Reklamy, které nejvíc fungují: Celebrity v kůži lišky, sportovci na čokoládě nebo poctivý Kozel

Iva Špačková Iva Špačková
25. 10. 2017 20:00
Asociace komunikačních agentur vyhlásila vítěze 20. ročníku soutěže o nejefektivnější reklamu Effie. Ocenění si odnesla zhruba třetina ze 70 přihlášených kampaní. Zlatou medaili získalo v osmi kategoriích však jen šest z nich. Podívejte se na ně.
Lego postavilo svou kampaň na bývalém učiteli chemie.
Lego postavilo svou kampaň na bývalém učiteli chemie. | Foto: AKA

Praha - Herečky Bára Hrzánová a Jana Plodková pózovaly na plakátech s polární liškou v kampani, která upozorňovala na utrpení zvířat. Společně s dalšími celebritami dokázaly vybudit lidi k tomu, aby se zapojili do petice za zrušení kožešinových farem. Povedlo se - zákon letos prošel parlamentem.  

Neziskové organizaci Svoboda zvířat se tak díky kampani za čtyři měsíce podařilo prosadit to, o co usilovala téměř 20 let. A tvůrci kampaně z agentury Leo Burnett nyní vyhráli v kategorii sociální a ekologický marketing v rámci soutěže Effie o nejefektivnější reklamy roku.

Před krutou smrtí jsme zachránili život tisícům vězněných zvířat - spot organizace na ochranu zvířat | Video: Svoboda zvířat

Zlato se na cenách Effie podařilo získat také agentuře Momentum Czech Republic za kampaň pro společnost Ferrero. Výrobce čokolád chtěl zvýšit prodeje tyčinek Kinder Chocolate, aniž by je zlevnil.

To se díky kampani, která na obaly umístila fotografie známých sportovců z jejich dětství, podařilo. Maminky, které čokolády kupují svým dětem, získaly pocit, že i jejich ratolesti mohou jednou dobýt svět, i když by si na jejich úspěch zatím nikdo kromě nich nevsadil.

"Prodeje výrobku se zvedly o 30 procent, i když jeho cena stoupla o 13 procent. Značka se také posunula před svého konkurenta Orion a získala na trhu tabulkových čokolád v České republice čtvrté místo," zdůvodňují porotci, proč kampaň vyhrála kategorii potravin.

České sportovní hvězdy ve spotu na Kinder čokoládu | Video: Kinder

Na hrdinu všedního dne, který bez jakýchkoliv ovací udělá kupu dobré práce, vsadila kampaň pro Plzeňský Prazdroj. Cílem bylo zvednout prodeje Velkopopovického Kozla a posílit u spotřebitelů pocit, že právě tato značka je tou nejlepší odměnou za poctivou práci.

"Zatímco v letech 2012 a 2013 rostly prodeje v průměru o 3,5 procenta ročně, ve fiskálním roce 2015 se zvedly o 14,2 procenta a v roce 2016 o osm procent. Zvedl se i objemový podíl značky," uvádějí porotci soutěže Effie. Kampaň získala nejcennější medaili v kategorii nápojů.

S poctivostí nejdál dojdeš. Vítězný spot na pivo Kozel | Video: Kozel

Společnost Lego Trading chtěla zvýšit povědomí o své technicky orientované značce Lego Technic. Ačkoliv většina fanoušků Lega ví, že značka existuje, málokdo má zkušenosti s tím, co vše jde z této řady vytvořit.

Agentura Ogilvy Public Relations postavila kampaň na Milanu Reindlovi, bývalém učiteli chemie, který se stal designérem značky. Příběh úspěšného Čecha živícího se tím, o čem sní miliony dětí, stačil k tomu, aby se o Legu Technic mluvilo či psalo v médiích, a masově se šířil po sociálních sítích.

Prodeje stavebnic se tak podařilo meziročně navýšit o 30 procent, ačkoliv původní cíl byl sedmiprocentní. I díky tomu vyhrála kampaň v kategorii nazvané Malý rozpočet - tedy s náklady do milionu korun.

Kampaň Lego Technic dosáhla neuvěřitelných výsledků. Oslovila 8 milionů lidí | Video: Effie, Lego Trading, Ogilvy

Zlatou medaili získala také kampaň pro Českou spořitelnu určená začínajícím firmám. Banka chtěla financovat nadějné projekty a potřebovala se dostat do prostředí, kde originální a životaschopné podnikatelské nápady vznikají. 

Agentura Young & Rubicam se spojila s dalšími partnery, jako je Impact Hub, iPodnikatel.cz, T-Mobile rozjezdy, ZaložFirmu.cz, Živnostník roku nebo Zoot, a s jejich pomocí informovala o výhodné půjčce pro start-upy. V průběhu kampaně chtěla Česká spořitelna získat 300 nových úvěrových smluv, nakonec jich získala přes 520. 

Hledá se nová krev. Kampaň České spořitelny pro začínající podnikatele | Video: Česká spořitelna

Poslední, která dokázala ve své kategorii získat nejvyšší post, byla kampaň pro Vodafone. Mobilní operátor chtěl uspokojit vánoční nabídkou své stálé zákazníky a zároveň posílit tržní podíl, aniž by musel nabízet velké dárky.

Agentura McCann-Erickson Prague vsadila na to, že lidem dělá radost, když mohou pomoci druhým. V reklamě vyzvala zákazníky, aby nabídli 10 GB dat vozíčkářům. 

Reklama ukazovala, jak se dívence na invalidním vozíku ztratil pes, ale díky činu "hodného chlapce" se s ním nakonec pod stromečkem shledala. Vyvolala silné emoce: 40 procent klientů operátora se rozhodlo přidělená data darovat a přes 10 tisíc vozíčkářů tak dostalo porci dat zdarma. Vodafone tím získal větší sympatie zákazníků a jeho tržní podíl stoupl o 0,8 procentního bodu. 

Darovat, nebo rozdat? Dojemná kampaň Vodafonu zabrala | Video: Vodafone

Ceny Effie 2017

V prvním sloupci uvádíme pořadí v dané kategorii. Ve druhém sloupci je název kampaně a agentura, která ji zpracovala. Ve třetím sloupci je zadavatel kampaně a značka, kterou chtěl zviditelnit.
Potraviny
1. Hvězdy zítřka; Momentum Czech Republic Ferrero Česká republika; Kinder Chocolate 
2. Jak Češi opět začali kupovat kvalitní potraviny?; Momentum Czech Republic/McCann-Erickson/1 Year and More/Knowlimits  SZIF; Klasa
3. Čokoláda, která za 2 měsíce naučila lidi mít rádi vysokoprocentní čokoládu; Zaraguza CZ/Darq Studio CZ Nestlé Česko; Orion
Nápoje
1. S poctivostí nejdál dojdeš; McCann-Erickson Prague, International Advertising Agency/TRIAD Advertising Plzeňský Prazdroj; Velkopopovický Kozel 
2. Bez silné značky nezdražíš; VCCP Heineken Česká republika; Strongbow
3. Nejlepší ovoce si najde cestu na Moravu; Young&Rubicam Linea Nivnice; Hello 
Spotřební zboží
2. Dobrá rada nad slevu; McCann-Erickson L’Oréal; L’Oréal Paris
2. Make-up in the City; Zaraguza CZ/Darq Studio CZ L’Oréal Česká republika; Maybelline Maybelline 
3. Jak z mezinárodní kampaně udělat lokální úspěch; Kaspen/Jung von Matt/Mediacom/Doblogoo Volkswagen; Osobní vozy
Finanční služby
1. Nová krev pro české podnikání; Young&Rubicam Česká spořitelna; Firemní úvěr Start-up
2. Odpočívá v pokoji; Boomerang Communication Pojišťovna České spořitelny/Vienna Insurance Group; Flexi 
3. Financial Services Lunární kampaň; Momentum Czech Republic ŠkoFin; Volkswagen
3. Podnikatelská půjčka za pět devět; Labstore  Moneta Money Bank; Moneta Money Bank 
Ostatní služby
1. Jak se nejskromnější vánoční nabídka stala tou nejcennější; McCann-Erickson Prague, International Advertising Agency/MED Vodafone; Vodafone
3. Pojištění pro zodpovědné rodiče/Brouček; Young&Rubicam/Swimming Pool Agency Česká pojišťovna; Česká pojišťovna 
3. Letgo - vyfoť, sdílej, domluv a prodej; VCCP/Mindshare OLX; Letgo
Malý rozpočet (do jednoho milionu korun)
1. Milan; Ogilvy Public Relations Lego Trading; Lego Technic
3. Nevýslovně luxusní; McCann-Erickson Prague, International Advertising Agency Rémy Cointreau Czech republic; Cointreau 
3. Prison Exit; Havas Worldwide Prague  Amnesty International Prague; Prison Exit
Sociální, ekologický, kulturní marketing
1. Ve své kůži: kampaň, která zrušila kožešinové farmy v Česku; Leo Burnett Svoboda zvířat; Ve své kůži: kampaň, která zrušila kožešinové farmy v Česku
2. Výstava Retro; Havas Prague Národní muzeum; Výstava Retro
3. Charitativní házená; Wunderman  Ford Motor Company; Ford
Kampaně veřejné správy
2. Naše červená vína; McCann-Erickson Prague, International Advertising Agency/Momentum Vinařský fond; Vína z Moravy, vína z Čech
2. Jak Češi opět začali kupovat kvalitní potraviny?; Momentum Czech Republic/McCann-Erickson/1 Year and More/Knowlimits SZIF; Klasa
 

Právě se děje

Další zprávy