SPD láká na levné potraviny od "českých sedláků". Ceny jsou nesmyslné, reagují znalci

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
8. 6. 2021 11:43
Mléko za 12 korun, máslo za 26 Kč. Hnutí SPD Tomia Okamury spustí v létě - tedy v rámci volební kampaně - akci Český jarmark. Tam si lidé budou moci vedle politických slibů pořídit i potraviny za "férové ceny". SPD avizuje, že "vrátí levné a kvalitní potraviny do českých supermarketů". Oslovení odborníci ale říkají, že hnutí láká na ceny na hraně výrobních nákladů, které "sedláky" spíše poškozují.
Český jarmark SPD.
Český jarmark SPD. | Foto: Reuters

"Přijďte si levně a férově nakoupit na Český jarmark SPD 2021. Ukážeme vám v praxi, jak dobře a levně dokážou čeští sedláci a zemědělci pěstovat a jak nám zahraniční řetězce kvůli EU deformují trh," láká SPD na akci v rámci svého letáku.

Předvolební leták SPD (klikněte pro zvětšení)
Předvolební leták SPD (klikněte pro zvětšení) | Foto: SPD

"Férové ceny SPD od českých sedláků" přitom u jednotlivých položek porovnává s "běžnou cenou v supermarketu". Hnutí například uvádí, že běžná cena cibule z Nizozemska činí v supermarketu 40 korun za kilogram, zatímco od českých sedláků je možné pořídit ji za sedm korun. U jemných párečků z Polska pak uvádí cenu 200 korun za kilogram, přičemž "férová cena SPD" činí 50 korun.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy jsou ovšem uváděné ceny supermarketů zavádějící. "Průměrné ceny všech uváděných potravin (u supermarketů, pozn. redakce) jsou výrazně nižší, než SPD uvádí," zdůrazňuje. Podle Prouzy je také nutné počítat s tím, že do koncové ceny v obchodě se dále promítá zpracování, skladování a náklady na samotný prodej. "A to včetně zajištění kvality a zdravotní nezávadnosti prodávaných potravin," dodává.

Ceny, které SPD prezentuje jako "férové", oproti tomu podle odborníků farmářům pokrývají pouze výrobní náklady. "Zveřejněné prodejní ceny na 'Českém jarmarku' přibližně odpovídají takzvaným cenám zemědělských výrobců (farmářským cenám). Ty se nicméně dlouhodobě pohybují na hranici výrobních nákladů," potvrzuje pro on-line deník Aktuálně.cz prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

Doležal má zato, že tyto ceny jsou zkresleny právě chováním obchodních řetězců. "Ty v rámci slevových akcí nutí zemědělce a potravináře dodávat v některých případech za ceny, které jsou dokonce nižší než zmíněné výrobní náklady," pokračuje prezident komory s tím, že každou debatu o skutečných cenách potravin proto vítá.

Za podseknuté má "férové ceny", na které láká SPD, agrární analytik Petr Havel. "Všechny inzerované ceny jsou samozřejmě nižší než ceny na trhu, podle mě je téměř jisté, že jsou prostřednictvím SPD nějak dotovány, a jde tedy o formu předvolební agitace," domnívá se analytik. "Jistě by se asi daly najít obdobné ceny třeba ve slevových akcích, tam možná ještě výhodnější, ale to není obraz stavu trhu," upozorňuje.

Havel dodává, že čeští farmáři bývají na trzích naopak i o něco dražší než dovážené průmyslově vyráběné produkty, které se prodávají v supermarketech. "Možná by bylo zajímavé zjistit, kdo a za jakou cenu je dodavatelem těch produktů na zmiňované farmářské trhy, možná to totiž ani farmáři nejsou," naznačuje s odkazem na akci Český jarmark SPD.

Hnutí SPD na dotazy on-line deníku Aktuálně.cz ohledně toho, kdo potraviny na akci dodává a jakým způsobem byly stanoveny ceny, do zveřejnění článku nereagovalo.

Havel připomíná, že v následujících letech lze očekávat nárůst cen potravin i zemědělských produktů, a "férové ceny", které SPD nabízí, tak nemohou odrážet ani budoucnost. "Neustále rostou náklady například na cenu lidské práce, ale také množství regulací v zájmu ochrany přírody, které v důsledku zemědělskou a potravinářskou produkci zdražují a zdražovat budou," předpovídá.

Aktuálně.cz oslovilo ohledně uvedených prodejních cen také obchodní řetězce a samotné farmáře, leták SPD však zatím nechávají bez komentáře.

Levné české potraviny jsou jedním z klíčových bodů programu hnutí SPD dlouhodobě, přestože podle řady ekonomů neodráží realitu. V uplynulých měsících se SPD snažila prosadit novelu zákona o potravinách, jejíž součástí jsou kvóty na vybrané české potraviny, ovšem neúspěšně. Prodejny potravin o ploše nad 400 metrů čtverečních by podle ní musely od příštího roku prodávat minimálně 55 procent stanovených potravin českého původu. Kvóta by měla postupně růst až na 73 procent v roce 2028. 

Návrh nejprve schválila Poslanecká sněmovna, Senát ale povinný podíl nakonec odmítl. Vyřazení kvót podpořil i ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD).

 

Právě se děje

před 9 minutami

Průměrný obrat regionálních obchodních center loni klesl o 25,5 procenta

Průměrný roční obrat regionálních obchodních center (OC), vyjma Prahy, loni po šesti letech růstu podle analýzy společnosti CBRE meziročně klesl o 25,5 procenta. Nejvíce byly v centrech zasažené gastronomické provozy, u kterých propad proti roku 2019 činil 36 procent. Návštěvnost regionálních OC se v uplynulém roce meziročně snížila o 29 procent, lidé ale v centrech více utráceli. Hodnota průměrného nákupního koše vzrostla o 5,7 procenta na 233 korun za jednu návštěvu. Vyplývá to z analýzy Shopping Centre Index, kterou letos podeváté připravila společnost CBRE.

Gastronomie byla v nákupních centrech podle CBRE nejdynamičtějším odvětvím posledních tří let, jež v minulosti zaznamenávalo dvouciferný růst. Prostor pro stravovací provozy se v centrech rozšiřoval. Podle vedoucího maloobchodního sektoru a oddělení správy OC v CBRE Tomáše Míčka byla gastronomie v minulém roce v důsledku protiepidemických opatření uzavřená zhruba 130 dní.

"Vloni sehrál rozhodující roli podíl, jaký měly na celkové ploše obchodních center ty obchody a služby, které mohly být i přes vládní omezení v provozu. Právě tito nájemci nakonec ovlivňovali celkovou návštěvnost centra i jeho ekonomické výsledky," řekl Míček.

Móda, která je na nákupní ploše typického regionálního centra (bez započítání Prahy) zastoupená nejvíce, když zaujímá 37 procent plochy, loni zaznamenala propad obratu o 34 procent, hned za ní byly doplňky s poklesem zhruba 32 procent. U těchto kategorií podle CBRE sehrála roli sezonnost. Prodejci kvůli zásobám neprodaných kolekcí neměli dostatek peněz na nákup nového zboží.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na japonském ostrově Suwanose vybuchla sopka Mt. Otake

Sopka Mt. Otake ležící na ostrově Suwanose na jihozápadě Japonska ve středu vybuchla. Velké kameny vymrštěné z kráteru dopadaly téměř kilometr daleko. Místní úřady zvýšily stupeň varování a omezily přístup obyvatel do okolí sopky, informovala agentura Kjódó.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Phoenix zvládl závěr a získal v semifinále NBA proti Clippers druhou výhru

Basketbalisté Phoenixu pojedou do Kalifornie na třetí a čtvrté semifinále NBA proti Los Angeles Clippers za stavu 2:0 na zápasy. Vítězství 104:103 zajistil druhému týmu Západní konference košem 0,7 sekundy před koncem Deandre Ayton, autor 24 bodů a 14 doskoků. Nejlepším střelcem Suns byl s 29 body Cameron Payne. Clippers táhl s 26 body Paul George, ale osm vteřin před koncem minul dva trestné hody.

Další zprávy