Na luxusu už nesejde, Češi berou z regálů cokoliv. Podívejte se, co se prodává nejvíc

Kuni Nguyenová Kuni Nguyenová
4. 4. 2020 14:17
Dezinfekce na ruce, vlhčené ubrousky, směsi na chleba nebo kypřicí přísady. Málokdo by si před pár měsíci tipnul, že těmto položkám vzrostou prodeje v meziročním srovnání o stovky procent a mnohé z nich nebudou ani k sehnání. Priority českých zákazníků i jejich zvyky se ale během pandemie koronaviru kvapem změnily, ukazují nákupní analýzy. A obchodníkům nezbývá než se co nejrychleji přizpůsobit.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Výdaje českých domácností klesly po 16. březnu, kdy byla zavedena karanténa, o 23 procent. Lidé přestali kupovat oblečení a výrazně omezili útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky, zjistila Česká spořitelna, která analyzovala platby svých klientů.

Nákupy se tak přesunuly do virtuálního prostředí a lidé začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 procent více.

Češi přitom začali s nadstandardními nákupy už před příchodem koronaviru do země - a to už v posledním únorovém týdnu. A nakupovali jednoznačně více, než bylo potřeba pro denní spotřebu. Podle nejnovější analýzy agentury Nielsen tržby rychloobrátkového zboží v tomto týdnu vzrostly o téměř 20 procent oproti stejnému týdnu roku 2019.

"Byl to první týden, kdy začala nákupní horečka. Po medializování zpráv ze světa o vykupování obchodů se nelze divit, že i čeští spotřebitelé podlehli hromadnému nakupování zásob potravin a drogerie. Nejrychleji se z regálů obchodů vytrácely dezinfekční prostředky na ruce, těstoviny nebo čističe do domácnosti," uvádí zpráva.

Data ukazují, že v prvním březnovém týdnu, tedy v tom desátém od začátku roku, přitom paradoxně došlo k mírnému uklidnění situace. Zákazníci přestali panikařit a tržby rostly oproti předchozímu roku pouze o čtyři procenta. Je to tempo podobné tomu před vypuknutím nákupní horečky. 

"Tato klidná a standardní situace ale netrvala dlouho. K velkému zvratu došlo o týden později, tedy v 11. týdnu od 9. do 15. března 2020. V důsledku toho tržby za potraviny a drogerii prudce vzrostly, a to o téměř 40 procent oproti předchozímu roku," popisuje dále analýza.

Podle generálního ředitele společnosti Nielsen v Česku a na Slovensku Karla Týry šlo o druhý nejúspěšnější týden v roce hned po předvánočním, třetím prosincovém týdnu.

"Dokonce ani prodeje v předvelikonočním týdnu v roce 2019 či 2018, které bývají bez výjimek druhým nejsilnějším obdobím pro maloobchodníky, nedosáhly svým obratem na 11. týden tohoto roku. Celkovým tahounem růstu tržeb však nebyly častější návštěvy obchodů, ale výrazné zvýšení velikosti nákupního koše," dodává Týra.

Předzásobení nebo plán si zásoby teprve vytvořit potvrdilo v průzkumu společnosti až 60 procent respondentů. "Nová situace po vypuknutí pandemie Covid-19 extrémně poznamenala naše životy i chování spotřebitelů, kteří v posledních týdnech míří do prodejen s potravinami a do drogerií kvůli zásobám," potvrzuje zvýšený zájem Týra.

Foto: MonkeyData

Skokové nárůsty tržeb v březnu zaznamenala také studie Ecomcovid19 společnosti MonkeyData, která sledovala vývoj tržeb během vyhlášení nových vládních opatření.

Mezi ně se v průběhu března postupně zařadilo zrušení veřejných akcí vyhlášení nouzového stavu, uzavření provozoven a zákaz volného pohybu.

Drogerie a trvanlivé výrobky mají žně

Patrný byl sice výraznější nárůst v prodejnách drogerií, ovšem ty se podle dat těší většímu zájmu již delší dobu. V době pandemie se tento celkový trend rychlejšího růstu jejich důležitosti potvrdil. "V 11. týdnu letošního roku se jim podařilo navýšit obrat v průměru o 43 procent ve srovnání s minulým rokem," komentuje za Nielsen dále Týra.

Foto: Nielsen

Nejrychleji se z regálů obchodů vytrácely dezinfekční prostředky na ruce. Těm tržby narostly o více než 700 procent. Češi také nakupovali po velkém vlhčené ubrousky nebo dezinfekční prostředky na prádlo. 

Enormní zájem byl také o dezinfekce domácnosti, tekutá mýdla, toaletní mýdla nebo gumové rukavice. Extrémně se vyprodávaly i regály s toaletním papírem. Jeho obrat se zvýšil o 65 procent a z hlediska výše tržeb patřil mezi nejprodávanější zboží v období 9. až 11. týdne letošního roku. 

Studie Ecomcovid19 potvrdila významný nárůst tržeb v kategorii zdraví - o více než 206 procent. Dále u drogerie, kam spadají nejrůznější léčiva, ochranné pomůcky a dezinfekce, a to o 101 procent.

Davy lidí však plnily své nákupní košíky i trvanlivými potravinami. Mezi nejrychleji rostoucí kategorie patřily kypřicí přísady s nárůstem o 224 procent, směsi na pečení chleba zvýšily obrat o 220 procent, mouka o 191 procent. Oblíbenými potravinami na nákup byly také luštěniny, které zaznamenaly obrat o 183 procent, rýže (o 172 procent) a těstoviny (o 150 procent). Dařilo se konzervovaným potravinám, například fazolím nebo hotovým omáčkám. 

Zájem výrazně vzrostl i o nápoje. Jak alkoholické, tak ty nealkoholické zaznamenaly v období zmíněných tří týdnů meziroční celkový růst o 14 procent.

Za čerstvé potraviny jsme utratili o pětinu více, za sladkosti i krmivo pro domácí mazlíčky o 10 procent a za tabákové produkty o pět procent více než před rokem. 

Foto: MonkeyData

Celkové tržby za potraviny a drogerii od začátku tohoto roku až do 8. týdne letošního roku oproti tomu loňskému narostly o jednu třetinu. Od 9. týdne - po vypuknutí pandemie - ale vzrostl obrat až o 80 procent.

"Zvedl by se s velkou pravděpodobností i výše, avšak kamenné prodejny i on-line sektor pod tlakem nečekané poptávky zaznamenaly nedostatek některého zboží či prodloužené lhůty dodávek. V mnoha prodejnách po vypuknutí nákupní horečky zely regály prázdnotou, což zaznamenalo až 83 procent českých zákazníků," připomíná zpráva Nielsenu.

Ve třetím březnovém týdnu se podle Nielsenu nákupní panika zmírnila. Kvůli zavedeným omezením vlády lidé nechodili nakupovat tak často. Počet transakcí v porovnání se stejným týdnem minulého roku klesl o čtvrtinu. Klesla sice frekvence nákupů, stále ale platí, že lidé si během jedné návštěvy obchodu pořídí daleko více zboží, než bývalo zvykem. Průměrná velikost nákupního koše se meziročně zvýšila o 44 procent.

Foto: Nielsen

Na luxusu teď tolik nesejde

Koronavirová krize v každém případě donutila obchodníky využívat více technologie. Izolovanost od okolí, omezení, strach z nemoci, práce z domova - to vše zvedlo ochotu nakupovat potraviny či drogistické zboží on-line, potvrzují studie.

"On-line nakupování dostalo prostor, kterému budou muset výrobci věnovat více pozornosti a využít jeho potenciál, od budování loajality ke svým značkám až po uvádění novinek na trh," doplňuje Týra ze společnosti Nielsen. Podle něj je pravděpodobné, že zákazníci začnou upřednostňovat výrobky, které deklarují nižší rizika a vyšší kvalitu, pokud jde o bezpečnostní normy.

Z nových omezení naopak nemohly těžit sítě restaurací, kaváren či hostinců, které zaznamenaly extrémní propad. Jejich obrat v mnoha případech klesl o více než 90 procent. 

Zájem o nákup prémiových či luxusních produktů se přitom podle studie dočasně dostává do pozadí. "Zákazník se před poloprázdnými regály rozhoduje rychleji, a pokud nenajde svou oblíbenou značku, nebude váhat koupit konkurenční nebo privátní. To poskytuje prostor i maloobchodníkům na posílení jejich vlastního portfolia," připomíná analýza Nielsenu.

 

Právě se děje

Další zprávy