reklama
 
 

IKEA se změní, zavede vás do labyrintu. Chce lidi zdržet a zvýšit tržby

14. 6. 2017
Takzvané inspirační pokoje, které byly dosud otevřené směrem do uličky uprostřed, získají čtyři stěny a více vchodů a východů. Místnosti budou poskládány nerovnoměrně za sebou, a zákazníci tak mají procházet skrze pokoje či klikatou uličkou mezi nimi. Pilotní projekt už IKEA vyzkoušela v Maďarsku, kde se osvědčil a přinesl vyšší tržby. V Česku projde jako první přestavbou oddělení obývacích pokojů na Černém Mostě.
Doporučujeme

Praha - Řetězec IKEA částečně změní způsob, jak lidé procházejí jeho obchodními domy. Ulička je zavede přímo do modelových obývacích pokojů, které budou mít oproti těm dosavadním čtyři stěny. Zatímco část zákazníků díky tomu získá ještě více inspirace než dosud, některé návštěvníky může tento nový systém zdržet při cestě do jiného oddělení.

IKEA přestaví část takzvaných inspiračních pokojíčků. Tak ve firmě nazývají místnosti, kde designéři navrhují podobu obývacích pokojů, dětských pokojů či ložnic. Změnou projdou právě obýváky, protože na ně se chce příští rok IKEA zaměřit tak, jako v posledních letech kladla vyšší důraz na kuchyně.

"IKEA navrhla nový sortiment a připravila nový koncept. Bude to velká změna v tom, jak ji znal zákazník doteď," říká Anna Horelová, manažerka designérského oddělení obchodního domu Černý Most v Praze. Tamní obývací pokoje projdou přestavbou jako první v Česku, nová podoba má být hotová do půlky srpna. Další prodejny pak budou následovat.

Inspirační pokoje, které byly dosud otevřené směrem do uličky uprostřed, získají čtyři stěny a více vchodů a východů. Místnosti budou poskládány nerovnoměrně za sebou a zákazníci budou procházet skrze pokoje či klikatou uličkou mezi nimi. Zmizí tak nabídka zboží, která bývá napravo.

"Celý prostor bude velmi flexibilní, zákazníci dostanou možnost prozkoumávat interiéry jako v labyrintu," popisuje Klára Hausenblasová, interiérová designérka IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Pokoje se tak přiblíží opravdovým bytům - právě kvůli tomu se firma ke změně rozhodla. "Chceme se přiblížit zákazníkům a být více realističtí," dodává Hausenblasová.

Na Černém Mostě projde proměnou 13 pokojů. Lidé nebudou mít možnost snadné "objížďky", pokud oddělením obývacích pokojů jen procházejí. Spěchající zákazníci nicméně nepřijdou o dosavadní zkratky, které jim umožňují přeskočit hned několik oddělení.

Pilotní projekt už IKEA vyzkoušela v Maďarsku, kde se osvědčil. Analýzy ukázaly, že lidé strávili v pokojích více času, což firmě pomohlo zvýšit tržby. "Inspirace prodává a v tomto konceptu jí bude daleko více. Chceme zákazníkovi ukázat, jak by to u něj doma mohlo vypadat," uvádí Horelová.

Inspirace v okolí prodejny

Všechny nové pokoje mají být více podobné tomu, jak Češi opravdu žijí. Proto chodí týmy designérů IKEA k lidem domů, aby zjistily, s čím mají v bytech problém a jak jejich domovy vypadají. Jednou ročně zajdou k zákazníkům, kteří se přihlásí na výzvu na webových stránkách a žijí v okolí obchodního domu. "Většinou se hlásí 150 až 200 fanoušků, minule jsme jich vybrali 20," líčí Horelová.

Firma se snaží vybírat zákazníky reprezentativně - tedy podle toho, kdo obchodní dům navštěvuje a v čem bydlí. "Na Černém Mostě tvoří 40 procent zákazníků rodiny s dětmi. A také víme, že 65 procent zákazníků bydlí v bytech a 35 procent v domech. Podle toho pak přizpůsobujeme pokojíčky," říká Hausenblasová.

Přestavba pokojů, které zabírají asi třetinu podlaží v obchodním domě na Černém Mostě, přijde na zhruba 10,5 milionu korun a potrvá šest týdnů. Podílet se na ní budou i dodavatelské firmy. Přestavba poběží za plného provozu, nový koncept by měl být hotový v půlce srpna.

Na tom, jak budou nové obýváky vypadat, pracují čeští interiéroví designéři. V každém obchodním domě pak designérský tým tvoří asi 25 lidí - mezi nimi jsou i dekoratéři, kteří vystavují výrobky na prodejně, grafici nebo řemeslníci jako elektrikáři či truhláři.

"Designéři ve Švédsku vyvíjejí nábytek a koncept. Plánování a změny v obchodních domech dělají interiéroví designéři daných prodejen," upřesňuje Hausenblasová. Horelová pak dodává, že i pro designéry v Česku je určující skandinávský styl. "Jednoduchá a funkční řešení jsou naše identita. Dělá to Ikeu Ikeou a víme, že se to Čechům líbí," uvádí Horelová. Od švédského vedení mají designéři celkem volnou ruku.

Chybí úložné prostory

Jedním z nejčastějších problémů, které designéři při návštěvách od zákazníků slyší, jsou chybějící úložné prostory. "Lidé se stěhují čím dál víc do měst, žijí v malých prostorech a hromadí věci, které pak nemají kam dát. Na druhou stranu chtějí mít vzdušný, čistý prostor bez zbytečných věcí. A to zkoušíme skloubit," vyprávějí designérky.

Designéři během návštěv také zjistili, že lidé hledají způsoby, jak pracovat se světly nebo jak vytvořit multifunkční obývací pokoj. K tomu pak vymýšlí řešení do inspiračních pokojů.

Ohledně chybějících úložných prostor jsou na tom podle Hausenblasové stejně lidé v celé Evropě. Inspirační pokojíčky se ale v jednotlivých zemích trošku liší - třeba velikostí, umístěním dveří a oken, ale také stylem. Například Maďaři preferují tradiční styl nábytku, Češi a Slováci sáhnou spíše po moderních kusech.

"Zákazníci v Maďarsku mají raději tradiční tvary pohovek a u úložného prostoru zase tmavé dřevo. Na Slovensku jsou populární lesklé materiály," popisuje Hausenblasová. Češi jsou podle Horelové zase při nakupování nábytku hodně racionální a novou židli nebo skříň si koupí až tehdy, když se jim ta stará rozbije. Inspirační pokoje by je tak měly navnadit i ke spontánnímu nákupu.

Letos na podzim budou podle designérek v nábytku i doplňcích v módě tmavé barvy, jako je královská zelená nebo tmavá modrá s hořčicově žlutou, okrovou nebo zlatou. A z materiálů samet. "Mainstream zákazníků se ale bojí experimentovat a většina jich preferuje neutrální barvy jako bílá, šedivá nebo bříza," dodává Horelová.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama