I křivé okurky chutnají dobře. Krabice s "ošklivou" zeleninou už začal prodávat i Lidl

on on
7. 8. 2018 18:00
Už i řetězec Lidl se vydává do boje s plýtváním potravin, zatím však pouze v Británii. Pro zákazníky tam připravil pětikilové krabice nevzhledných potravin za zhruba 43 korun.
Krabice zeleniny a ovoce z kampaně Too Good To Waste.
Krabice zeleniny a ovoce z kampaně Too Good To Waste. | Foto: Lidl

Londýn - Původem německý řetězec Lidl začne ve svých vybraných obchodech v Británii prodávat krabice s poničenou zeleninou a ovocem. Jedna pětikilová bedna vyjde na 1,5 libry, tedy zhruba 43 korun. Informoval o tom britský deník Independent.

Český Lidl on-line deníku Aktuálně.cz potvrdil, že podobnou akci zatím neplánuje. Podle mluvčí řetězce Zuzany Holé se při výběru zboží k prodeji řídí poptávkou zákazníků.

Podobné projekty ovšem v Česku už nějaký čas fungují. Jako první začal nevzhlednou zeleninu nabízet Penny Market v srpnu 2016. "Mezi zákazníky jsou 'Neobyčejné kousky' velmi oblíbené. Jen pro představu, podíl tohoto 'neobyčejného' sortimentu k běžnému je v Penny 10 procent. Zákazníci si zpočátku mohli koupit pouze brambory, cibuli, česnek, jablka a hrušky. Nyní k nim přibyla třeba červená řepa a další sortiment bude postupně přibývat," říká tisková mluvčí řetězce Penny Market Zlata Ulrichová.

Vlastní kampaň na prodej křivé zeleniny a ovoce má i Tesco. Od ledna loňského roku běží kampaň Perfectly imperfect (dokonale nedokonalé), která se postupně rozšířila do všech hypermarketů.

Ovoce a zelenina ve výborné kvalitě se totiž často vyhazuje z důvodu nesplnění požadovaných kritérií na váhu, tvar či velikost. "Tyto produkty jsou však společností Tesco od dodavatelů přijímány a nabízeny se slevou kolem 20 procent. Nabídka se mění v závislosti na sezonnosti - v současnosti jsou tak v nabídce např. cukety, brambory, mrkev nebo jablka," vysvětluje Václav Koukolíček, mluvčí řetězce Tesco.

Nevzhlednou zeleninu i ovoce prodává i on-line supermarket Rohlík, který spolupracuje se sdružením Zachraň jídlo. Podle zakladatele obchodu Tomáše Čupra zemědělci kvůli vzhledu vyřadí až třicet procent brambor a stejné procento mrkví.

"Vyhazování jídla kvůli vzhledu je jednoduše neekologické a neetické. Proto je nutné hledat možná řešení, jak využít co největší procento vyprodukovaných potravin," dodává Čupr.

Lidl si od kampaně s názvem Too Good To Waste (příliš dobré na vyhození) slibuje snížení množství potravin, které skončí v koši. Lidl se totiž zavázal, že do roku 2020 sníží množství vyhozeného jídla v každé britské prodejně o čtvrtinu. Pokud se zboží ze 122 prodejen napříč Británii neprodá, řetězec jej nabídne charitě zdarma.

"Z našich dat víme, že čerstvé ovoce a zelenina mají největší podíl na vyhozeném jídle v obchodech. Jsme nadšení, jakou změnu tato kampaň přinese," řekl ředitel Lidlu pro Británii Christan Hartnagel.

Tyhle ošklivé kousky neprojdou. Kampaň na záchranu „křivé“ zeleniny | Video: iniciativa Zachraň jídlo, jsempripraven.cz
 

Právě se děje

před 18 minutami

Podíleli se na ochraně ohrožených gepardů, íránský soud je poslal na dlouhé roky do vězení za špionáž

Íránský soud vyměřil tresty odnětí svobody v délce šesti až deseti let šesti ochráncům přírody. Byli obviněni ze špionáže. Podíleli se totiž na projektu záchrany v Asii kriticky ohrožených gepardů a používali k jejich pozorování skryté kamery. Informovala o tom dnes agentura AP.

Newyorské centrum zabývající se lidskými právy v Íránu oznámilo, že ochránci byli odsouzeni za kontakty s USA, tedy nepřítelem státu. V téže kauze budou souzeni ještě dva lidé. Ve skupině byl také Kavous Seyed Emami s občanstvím Íránu a Kanady, který zemřel loni v únoru za nejasných okolností ve vězeňské vazbě, kde čekal na soud. Vdově po něm pak Írán po nějaký čas bránil vycestovat ze země.

Zdroj: ČTK
Další zprávy