Chytrá účtenka vám seřadí nákup, pomůže i displej. Řetězce lákají na novinky

Iva Špačková Iva Špačková
2. 2. 2017 6:50
Kaufland, největší řetězec v Česku podle výše tržeb, začal lidem na účtenkách rozřazovat zboží do různých nákupních kategorií. Usnadňuje tak práci spotřebitelům, kteří si hlídají, za co přesně utrácejí, nebo třeba matkám, které evidují výdaje kvůli výživnému. Lepší komfort při nakupování se snaží přinést i Tesco či Albert.
Vylepšené účtenky v Kauflandu.
Vylepšené účtenky v Kauflandu. | Foto: Iva Špačková

Praha – Obchodní řetězce se snaží zpříjemnit zákazníkům nakupování. Investují také do vylepšení účtenek, které lidé dostávají u pokladny. Účtenka z Kauflandu vylepšila image, Tesco na ní začalo označovat bezlepkové potraviny a Albert instaluje k pokladnám čitelné displeje pro spotřebitele. Právě zvyšování komfortu při nakupování je trend, kterým se mohou prodejci od sebe odlišit, říká expert.

Kaufland jako první z velkých tuzemských řetězců nově rozděluje zboží na účtence do přehledných skupin. Jogurt je například zařazen pod kategorii mléčných výrobků, brambory do ovoce a zeleniny a toaletní papír do drogerie. Jednotlivé kategorie jsou na účtence vytištěny tučným písmem.

Nový design pomáhá lidem, kteří si vedou domácí účetnictví. "Kvůli výživnému musím počítat, za co přesně v domácnosti utrácím, a je velmi těžké hledat na každé účtence, co šlo na drogerii, co na školní potřeby, oblečení, jídlo a pití a co do výživného vůbec nepatří. Teď je to jednodušší," pochvaluje si Eva, matka dvou dětí. 

Kaufland testoval nové účtenky od loňského dubna, v listopadu je rozšířil do všech svých prodejen. "Všechny naše modernizační kroky jsou motivovány tím, aby se zvýšil komfort jak pro uživatele, tak i zákazníka," říká mluvčí řetězce Michael Šperl. Další změny ve vzhledu či struktuře účtenek nyní obchod neplánuje, dodává.

S novinkou přichází od února i Tesco. Na účtence označuje bezlepkové potraviny zkratkou BL před každou bezlepkovou položkou. "Našim zákazníkům to pomůže při uplatňování slev u zdravotních pojišťoven," vysvětluje mluvčí řetězce Václav Koukolíček.

Foto: Tesco

Svaz českých a moravských spotřebních družstev zkoušel rozřazovat položky do skupin jako Kaufland už v minulosti. "Nicméně je to spíše pro větší prodejny, neboť na menších, které převážně provozujeme, je položek málo a bylo by zde mnohdy stejně kategorií jako produktů, což účet opět prodlužuje," vysvětluje Lukáš Němčík ze Skupiny COOP, která provozuje téměř tři tisíce prodejen hlavně v regionech.

Řetězec Globus nyní změny v účtenkách z pohledu zákazníků neplánuje, protože se – stejně jako ostatní obchodníci – zaměřuje na aktualizaci pokladních systémů kvůli březnovému zapojení do elektronické evidence tržeb (EET). Podobně odpovídají i zástupci společnosti Ahold, která provozuje hypermarkety a supermarkety Albert. Sítě Pennny Market a Billa se k inovacím účtenek nevyjádřily. 

Albert však ještě před spuštěním EET začal obchody vybavovat novými systémy rozšířenými o displeje určené pouze pro kupující. Na nich se zobrazují velkým písmem jednotlivé položky nákupu i jejich celkový součet. Zákazník také vidí informace o probíhajících akcích v prodejně.  

"Nové vybavení usnadní i vážení a markování zboží či další služby spojené s nákupem, jako je třeba případné vracení zboží nebo reklamace," říká Jiří Mareček, ředitele komunikace řetězce Albert. Zákaznické displeje nyní fungují na šesti prodejnách v Česku – v Praze (Ruzyně a Nové Butovice), Pardubicích, Hradci Králové, Plzni a Brně. Příští týden přibude další na pražském Chodově a do dvou let budou displeje ve všech obchodech Aholdu.

Obchodníci zlepšují své služby proto, aby si v silně konkurenčním trhu udrželi zákazníky. Zatímco dosud se je snažili nalákat hlavně na slevy, nyní se snaží jejich přízeň získat právě tím, že jim zpříjemní nakupování.

"Zvyšovat komfort a udělat z nakupování zážitek, to je aktuální trend, který bude platit dalších pět let. Pozitivní je v tom, že každý obchod může zvolit jiný způsob, jak být pro zákazníka atraktivní a odlišit se od konkurence. Má to stovky dimenzí," říká Zdeněk Skála, ředitel výzkumu Retail & Shopper společnosti GfK Czech.

Zatímco jeden obchod se podle Skály může zaměřit na vylepšení účtenek, další na lepší navigaci v rámci prodejny, příjemnou komunikaci s personálem, rychlejší odbavení a kratší fronty, ochutnávky, poradenství na prodejně či oddychový koutek v hale. Nejlepší je komfort vylepšovat v několika oblastech a zároveň se zaměřit na to, aby byl nákup pro zákazníka co nejrychlejší.

 

Právě se děje

Další zprávy