Jourová: Čeští spotřebitelé jsou málo aktivní. Když zboží nefunguje, mávnou nad tím rukou

Markéta Šrajbrová Markéta Šrajbrová
15. 4. 2016 15:32
Zákony jsou v Česku na straně spotřebitelů. Ti toho ale příliš nevyužívají a jen málokdy s nepoctivými firmami bojují, říká eurokomisařka Věra Jourová. Češi nejsou v Evropě jediní pasivní zákazníci. Podle Jourové platí, že čím dál na východ, tím méně se zákazníci praktikám nepoctivých firem brání.
Eurokomisařka Věra Jourová
Eurokomisařka Věra Jourová | Foto: ČTK

Praha - V Česku panuje spotřebitelská letargie. Oklamaní zákazníci nad nepovedeným nákupem raději mávnou rukou, než aby se domáhali svých práv, myslí si eurokomisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů Věra Jourová.

Problém podle ní není v tom, že by spotřebitelé neměli oporu v zákonech. „Myslím, že legislativa v Česku je v pořádku. Dá se použít na potírání nešvarů, jako jsou nekalé obchodní praktiky, klamavá reklama, zavádějící nebo nedostatečné informace,“ řekla Jourová, která se v pátek v Praze zúčastnila konference spotřebitelských organizací.

Češi nejsou ve svém pasivním přístupu ojedinělí. Podle Jourové v Evropě platí, že čím dál na východ, tím méně se zákazníci praktikám nepoctivých firem brání. Patrné je to zejména, když spotřebitel koupí nefunkční výrobek na internetu.

„Podle našich statistik nad tím přes 60 procent lidí mávne rukou a řekne: Tak mě zas někdo dostal,“ popsala eurokomisařka a dodala, že by si lidé také měli rozmýšlet, kam posílají své osobní údaje.

„Na internetu se velmi rozvíjí, že neplatíte penězi, ale osobními daty. Přijde vám to výhodné. A přitom je v tom ďáblovo kopýtko, firma vás má v hrsti. A může dojít třeba i ke zneužití těch osobních dat,“ varuje eurokomisařka.

Jedním z organizátorů konference bylo sdružení dTest, na které se ročně obrátí 35 tisíc podvedených spotřebitelů. Nelíbí se mu, že Česko stále nemá zákon umožňující podávat hromadné žaloby. Jejich výhodou je, že se lidé podvedení stejnou firmou mohou spojit u soudu, jako to jinde v Evropě nebo ve Spojených státech udělali majitelé aut od Volkswagenu s vadným motorem.

„Je pro nás velkým zklamáním, že příslušná ministerstva tuto otázku vůbec neotevírají, ačkoliv se jedná o jeden z nejpalčivějších problémů českého spotřebitelského práva. Na evropské úrovni je navíc tento nástroj léta diskutován a rozvíjen,“ řekl na konferenci ředitel dTestu Martin Černý.

Ministerstvo spravedlnosti je v otázce hromadných žalob teprve na samém začátku. „Tuto potřebu reflektujeme, a z tohoto důvodu do budoucna počítáme se započetím jednání na téma legislativních změn v této oblasti,“ uvedl mluvčí úřadu Jakub Říman.

Jourová upozorňuje, že Česko ani jinou členskou zemi nehodlá do přijetí takového zákona nijak tlačit. „Jako komisařka pro justici vám můžu říct, že to je velmi citlivá zóna, do které si státy nechtějí nechat sáhnout. Myslím, že jsem známá tím, že jsem velmi zdrženlivá a že velmi ctím suverenitu členských států. Kolektivní žaloby považujeme za věc, kterou si musí státy řešit samy,“ řekla Jourová.

 

Právě se děje

Další zprávy