Nákupní centra se proměňují. Kavárny zamíří i přímo do obchodů, říká expert

Adam Váchal Adam Váchal
7. 8. 2016 11:34
Restaurace dostávají v obchodních centrech stále více prostoru. Naopak prodejci elektroniky už nepotřebují tolik plochy – zboží ukazují lidem na internetu. Přibývá však míst k vyzvednutí online objednávek. Obecně se pak prodejci snaží udržet zákazníky déle ve svých obchodech – možností je například otevřít kavárnu přímo v prodejně.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha – Přilákat zákazníky do obchodních center je mnohem těžší než před několika lety. Samotné značky prodejců neznamenají vždy záruku vysoké návštěvnosti. Majitelé obchodních domů se proto snaží odlišit od konkurence a postupně své prostory mění, aby návštěvníky zaujali.

"V současnosti nákupní centra především zvyšují podíl restaurací a občerstvení," zmiňuje hlavní trend Tomáš Soukup z realitní poradenské společnosti JLL, která se specializuje na maloobchodní nemovitosti.

Zatímco před dvaceti lety tvořily restaurace a občerstvení zhruba tři až pět procent z celkového množství ploch obchodních domů, dnes je to patnáct procent a podíl v některých centrech nadále roste. Podle Soukupa může „gastro“ za několik let zabírat až pětinu maloobchodních ploch velkých středisek. Cíl je jasný: přilákat na jídlo lidi, kteří se při své návštěvě zastaví i v dalších obchodech.

Že hraje jídlo a pití důležitou roli v návštěvnosti, si začíná uvědomovat čím dál tím větší množství prodejců módy, sportovních potřeb a dalšího zboží. "Především v cizině se častěji objevují obchody, jejichž součástí jsou například malé kavárny. Prodejci se tímto způsobem snaží udržet zákazníky déle na své půdě a prodat jim něco navíc," vysvětluje Soukup. Očekává, že se tento koncept brzy rozšíří také do českých obchodních domů.

Způsobem, jak procházející lidi udržet v obchodním centru, jsou třeba i bezplatná wi-fi nebo vylepšená místa k sezení a odpočinku.

Nákupní střediska také vymezují stále více místa pro trávení volného času. V obchodních domech přibývá fitness center, saun či například dětských koutků. Staví se také do role komunitních center. Příkladem je Centrum Černý Most v Praze, které pravidelně organizuje turnaje v plážovém volejbale, Arkády Pankrác zase pořádající závody horských kol. Avion Shopping Park v Ostravě zřídil ve svých prostorách centrum pro odběr krve.

Naopak méně prostoru zabírají některé typy prodejen. Nejčastěji jde o obchody s elektronikou, které se do značné míry přesunuly na internet a nepotřebují zboží vystavovat v kamenných obchodech. Soukup dodává, že prodejní plocha pro toto zboží klesá i v potravinových řetězcích.

"Zmenšují především sekci, ve které je možné nakupovat elektroniku, domácí potřeby a další zboží mimo jídla. U tohoto zboží začaly řetězcům klesat tržby, proto ho teď nabízejí méně," popisuje Soukup.

Vliv na proměnu obchodních center mají také e-shopy, v nichž Češi nakupují stále častěji. "Bude přibývat takzvaných collect pointů, kde si lidé vyzvednou zboží objednané na internetu," říká Soukup.

Pochybuje ale, že by někteří prodejci zavírali své kamenné pobočky a přesouvali se výhradně do virtuálního prostředí. Očekávat se podle něj dá jiný trend: internetové obchody začnou naopak ve větší míře otevírat vlastní kamenné prodejny.

"E-shopy, které na trhu působí dlouho, mohou využít obrovské množství dat, které mají o svých zákaznících, a vybrat si ideální místo," vysvětluje Soukup.

Připomíná, že při nákupu na internetu poskytuje zákazník prodejci téměř vždy svoji adresu a další osobní informace. E-shopy pak díky tomu mohou určit, kde mají nejvíc klientů a kam se vyplatí umístit kamenný obchod. Otvírání obchodů na základě dat z internetu už testují některé firmy v zahraničí. Příkladem je Amazon, který plánuje otevřít knihkupectví v New Yorku.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 hodinami

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Česko odpovědělo EU na výtku k voucherům, podle ministerstva jsou v pořádku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v termínu odeslalo Evropské komisi odpověď na vytýkací dopis k voucherům za zájezdy zrušené kvůli koronavirové krizi. Podle odpovědi jsou poukazy v pořádku. Komise Česku vytýká uzákonění možnosti pro cestovní kanceláře, vydávat za zrušené cesty vouchery na zájezdy místo hotovosti. V odpovědi ministerstvo předložilo právní argumenty, které podle úřadu svědčí o souladu české legislativy s právem Evropské unie, sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

Ministerstvo podle něj v dopise mimo jiné dokládá, že česká legislativa zranitelným spotřebitelům zachovává veškerá dosavadní práva, která mají u zájezdů zaručena. "Ostatním spotřebitelům tato práva neodepírá, pouze v zájmu naplnění účelu směrnice EU i za koronavirové situace odkládá možnost jejich vymáhání za předpokladu, že by spotřebitelé nevyužili alternativní nabídku voucherů namísto okamžité kompenzace za zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci," uvedl Frček.

Česko umožnilo cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Podle komise mají ale lidé právo na vrácení peněz.

Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 5 hodinami

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-. Tato ratingová známka se nachází na dolní hranici pásma vyšší střední kvality a stále signalizuje nízké riziko nesplácení závazků.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Agentura Fitch upozornila, že hospodářské výsledky Société Générale byly v prvním čtvrtletí ovlivněny zhoršujícími se ekonomickými podmínkami a vrtkavostí na finančních trzích. Předpověděla, že provozní výsledky banky letos zůstanou pod tlakem a v příštím roce oživí pouze částečně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy