Návrat ke sporáku. Boom rozvážkových služeb se nekoná, vsadily na příliš vysoké marže

Lukáš Vincent
31. 5. 2020 13:57
Mohla z toho být ideální situace: Karanténa zavře lidi doma, spojení mezi zákazníky a jejich oblíbenými restauracemi budou obstarávat služby rozvážející jídlo. Pandemie covidu-19 tak mohla zafungovat jako urychlovač, který široké vrstvy dosud váhajících zákazníků promění v aktivní uživatele některé z rozvážkových služeb.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Jenže zatím se příznivé předpovědi spíše nenaplňují. Akvizice nových zákazníků se sice rozběhla, ale že by se systémy registrací rozvážkových služeb bortily pod náporem objednávek, se říci rozhodně nedá.

Kolabují naopak restaurace jako základní zdroj "zboží". Děje se tak pod tlakem pandemie i vysokých marží rozvážkových služeb. A místo k boomu se tak na trhu spíše schyluje ke konsolidaci. Ukazuje se, že strategie "nezáleží, jestli vyděláváme, potřebujeme získat zákaznický kmen" s příchodem těžších ekonomických časů přestává fungovat.

Návrat ke sporáku

"V posledních týdnech vnímáme jen drobný nárůst," konstatovali pro agenturu Reuters zástupci jednoho z evropských lídrů Deliveroo. Ve Spojených státech se prudký vzestup počtu zákazníků taktéž úplně nedostavuje, což analytici přičítají snaze lidí šetřit a vařit si spíše doma. A třeba v Indii už největší hráči začali dokonce propouštět. "Doba konsolidace je konečně zde," uvedl pro web The Protocol analytik společnosti PitchBook Asad Hussain s tím, že na trhu je několik zajímavých příležitostí k akvizicím.

Globální trh je v tuto chvíli velmi rozdrobený. Zatímco sdílené bydlení má jako jednoznačnou jedničku Airbnb a třeba ve sdílené dopravě je hlavní značkou západního světa Uber, rozvážkový trh s potenciálem až 200 miliard dolarů je roztříštěný mezi řadu firem.

Prakticky v každém regionu dominuje někdo jiný. V Americe DoorDash, v Evropě Just Eat, v Rusku Yandex, v Číně Ele.me, o kousek jižněji v Asii pak třeba Grab a Gojek. Všechno perspektivní firmy s miliony zákazníků a miliardami od investorů, žádná ale se schopnostmi rozhodit svou síť dominantně přes více kontinentů. Ty, které se o to pokoušely, jako třeba Uber Eats, pak pohořely.

Čas konsolidace je ale zřejmě tady. Už loni prodal Square, který jako hlavní byznys vyvíjí software a hardware pro mobilní platby, svou food delivery odnož Caviar Grubhub za 410 milionů dolarů. Stejně tak loni v létě proběhlo propojení Just Eat s TakeAway.com, díky čemuž vznikla firma naceněná na deset miliard dolarů a první evropská superaplikace pokrývající jedenáct evropských trhů.

V roce 2019 odpískaly své fungování projekty, jako byly Spring, Munchery, Maple nebo SpoonRocket. Další transakce jsou zřejmě na spadnutí. Zajímavým cílem akvizice by mohlo být podle Bloombergu třeba londýnské Deliveroo, jež mělo už loni odmítnout nabídky Amazonu a Uberu.

Amazon na nákupech

Největší pozornost se soustřeďuje na Spojené státy. Tam je podle odhadů zveřejněných magazínem Hustle lídrem DoorDash s dvaačtyřicetiprocentním podílem, následovaný 28procentním Grubhubem a pětinu trhu ovládajícím Uber Eats.

Jak DoorDash, tak Grubhub jsou v tuto chvíli předmětem akvizičních spekulací. Mezi potenciálními zájemci má být Jeff Bezos a jeho Amazon, jenž by si ziskem některého z lídrů tohoto sektoru doplnil další střípek do svých komplexních dodavatelských služeb.

Druhým jestřábem kroužícím okolo Door Dash je Uber. Ten v první polovině května propustil téměř sedm tisíc lidí. A i jeho šéf Dara Khosrowshahi v interním e-mailu připustil, že firma musí pod vlivem posledních událostí poněkud přenastavit svůj byznysmodel. S tím, že právě rozvážka jídla by mohla poskytnout prostor, který by firmě pomohl dosáhnout zisku.

Což je přesně to, co Uber, jenž v posledním kvartále loňského roku prodělal více než miliardu dolarů, potřebuje. Firmy už ostatně o spojení na přelomu roku neúspěšně jednaly, transakci má být nakloněn i šéf SoftBank Masajoši Son, který vlastní podíly v obou entitách. Rozvoz jídla − i přes současnou situaci a třeba přes skutečnost, že DoorDash loni prodělal téměř půl miliardy dolarů − má mít v Americe v nadcházejících letech skvělé vyhlídky.

Špička ledovce

Mnohem skeptičtější jsou momentálně k budoucnosti svého byznysu majitelé indické společnosti Zomato, která je naceněna na tři miliardy dolarů. "Řada restaurací už zavřela natrvalo a podle toho, co víme, se jedná jen o špičku ledovce," uvedl na svém blogu spoluzakladatel a šéf Zomata Deepinder Goyal s tím, že podle něj během následujících šesti až dvanácti měsíců ukončí činnost 25 až 40 procent restaurací.

Goyal tímto obhajoval propuštění sedminy zaměstnanců firmy, ke kterému přistoupil v polovině května.

Podobně − propuštěním tisícovky zaměstnanců − reagoval na pandemii i konkurent Zomata Swiggy, jenž mimo jiné uvedl, že počet jeho dodávek se v porovnání s předkrizovým provozem smrskl na třetinu.

Vysoké provize

Vedle zatím nenaplněného přílivu nových zákazníků přinesla pandemie dovážkovým službám i řadu problémů a negativní pozornosti. Zatímco v prvních týdnech karantén si zainteresované společnosti vylepšovaly veřejný obraz rozvážením jídel do prvních linií, kdy třeba zdravotníci měli jejich služby zdarma, s přibývajícími týdny se o slovo začínají hlásit tradiční provozní záležitosti.

Na některých trzích se tak stále častěji objevují informace o predátorských taktikách firem rozvážejících jídlo. Ty sice na jedné straně lákají nové restauratéry do svých databází na zaváděcí nulové poplatky, na straně druhé si od těch "podchycených" berou z ceny pokrmu desítky procent. Rozhlasová stanice NPR třeba přinesla reportáž, ve které si restauratéři stěžují až na čtyřicetiprocentní poplatek, který z ceny objednávky odvádějí za rozvoz.

Některá americká města jako Seattle nebo Washington, D.C., tak podle NPR už v rámci snahy pomoci místnímu stravovacímu byznysu začala zvažovat a projednávat zastropování poplatků, které si rozvážkové služby mohou účtovat. V New Yorku tento strop činí 15 procent. Má nicméně fungovat jako dočasné omezení, než se město vrátí k normálnímu fungování a restauracím se obnoví kanál přímého prodeje.

Restauratéři zároveň varují, že je expanze společností rozvážejících jídlo ničí dlouhodobě. Slavný restauratér Jamie Oliver je přímo označil za hlavního viníka kolapsu svého impéria.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 22 minutami

Provoz na dálnici D1 přerušila na 169. kilometru nehoda kamionu, tvoří se dlouhé kolony

Provoz na 169. kilometru dálnice D1 je kvůli nehodě kamionu z pondělního večera stále přerušen a v obou směrech se tvoří dlouhé kolony. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic a policie. Doprava je z dálnice odkláněna mezi exity 168 a 178. I objízdná trasa je ale podle policie přetížená. Policie původně v noci na dnešek na twitteru informovala o obnovení provozu na D1, ale zprávu pak smazala a vydala nové informace.

Bulharský kamion se převrátil v pondělí okolo 19:15 v zúženém úseku. Zcela tak zablokoval oba směry D1. Při nehodě nikdo neutrpěl vážnější zranění, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek. V kamionu byly krabice s pivem, které bylo potřeba přeložit do jiného vozu. "V průběhu noci se podařilo vyprostit havarovaný kamion. Nyní probíhá úklid vozovky. Objízdná trasa je přetížená, v ranní špičce je na ní velké riziko tvorby kolon," sdělila policie v úterý ráno na twitteru.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Söder to nebude. Německá CDU chce jako nástupce Merkelové Armina Lascheta

Celostátní vedení Křesťanskodemokratické unie (CDU) se jasně vyslovilo pro předsedu strany Armina Lascheta jako kandidáta unie CDU/CSU na německého kancléře v zářijových volbách. Oznámil to podle agentury DPA mluvčí strany po šestihodinovém jednání špiček křesťanských demokratů v Berlíně. Pro Lascheta podle něj hlasovalo 31 členů vedení, devět pro jeho soupeře, předsedu sesterské Křesťansko-sociální unie (CSU) a bavorského premiéra Markuse Södera a šest členů se zdrželo.

Agentura AFP poznamenala, že populární bavorský vůdce Söder v předstihu přislíbil, že se podřídí rozhodnutí CDU. Laschet je současně premiérem Severního Porýní-Vestfálska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy