Nejkreativnější reklamy roku: Billboardy s arabským písmem či bezmocná královna, podívejte se

Iva Špačková Iva Špačková
1. 6. 2018 11:00
Devátého ročníku soutěže Piaf se účastnili zástupci z 11 zemí. Hlavní cenu získali Indové, Češi si odnesli šest z 32 medailí.
Oceněná indická reklama | Video: Powerless Queen

Praha - Královna je nejsilnější figurkou v šachové hře. Zkuste s ní ale vyhrát, když je spoutaná a nemůže se po šachovnici rozjet. Na tomto paradoxu postavili kreativci z Indie svou kampaň #PowerlessQueen, kterou chtěli upozornit na  zoufalství indických žen trpících neúctou, ponižováním a násilím. Výsledek jejich práce zaujal porotce soutěže Piaf natolik, že jim udělili hlavní cenu.

"Rozhodování o Grand Prix bylo rozhodně historicky nejdelší za dobu devítileté existence Piaf. Více než hodinu trvalo, než se porotci přiklonili k indické variantě. Ale bylo to těsné," říká Marek Hlavica, ředitel soutěže.

Reklamní spot O2 k připomenutí roku 1989. | Video: O2 Česká republika

Indická kampaň vyhrála vedle hlavní ceny i zlato ve své kategorii Princip hry. Celkem si ocenění ve 14 kategoriích odneslo 31 soutěžících. Nejvíce medailí - devět - si napříč kategoriemi odnesli Slováci, kterým k tomu pomohla hlavně kampaň Svoboda není samozřejmost (Forgotten Day of Freedom), která bodovala hned třikrát.

Na druhém místě skončili Češi, kteří získali šest medailí. Nejvíce cenných kovů (čtyři) si odnesla kampaň Češi, děkujeme!.

Kampaň byla spíše sociálním experimentem, který spustila nezisková organizace Člověk v tísni loni na podzim, kdy nechala v Praze, Brně a Ostravě vylepit desítky billboardů s podivným vzkazem psaným v arabštině, perštině, barmštině a ukrajinštině. 

Nesrozumitelné nápisy vzbudily veliké emoce. Někteří lidé byli zvědaví, co písma skrývají. Jiní se začali rozčilovat, jak si cizinci mohou dovolovat oblepovat Česko nesrozumitelnými vzkazy. Někteří se obávali, že za arabským písmem je ukryta výzva teroristům, kdy mají zaútočit.

Oceněná reklama organizace Člověk v tísni | Video: Člověk v tísni

Po několika dnech se ukázalo, že tajemná písma skrývají poděkování syrské holčičky Amal, afghánského učitele Mohammada, pana Rudolfa z Ukrajiny a barmského dobrovolníka The Mawa Čechům za to, jak jim svými příspěvky přes Člověka v tísni pomohli ve složité životní situaci.

Poděkování psaná v cizích jazycích tak ukázala, že někteří Češi zaujímají k cizincům a priori negativní postoj. Trik v podobě nesrozumitelného vzkazu s pozitivním rozuzlením je měl přimět k přemýšlení, zda se tím sami neochuzují.

Na třetím místě v počtu medailí skončilo Rumunsko s pěti vzácnými kovy a Finsko s třemi oceněními obsadilo čtvrtou příčku.

Ceny Piaf 2018

Kategorie a pořadí Název kampaně Agentura Zadavatel
Hlavní cena #PowerlessQueen WATConsult Project Nanhi Kali
Zapojení publika
1. Češi, děkujeme! Bistro Agency Člověk v tísni
2. Share It to Stop It ACG Advertising Agency Ltd. Hungarian Interchurch Aid
3. Svoboda není samozřejmost TRIAD Advertising O2 Slovakia & O2 Czech republic
Princip hry
1. #PowerlessQueen WATConsult Project Nanhi Kali
Vyprávění příběhu
1. 17. November LIVE TRIAD Advertising O2 Slovakia
2. Češi, děkujeme! Bistro Agency Člověk v tísni
3. There is No Beauty at the End of Evolution - The Swan Effectivity, s. r. o. Ekotopfilm/Envirofilm
3. Maternity wear for a 12-year-old hasan & partners Oy Plan International Finland
3. Every person matters Ogilvy & Mather Emergency
Vytvoření vlastního média
1. Maternity wear for a 12-year-old hasan & partners Oy Plan International Finland
3. The Mow-Na Lisa Mustard, Cream Prague Svahové sekačky Spider
Kreativní prodej a podpora
1. The Unknown Platform hasan & partners Oy Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy
2. Tipp 24 #Dankemillion #ThankYou-Million Überground GmbH Tipp24 Services Ltd.
3. The Cart Crash Geometry Global Heineken Rumunsko
Státní a veřejné instituce
1. Farewell Statue Tabasco Ministerstvo obrany Estonska
Kreativní využití technologií
2. The Raoul Wallenberg Algorithm Gullers Grupp Raoul Wallenberg Academy
Kreativní tvorba značky
2. Svoboda není samozřejmost TRIAD Advertising O2 Slovakia & O2 Czech republic
Brilantní provedení
2. Share It to Stop It ACG Advertising Agency Ltd. Hungarian Interchurch Aid
Bleskový zásah
2. Radio Crashes Voskhod SM Polis Insurance
2. Radio Wake-UPS MUW Saatchi & Saatchi Kooperativa pojišťovna, Vienna Insurance Group
3. There is No Beauty at the End of Evolution Effectivity, s. r. o. Ekotopfilm/Envirofilm
3. The Cart Crash Geometry Global Heineken Rumunsko
Využití redakčního obsahu
2. Češi, děkujeme! Bistro Agency Člověk v tísni
2. Svoboda není samozřejmost TRIAD Advertising O2 Slovakia & O2 Czech republic
3. My Child Istropolitana Ogilvy Magna
Nejlepší pivní reklama
3. Foot Tennis Outdoor Geometry Global Heineken Rumunsko
3. The Cart Crash Geometry Global Heineken Rumunsko
Kreativní design
3. The Card with Meaning Made By Vaculik  - Bratislava Tatra banka
3. Bees can find sugar where you least expect it McCann Prague Sklizeno
Kreativní využití tradičních reklamních formátů
2.  Češi, děkujeme! Bistro Agency Člověk v tísni
3. Foot Tennis Outdoor Geometry Global Heineken Rumunsko
Zdroj: Piaf
 

Právě se děje

před 41 minutami

Při požáru ubytovny na Sibiři zemřelo 11 lidí, další dva jsou zranění

Jedenáct lidí zemřelo a další dva utrpěli zranění při požáru dřevěné ubytovny pro zahraniční pracovníky v Tomské oblasti na západní Sibiři. S odkazem na místní úřady o tom informovala agentura TASS. Podle uzbeckého ministra pro mimořádné situace pocházelo deset obětí z Uzbekistánu. Jedenáctý mrtvý byl Rus.

Podle ruského ministerstva pro mimořádné události požár vypukl v 04:00 místního času (23:00 SEČ) a zcela zničil objekt o rozloze kolem 200 metrů čtverečních. "Podle posledních informací tam žilo 14 lidí, dvěma se podařilo utéct a 11 dalších zemřelo. Osud zbývající osoby je neznámý," sdělil agentuře TASS místní představitel.

Všechny oběti pracovaly pro dřevařskou společnost Greenwood. Shořelá budova přitom podle ruských úřadů nebyla určena pro bydlení. Na místo neštěstí dorazil gubernátor Tomské oblasti Sergej Žvačkin a nařídil požární bezpečnostní kontrolu v celém regionu.

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Bývalé sídlo Tuzexu v centru Prahy koupila skupina Generali, plánuje rozsáhlou rekonstrukci objektu

Dům v centru Prahy, v němž v minulosti sídlil například Tuzex, získala skupina Generali. Budovu na rohu ulic Jeruzalémská a U Půjčovny čeká rozsáhlá rekonstrukce. Cenu transakce ani plánované využití domu Generali neuvedla. V roce 2017 změnil majitele za 355 milionů korun. Podle odborníků by vzhledem k lokalitě byla vhodná přestavba na hotel nebo rezidenční bydlení. Informuje o tom deník E15.

Objekt U Půjčovny 10 je v památkově chráněné lokalitě. Jde o rohový dům se dvěma nezávislými vchody a vjezdem. V budově je kromě komerční plochy 14 bytů. Celá budova má pět nadzemních podlaží. Objekt je z poloviny dřevěná vestavba se zděnými obvodovými zdmi. Součástí areálu je velký sál, který lze využívat na konference. K objektu patří sousední parcela, která byla využívána jako hřiště.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zda bude mít Kubera státní pohřeb, rozhodne rodina, Senát jeho nástupce zvolí v únoru

Den po náhlém úmrtí předsedy Senátu Jaroslava Kubery (ODS) se v úterý sejde organizační výbor horní komory Parlamentu, složený z vedení Senátu a zástupců senátních klubů. Očekává se, že jeho členové se vyjádří mimo jiné ke způsobu, jakým Senát uctí Kuberovu památku, a také k výběru jeho nástupce. V novodobé historii země je to poprvé, kdy ve funkci zemřel jeden z nejvyšších ústavních činitelů.

Kubera stál v čele horní parlamentní komory od předloňského roku. Zda bude mít státní pohřeb či pohřeb se státními poctami, záleží na rozhodnutí rodiny.

První místopředseda Senátu Jiří Růžička (za STAN) předpokládá, že Senát by se k volbě nového předsedy mohl sejít na mimořádné schůzi v první polovině února. Kandidáty mohou podle zákona navrhnout senátorské kluby i jednotliví senátoři.

Zdroj: ČTK
Další zprávy