Ozářit nebo napařit. Prodejci ničí viry na vráceném oblečení, někde stačí karanténa

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
30. 6. 2020 6:12
Napařování, ozařování nebo jen izolace. Prodejci s módou museli s příchodem koronaviru do Česka vyřešit, jak zbavit virů oblečení vrácené od zákazníků. Někteří k tomu využívají speciální technologie. Podle jiných ale nejde o levnou záležitost a firmám se nevyplatí. Karanténa pro oblečení přitom platí nadále - a to pro kousky vrácené z domu, nikoliv pro oděvy zkoušené v prodejně.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Start-up SteriBox z Kladna dezinfikuje oblečení, případně další předměty germicidními trubicemi vydávajícími UV-C záření. Do boxu určeného pro oděvy se vejdou čtyři ramínka, dezinfekce je hotová za dvě a půl minuty.

Tento týden box testuje kladenská prodejna Takko. "Pokud bude test úspěšný, budou moci i ostatní prodejny oděvů v ČR používat SteriBox pro dezinfekci svého zboží," uvedl spoluzakladatel projektu Tomáš Velc.

Technologie je pro prodejny typu Takko podle mluvčího SteriBox Zdeňka Sládka cenově dostupná. Konkrétní náklady pro obchodníky ale nesdělil.

E-shop Zoot zase ve výdejnách i skladě využívá pro ničení virů z vrácených oděvů napařování nad 65 stupňů Celsia. Každý kus oblečení pracovníci napařují přes čtyři minuty. "To podle Státního zdravotního ústavu vir SARS-CoV-2 likviduje," řekl ředitel Zootu Milan Polák. Vrácené zboží ve výdejnách v květnu podle něj činilo 60 procent.

Ani Zoot konkrétní náklady na dezinfekci nevyčíslil. "Tento úkon je součástí směny. Nicméně časově to vychází tak, že každý kousek nám zabere vydezinfikovat něco mezi půl minutou až dvěma minutami, záleží na druhu dezinfikovaného zboží," upřesnil Polák pro on-line deník Aktuálně.cz.

Řešením je i izolace

Řetězec C&A podle své mluvčí Hany Mayerové vrácené oděvy ukládá na 24 hodin odděleně od ostatního zboží, následně ho vrací do prodeje. Stejně postupují v obchodech Pietro Filipi a Kara. "Jelikož neděláme slevy, tak nejsme nucení vyprazdňovat sklady jako ostatní," vysvětlil vedoucí retailové sítě těchto značek Ladislav Pštros.

Nemusí tak využívat technologie k likvidaci virů, která je podle Pštrose poměrně drahá a většině firem se nevyplatí. V Pietro Filipi se počet vrácených kusů nezměnil, v Kaře je dokonce nižší než před krizí.

"Karanténa na vrácené oblečení v tuto chvíli stále platí, ale jedná se pouze o oděvy, které zákazník vrací ze své domácnosti, tedy takové, se kterými přišel zákazník do bezprostředního kontaktu. Nejedná se o oděvy, které si zkouší zákazníci v prodejně. Prozatím bude uvedené opatření platné, a to do doby zjištění míry rizika, která se v tuto chvíli zkoumá," doplnilo tiskové oddělení ministerstva zdravotnictví.

Vrácené zboží muselo být původně, od 27. dubna, kdy se po nucené pauze mohly otevřít provozovny do 2500 metrů čtverečních, uloženo v karanténě tři dny. S dalším uvolňováním, od 11. května, kdy si lidé mohli znovu začít zkoušet oblečení v prodejnách, byla karanténa pro vrácené zboží zkrácena na 24 hodin.

Zkoušet se lidé nebojí

Češi přitom podle obchodníků strach ze zkoušení oblečení nemají. Současné prodeje sice nedosahují úrovně jako před krizí, ale vývoj je podle nich pozitivní.

"Stejně jako v jiných maloobchodních odvětvích jsme stále ještě daleko od úrovně prodeje před krizí, ale i v tomto směru už můžeme pozorovat pozitivní trend," uvedl počátkem června za řetězec C&A ředitel pro Rakousko a region CEE Norbert W. Scheele. Strach ze zkoušení oděvů nebyl díky přijatým hygienickým opatřením podle něj po několika dnech po otevření téměř znatelný.

Značky Pietro Filipi a Kara, které mají převážnou část prodejen v obchodních centrech, první dva týdny po otevření měly 30procentní návštěvnost proti loňsku. Po otevření stravovacích zón, po 25. květnu, návštěvnost podle Pštrose vzrostla o pětinu.

"Samozřejmě ani nepomáhají neustálá nová postupná uvolňování v našem segmentu, protože zákazník nestíhá nová nařízení sledovat. Neví, jestli může zkoušet oblečení, nebo ne, jestli musí mít roušku, zda jsou otevřené restaurace a kina. Jsou zmatení a chodit do obchodních center si i odvykli," uvedl. Na loňská čísla by se podle něj značky mohly vrátit na konci roku.

V Pietro Filipi podle Pštrose klesl obrat o 50 procent, v Kaře o 30 procent. Prodejům v Kaře podle něj nahrává mimořádně chladné počasí, kožené produkty splňují poptávku zákazníka. "Když už k nám přijde (zákazník), tak nakoupí," doplnil.

V době koronakrize nakupovali lidé podle prodejců zejména volnočasové oblečení. Na odbyt šlo například oblečení na jógu, běžecké a tréninkové oblečení, tepláky, ponožky, domácí obuv nebo mikiny. V dubnu se pak chuť a motivace lidí utrácet za módu začala vracet.

 

Právě se děje

Další zprávy