Na vánoční nákup raději s hotovostí. Karetní terminály jsou přetížené, varují obchody

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
23. 12. 2019 15:21
Na předvánoční nákupy vyrazte nejen s pevnými nervy, ale i s dostatečnou hotovostí. Nákupní horečka vrcholí a prudký nárůst takzvaných bezhotovostních mikroplateb může ještě teď komplikovat placení kartou, varují banky a obchodníci oslovení Aktuálně.cz. S problémy se v uplynulých dnech potýká zejména ČSOB.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Takzvané bezhotovostní mikroplatby se pohybují v řádech desítek a nižších set korun. A právě těch před Vánoci u obchodníků prudce přibývá. "Bohužel právě extrémní počty bezhotovostních plateb v kombinaci s přísnějším, dvoufaktorovým ověřením uživatele, způsobují výpadky systému," připouští pro Aktuálně.cz mluvčí ČSOB Michaela Průchová.

Konkrétně ČSOB měla problémy s platebními terminály už v pátek, přes víkend se situace uklidnila. Během pondělního dopoledne byl ovšem platební systém opět několikrát přetížen. "Proto jsme informovali všechny obchodníky automatickými zprávami. I v nejkritičtějších okamžicích procházelo 70 až 80 procent transakcí," upřesňuje Průchová.

"Naši technici i další kolegové jsou nepřetržitě v pohotovosti a již několik dní 24/7 průběžně realizujeme veškerá opatření, která špičku transakcí umožňují zvládat lépe. Snížení pohodlí zákazníků při placení i komplikace způsobené obchodníkům nás velice mrzí a upřímně se za ně omlouváme," dodává mluvčí banky.

Počet bezhotovostních transakcí provozovaných na platebních terminálech ČSOB během posledních dnů před Vánocemi podle ní přesáhl 2,5 milionu denně, nárůst transakcí ve špičkách je tak více než trojnásobný oproti špičkám v běžných dnech během roku.

Nyní již fungují platby kartou u prodejců stabilněji. "V poledne pouštěli z reproduktoru sdělení, že za to můžou terminály ČSOB," popisuje svou pondělní zkušenost nakupující v jedné z pražských prodejen Albert. "Už včera ale bylo placení bez problémů, nejhorší byl pátek," potvrzuje. Platbu kartou ČSOB u několika prodejců v pondělí vyzkoušela také redaktorka Aktuálně.cz a transakce se obešly bez problémů.

I nadále se ale může podle obchodníků stát, že platební karta není napoprvé přijata a zákazník musí platbu opakovat.

"Proto v prodejnách nadále zákazníky o situaci informujeme prostřednictvím interního rádia i psaného oznámení," upřesňuje pro Aktuálně.cz ředitel komunikace prodejen Albert Jiří Mareček. "Opět je třeba zdůraznit, že chyba nebyla na naší straně, odpovědnost za funkčnost terminálů nese jejich provozovatel, společnost ČSOB, která situaci řeší," doplňuje Mareček.

"Po víkendu, kdy platební terminály fungovaly bez problémů, se dnes v našich prodejnách bohužel opět objevily komplikace při platbách kartou. Pokud zákazníci chtějí provést platbu kartou, platba trvá výrazně déle a nebo se může stát, že neprojde vůbec," uvádí za řetězec Lidl Zuzana Holá.

Problémy podle informací ČTK byly také například v knihkupectví Luxor či v dm drogerii.

Obchodníci i banky oslovené Aktuálně.cz se shodují na tom, že lidé by si s sebou měli na předvánoční nákupy brát odpovídající hotovost. Problémy s bankomaty podle serveru iRozhlas.cz nejsou.

 

Právě se děje

Další zprávy