Jak Češi nakupují? Sleva ovlivní devět z deseti lidí

Petr Kučera Petr Kučera
Aktualizováno 4. 5. 2014 12:08
Nejvýznamnějším faktorem při nakupování je přijatelnost ceny, následují kvalita výrobku a jeho dostupnost, ukázal průzkum.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Veronika Skálová

Praha - Slevy a takzvané akční nabídky ovlivňují nákupní chování téměř devíti z deseti obyvatel České republiky. Za „velmi důležitý“ faktor při rozhodování o nákupu konkrétního výrobku je uvádí 41 procent lidí, pro dalších 46 procent je „spíše důležitý“. Jen pro dvě procenta nejsou slevy vůbec důležité.

Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK, který uskutečnila na reprezentativním vzorku čtyř tisíc obyvatel České republiky v rámci marketingového projektu Volba spotřebitele. Týká se rychloobrátkového zboží, tedy typicky potravin či drogerie.

Podíl lidí, pro které jsou akční nabídky důležitým faktorem při rozhodování, se v posledních čtyřech letech výrazněji nemění.

Ještě významnějším faktorem je však přijatelnost ceny – jako velmi důležitou ji uvedlo 64 procent lidí, za spíše důležitou dalších 34 procent. Na druhém místě uvedli respondenti kvalitu výrobku – velmi důležitá je pro 63 procent, spíše důležitá pro 35 procent lidí. Třetím podstatným faktorem je samotná dostupnost výrobku v prodejně. Čtvrté místo pak patří zmíněným slevám či akčním nabídkám.

Pro téměř dvě pětiny lidí jsou velmi důležité také dostatečné informace na výrobku. Pro čtvrtinu spotřebitelů je velmi důležité, že je produkt vyráběný v Česku. Doporučení známých nebo z internetu je podstatné pro téměř pětinu lidí, podobný počet považuje za zásadní i pečeť kvality nebo výsledek nezávislých testů. Po připočtení odpovědí „spíše důležité“ se nicméně u všech faktorů dostaneme nad dvě třetiny.

Ekologickou šetrnost výrobku označilo jako velmi důležitou sedm procent lidí, reklamu v obchodě pět procent, atraktivnost obalu čtyři procenta a bio původ tři procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy