Kvůli jídlu s sebou přicházíme o miliony, říká McDonald's. Dříve ale na DPH vydělával

nev ČTK nev, ČTK
2. 2. 2022 10:01
Restaurace řetězce s rychlým občerstvením McDonald's loni v Česku utržily 6,9 miliardy korun, meziročně o 19 procent více. Vedly prodeje jídla s sebou, které tvořily 82 procent objednávek, asi o třetinu více než v před vypuknutím pandemie koronaviru v roce 2019. Nárůst objednávek jídla s sebou má však na tržby negativní vliv, stěžuje si firma kvůli DPH. Před lety však na rozdílech vydělávala.
Foto: AlphaTangoBravo / Adam Baker / Foter / CC BY

Nárůst objednávek jídla s sebou má na tržby negativní vliv, jelikož se na něj vztahuje 15procentní daň z přidané hodnoty (DPH), zatímco u občerstvení na místě platí od května 2020 sazba deset procent. Cena jídla, které si lidé odnášejí, je ale stejná jako u konzumace v restauraci. "Tato praxe měla na společnost v loňském roce dopad v hodnotě 100 milionů korun," uvádí firma.

Dlouhé roky přitom byla praxe opačná. Pokud totiž zákazníci nejedli přímo v restauraci, platili pouze sníženou sazbu DPH a firmě tím zisk naopak výrazně zvyšovali. Až do roku 2015 totiž platila na jídlo s sebou daňová sazba DPH 15 procent, zatímco na jídlo v restauraci 21 procent (v roce 2012 byla první z nich dokonce jen ve výši 14 procent). Každá objednávka z okénka tak fastfoodům typu McDonald's či KFC vydělala o několik procent více - ceny totiž zůstávaly pro všechny stejné.

"Prodej s sebou má své dodatečné náklady a vlastní kalkulaci. Je zde navíc obalový materiál a zejména systém Drive Thru vyžaduje další investice - například komunikace, venkovní reklamu a značení či další dva pracovníky," argumentovala tehdy pro server iDNES.cz manažerka McDonald's ČR Drahomíra Jiráková.

Kolik až do roku 2015 vydělával McDonald's na rozdílných sazbách DPH (tehdy 14 a 21 procent). Zdroj: iDNES.cz

Výrobek Prodejní cena Jídlo s sebou Jídlo v restauraci
Hamburger 20 17,54 16,67
Big Mac 70 61,4 58,33
Happy Meal 85 74,56 70,83
McMenu 119 104,39 99,16
McBox Pro partu 299 262,28 249,16

Ke sjednocení sazeb DPH na nižší, tehdy už 15procentní hranici, došlo až se zavedením povinné elektronické evidence tržeb (EET) od 1. prosince 2015. Tehdejší ministr financí Andrej Babiš (ANO) to vysvětloval jako vstřícný krok majitelům restaurací, které tak na odvodech výrazně ušetřily. Ty však přesto na změnu reagovaly prudkým zvýšením cen jídla i nápojů bez ohledu na místo konzumace.

Do současné podoby zvýhodňující naopak jídlo v restauraci se sazby změnily až v roce 2020, kdy se DPH na tento druh služby dostala dokonce do snížení 10procentní sazby. Tehdy byla změna opět komunikovaná jako vstřícný krok restauracím v rámci nové vlny EET, která však byla následně kvůli pandemii zdobrovolněna a nyní ji čeká kompletní zrušení.

Nejvíce táhnou stále hamburgery

McDonald's dále v aktuální tiskové zprávě uvádí, že za nižším ziskem z prodeje jídla "s sebou" může být také fakt, že v důsledku pandemie koronaviru lidé začali rozvážkovou službu, tzv. McDelivery, také více využívat.

Využilo ji o zhruba 70 procent zákazníků více než v roce 2020. McDonald's proto zvyšuje její kapacity i dostupnost. Rozšiřuje také nabídku, kterou lze tímto způsobem objednat. Loni do ní přidala snídaňové menu. Rozvážková služba se na prodejích společnosti podílí ze 13 procent. Jídlo z McDonald's si mohou lidé objednat ale i přes rozvozce Dáme jídlo, Bolt Food a nejnověji také Wolt.

V ČR by mělo letos přibýt pět nových restaurací McDonald's. Firma chce rozšířit možnost odnosu objednávky ke stolu v rámci svých kaváren McCafé. Pokračovat chce ve vyřazování plastů, poslední plastový kelímek na zmrzlinu McSundae nahradí papírovým, z papíru by mělo být nově také víčko u salátů. Za ekologičtější verze společnost loni začala nahrazovat hračky v dětských menu, řekla již dříve ČTK ředitelka komunikace a PR McDonald's ČR a SK Jitka Pajurková.

První restaurace McDonald's v tuzemsku začala fungovat v roce 1992, konkrétně ve Vodičkově ulici v Praze. Generálním ředitelem McDonald's Česká republika a Slovensko je od loňska Dan Camp, který po sedmi letech vystřídal Tomasze Rogacze.

Nejširší sítí rychlého občerstvení v České republice je KFC se 114 restauracemi. Značka patří pod společnost AmRest, která v ČR provozuje také 30 restaurací Burger King a přibližně desítku poboček řetězce Pizza Hut.

Tržby za uplynulý rok firma zatím nezveřejnila. Z restaurací rychlého občerstvení v ČR dále funguje například americká síť Subway nebo český řetězec Bageterie Boulevard.

 

Právě se děje

Další zprávy