Ikea v Česku spustí scan&go a otevře kiosky v regionech. Zároveň však zdražila zboží

Ekonomika Ekonomika
22. 1. 2022 9:14
Česká pobočka nábytkářského gigantu Ikea v uplynulém finančním roce, který skončil srpnem, utržila celkem 9,7 miliardy korun. Je to meziročně o 7,5 procenta méně, společnosti totiž zkomplikovaly byznys zavřené obchodní domy a problémy v logistice zboží. Kvůli koronavirovým opatřením se naopak zvedly online tržby, a to o skoro 40 procent, uvedla firma v tiskové zprávě.
Foto: Ikea ČR

Obchodní domy v daném roce navštívilo 5,3 milionu zákazníků, tedy přibližně polovina, než bylo zvykem v letech před pandemií. Průměrná útrata v nich dosáhla 1925 korun, zatímco v e-shopu činila 4249 korun.

"Uplynulý finanční rok přinesl něco, s čím jsme se dosud nikdy nesetkali. Obchodní domy v Česku musely být během pandemie šest měsíců zavřené. Pandemie přinášela a stále přináší velké výzvy pro naši logistiku i celý dodavatelský řetězec," připustil David McCabe, generální ředitel Ikea Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

E-shop Ikey se během pandemie, kdy musely být obchodní domy uzavřeny, opakovaně potýkal s výpadky či nemožností dokončit objednávky kvůli přetížení systému. Problémem ale bylo právě i nedostupné zboží. Podle společnosti šlo řádově o stovky výrobků napříč celým sortimentem, nejvíce pak nábytku. Některé z nich byly kvůli problémům v dodavatelském řetězci, jež postihly obchodníky prakticky po celém světě, nedostupné i dlouhodobě.

Ikea si proto začala pronajímat více lodí a nakupovat vlastní kontejnery. Na konci loňského roku uvedla, že je nucena přenést náklady na zákazníky, protože očekává, že výkyvy v logistice budou pokračovat.

Celosvětově tak oznámila zvýšení cen v průměru o devět procent. "Bohužel nyní, poprvé od doby, kdy vyšší náklady začaly ovlivňovat globální ekonomiku, musíme část těchto zvýšených nákladů přenést na naše zákazníky," uvedl manažer maloobchodních operací Tolga Öncü.

Scan&go i použitý nábytek online

Ikea se nicméně v novém roce chystá dál rozšiřovat služby. Zákazníkům v menších českých městech například nově nabídne služby v rámci takzvaných pop-up kiosků.

"Půjde o menší kiosky, ve kterých naši odborníci pomohou zákazníkům s plánováním interiérů. Bude zde možné si také výrobky rovnou objednat. Tyto kiosky chceme postupně otevírat v krajských městech mimo Prahu," doplnil McCabe.

Nové funkce se v Česku dočká mobilní aplikace Ikea. Zákazníci ji budou moci využít pro nákupy přímo v obchodních domech, a to metodou scan&go. Přímo v aplikaci si tedy naskenují výrobky, které pak v aplikaci také zaplatí. Služba začne fungovat v pilotním provozu nejprve v obchodním domě Ikea Brno.

Novinkou Ikey bude také větší dostupnost "cirkulárních hubů", tedy systému výkupu a prodeje použitého nábytku. Starší zboží si v nich bude možné prohlížet a rezervovat online. 

 

Právě se děje

Další zprávy