reklama
 
 

IKEA chystá menší prodejny po celém Česku, míří i na pumpy

7. 7. 2014 18:32
Nové výdejny zboží zabezpečí obsluhu zákazníků nového e-shopu, který IKEA v tuzemsku spustí v roce 2016. Chystají se i menší obchody pro centra větších měst.

Praha - Pro zboží do IKEA už čeští zákazníci nebudou muset jezdit přes půl republiky. Největší prodejce montovaného nábytku v Česku do dvou let pokryje zemi výdejnami zboží. Ty mají primárně zabezpečit obsluhu zákazníků nového e-shopu, který IKEA v tuzemsku spustí v roce 2016.

„Výdejní místo může být námi pronajatý prostor, ale může ho provozovat také někdo jiný, třeba logistická firma,“ řekl Hospodářským novinám šéf IKEA v Česku Marek Feltl. Menší výdejny by se podle něj mohly objevit třeba i na benzinových pumpách nebo v jiných obchodech. V Česku to podobně s výdejem zboží praktikují i velké e-shopy jako Alza či Mall.cz.

Funkci výdejen by brzy mohly plnit i menší obchody v centru měst, v nichž by IKEA nabídla jen část sortimentu či doplňky. „V současné době řešíme jejich podobu a bavíme se o budoucí roli obchodních domů,“ uvedl Feltl. Ty větší by mohly vyrůst v krajských městech Plzni, Hradci Králové či Českých Budějovicích a budou „drive-in“, takže tam půjde zajet autem.

Reakce na nové trendy

Švédský řetězec má zatím v Česku čtyři obchody – dva v Praze a po jednom v Brně a Ostravě. Dříve předesílal stavbu dalších poboček v regionech, což ale nyní není na pořadu dne. Mezeru by teď rád zaplnil právě takzvanými pick-up pointy. Jasnější obrysy získá jejich mapa zřejmě v příštím roce.

Ačkoliv IKEA rostou i v Česku tržby (za poslední finanční rok končící v srpnu 2013 o 1,9 procenta na 7,35 miliardy korun), musí podobnými novinkami reagovat na měnící se spotřebitelské trendy. Lidé už nejsou za nákupy ochotni dojíždět tak daleko jako dříve. Feltl nabízí příklad z Německa, kde firma nedávno jako pilotní projekt otevřela svou vůbec první prodejnu v centru města, konkrétně Hamburku.

Roste ale i počet zákazníků, kteří si nábytek raději pořídí na internetu. Podle posledního výzkumu společnosti Incoma Gfk „Furniture 2014“ je to celá polovina českých klientů. A i na to chce IKEA svým e-shopem reagovat.

IKEA už v některých zemích e-shop provozuje, v Česku má ale využít zcela novou platformu, která se nyní bude spouštět třeba ve Velké Británii. Ve státech, kde už e-shopy běží, mají až 12procentní podíl na tržbách řetězce.

Nové investice do skladů

V souvislosti se spuštěním e-shopu v Česku bude IKEA muset investovat do rozšíření skladovací plochy. Společnost již nedávno schválila stavbu nového výdejního skladu v Ostravě za 500 tisíc eur (13,5 milionu korun), který bude součástí zdejšího Avion shopping parku.

Ve hře je ale ještě mnohem zajímavější investice – jak Feltl dále řekl Hospodářským novinám, společnost se nyní rozhoduje, jestli v Česku nepostaví velký sklad zhruba pro pět tisíc různých druhů doplňků pro celou střední Evropu. Tady by se balilo drobné zboží a posílalo se do dalších zemí, kde má IKEA obchody.

„Posílat skleničky a vázy je komplikovanější než skříně. V celé Evropě proto mají vzniknout čtyři velké balicí sklady pro tuto distribuční zátěž,“ uvedl šéf české IKEA, podle kterého Česko soutěží o sklad s Polskem. „Půjde buď o jih Polska, nebo o sever Česka,“ řekl Feltl.

autoři: Lucie Hrdličková, Ekonomika | 7. 7. 2014 18:32

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama