agentura Zadavatel
Hlavní cena #PowerlessQueen WATConsult Project Nanhi Kali
Zapojení publika
1. Češi, děkujeme! Bistro Agency Člověk v tísni
2. Share It to Stop It ACG Advertising Agency Ltd. Hungarian Interchurch Aid
3. Svoboda není samozřejmost TRIAD Advertising O2 Slovakia & O2 Czech republic
Princip hry
1. #PowerlessQueen WATConsult Project Nanhi Kali
Vyprávění příběhu
1. 17. November LIVE TRIAD Advertising O2 Slovakia
2. Češi, děkujeme! Bistro Agency Člověk v tísni
3. There is No Beauty at the End of Evolution - The Swan Effectivity, s. r. o. Ekotopfilm/Envirofilm
3. Maternity wear for a 12-year-old hasan & partners Oy Plan International Finland
3. Every person matters Ogilvy & Mather Emergency
Vytvoření vlastního média
1. Maternity wear for a 12-year-old hasan & partners Oy Plan International Finland
3. The Mow-Na Lisa Mustard, Cream Prague Svahové sekačky Spider
Kreativní prodej a podpora
1. The Unknown Platform hasan & partners Oy Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy
2. Tipp 24 #Dankemillion #ThankYou-Million Überground GmbH Tipp24 Services Ltd.
3. The Cart Crash Geometry Global Heineken Rumunsko
Státní a veřejné instituce
1. Farewell Statue Tabasco Ministerstvo obrany Estonska
Kreativní využití technologií
2. The Raoul Wallenberg Algorithm Gullers Grupp Raoul Wallenberg Academy
Kreativní tvorba značky
2. Svoboda není samozřejmost TRIAD Advertising O2 Slovakia & O2 Czech republic
Brilantní provedení
2. Share It to Stop It ACG Advertising Agency Ltd. Hungarian Interchurch Aid
Bleskový zásah
2. Radio Crashes Voskhod SM Polis Insurance
2. Radio Wake-UPS MUW Saatchi & Saatchi Kooperativa pojišťovna, Vienna Insurance Group
3. There is No Beauty at the End of Evolution Effectivity, s. r. o. Ekotopfilm/Envirofilm
3. The Cart Crash Geometry Global Heineken Rumunsko
Využití redakčního obsahu
2. Češi, děkujeme! Bistro Agency Člověk v tísni
2. Svoboda není samozřejmost TRIAD Advertising O2 Slovakia & O2 Czech republic
3. My Child Istropolitana Ogilvy Magna
Nejlepší pivní reklama
3. Foot Tennis Outdoor Geometry Global Heineken Rumunsko
3. The Cart Crash Geometry Global Heineken Rumunsko
Kreativní design
3. The Card with Meaning Made By Vaculik  - Bratislava Tatra banka
3. Bees can find sugar where you least expect it McCann Prague Sklizeno
Kreativní využití tradičních reklamních formátů
2.  Češi, děkujeme! Bistro Agency Člověk v tísni
3. Foot Tennis Outdoor Geometry Global Heineken Rumunsko
Zdroj: Piaf
 

Právě se děje

Další zprávy