Praha - Letošní vánoční sezona byla pro e-shopy i obchodníky s elektronikou nejsilnější v historii. Obrat jim stoupl meziročně i o desítky procent. Například prodejnám Datart vzrostly v prosinci tržby meziročně o 36 procent, Euronics hlásí nárůst o 30 procent, Alza.cz uvádí meziroční nárůst o desítky procent.
Pro internetový obchod Kasa.cz byl letošní prosinec z hlediska tržeb nejúspěšnější měsíc v historii. Prodejní rekordy překonávala hlavně elektronika. "Zaznamenali jsme meziroční růst prodejů o téměř 20 procent," uvedl ředitel Kasa.cz Vladimír Sušil.
Největší tuzemský e-shop Alza.cz zažil nejlepší vánoční nákupní sezonu v historii. "Ekonomice se daří, což se odrazilo v ochotě zákazníků utratit letos za vánoční dárky více než v minulých letech," potvrdila mluvčí Šárka Jakoubková.
Lidé podle ní nejvíce kupovali notebooky, mobilní telefony s LTE, hračky a sportovní potřeby. Letošním absolutním hitem se stala chytrá elektronika, nejvíce šly na odbyt chytré hodinky, fitness náramky, sporttestery či drony.
Tržby rostou i mezi svátky
Prodejnám Expert Elektro přinesl závěr letošního roku až patnáctiprocentní nárůst tržeb ve srovnání s loňskem. "Jen mezi Štědrým dnem a Silvestrem jsou tržby vyšší až trojnásobně oproti průměrnému nákupnímu dni. Přitom druhý svátek vánoční se řadí z hlediska tržeb i prodejů mezi naše nejsilnější dny v roce vůbec," dodal ředitel marketingu a nákupu Ladislav Pospíšil.
Také pro outletové centrum Freeport Hatě je prosinec z pohledu tržeb rekordní, oproti loňsku přinejmenším o deset procent. "Mezi nejexponovanější dny se zařadil 26. prosinec, kdy návštěvnost centra vzrostla meziročně o čtvrtinu, a tržby dokonce o téměř čtyřicet procent," dodal ředitel centra Jan Procházka. Nejvíce šlo na odbyt značkové sportovní oblečení, zimní bundy a obuv.
"Letošní prosinec potvrdil tendenci předchozích měsíců, že se důvěra lidí v pozitivní budoucnost prohlubuje a Češi začali nejenom více investovat do kvalitních potravin, ale uskutečňují i dlouho odkládané nákupy zbytného sortimentu," dodala mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
Do prodejen IKEA přišlo v předvánočním období o tři procenta více návštěvníků než loni, tržby meziročně vzrostly o 15 procent. Nejúspěšnější byl třetí adventní víkend. "Češi mají stále větší zájem o skandinávský nábytek a bytové doplňky, což se naplno projevilo i v předvánočním období," uvedl mluvčí řetězce Tomáš Kubík.
Vánoční sezonu odstartoval černý pátek
Podle statistik Euronics patřily k neprodávanějšímu zboží v prosinci televizory, sušičky prádla, automatické kávovary, mobilní telefony a notebooky. Skokanem letošních Vánoc byly létající drony. "V prosinci byly tradičním vánočním megahitem mobilní telefony. Herní konzole byly jasným hitem z dárků na poslední chvíli," dodala Iva Pavlousková z Datartu.
Předvánoční nákupní sezonu letos odstartoval 27. listopadu tzv. černý pátek. "Ten sklidil u lidí historicky největší ohlas a českým e-shopům vzrostly na Black Friday meziročně tržby o téměř 30 procent," uvedl obchodní ředitel společnosti NetDirect, která se zabývá výrobou a provozováním e-shopů, Marek Krška.