Hypermarketům dává přednost už téměř polovina domácností, ukázal průzkum

Ekonomika Ekonomika
9. 9. 2015 12:32
Obliba hypermarketů v Česku stále roste. Podle průzkumu společnosti GfK jsou hlavním nákupním místem potravin a základního nepotravinářského zboží už pro 47 procent domácností. Na druhém místě jsou diskontní řetězce s 23 procenty. Při výběru prodejny, v níž domácnosti utrácí za rychloobrátkové zboží nejvíce, jsou stále ještě důležitější akční ceny a slevy, které prodejna nabízí, než příznivé ceny v prodejně celkově.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ahold

Praha – Hypermarkety jsou hlavním nákupním místem potravin a základního nepotravinářského zboží už pro 47 procent domácností v České republice. Jejich obliba tak stále roste – loni je uvedlo 43 procent domácností a například v roce 2000 jen 23 procent. Vyplývá to ze studie společnosti GfK nazvané Supermarket, Diskont & Hypermarket 2015.

Hypermarkety (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket, dříve také Interspar) jsou nadprůměrně oblíbené ve středně velkých městech (20 až 100 tisíc obyvatel) a v Praze.

Na druhém místě jsou diskontní řetězce (COOP Diskont, Lidl, Norma, Penny Market), které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Diskontní prodejny jasně vedou v menších městech s pěti až dvaceti tisíci obyvateli. Jejich obliba zůstává v posledních šesti letech víceméně stabilní.

Hlavní nákupní místo
Hlavní nákupní místo | Foto: Incoma GfK

Postupně klesá podíl supermarketů (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket). Nyní je jako své hlavní nákupní místo uvádí 17 procent domácností, zatímco v roce 1998 to bylo 29 procent. Supermarkety jsou nejpopulárnější ve větších městech nad 100 tisíc obyvatel včetně Prahy.

Menší prodejny (malé samoobsluhy a pultové prodejny) má jako své hlavní nákupní místo 13 procent domácností. Nejoblíbenější jsou v malých obcích do pěti tisíc obyvatel, kde obvykle ani větší obchody nebývají. Ještě v roce 1998 byly přitom menší prodejny hlavním nákupním místem pro 58 procent domácností, v roce 2007 pak pro 21 procent.

Při výběru prodejny, v níž domácnosti utrácejí za rychloobrátkové zboží nejvíce, jsou stále ještě důležitější akční ceny a slevy, které prodejna nabízí, než příznivé ceny v prodejně celkově. Více než 70 procent českých domácností přiznává, že v posledních šesti měsících nakoupilo nějaké rychloobrátkové zboží podle letáků řetězců.

Více než 90 procent domácností pak v průzkumu GfK přiznalo, že v posledních šesti měsících nakoupilo potraviny nebo drogerii podle takzvaných POS materiálů umístěných přímo na prodejně – jde například o cedulky s označením pro zboží v akci či slevě.

Letáky a POS materiály přitom výrazně silněji ovlivňují nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků a lidí s nižším a středním vzděláním. Letáky jsou nejvíce ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí do jednoho tisíce obyvatel, nejméně naopak lidé z měst o velikosti 100 až 300 tisíc obyvatel. Už 13 procent domácností uvádí, že má na své poštovní schránce žádost o nevhazování letáků.

 

Právě se děje

před 30 minutami

Ministři a zástupci bezpečnostních složek státu jednají na úřadu vlády o připravenosti na případné rozšíření nákazy koronavirem z Číny

Proberou dosavadní opatření i plán pro případné šíření onemocnění. Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) předloží rozbor připravenosti státních hmotných rezerv. "Pan premiér chce mít informace ze všech úhlů pohledu," řekl novinářům před začátkem jednání.

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) zopakoval, že na letišti v Ruzyni začali cíleně vyhledávat pasažéry, kteří vykazují symptomy podobné koronaviru. Cestujícím je určena také informační kampaň. A pro lety z Číny byly vyčleněny dva speciální vchody, které se budou pravidelně dezinfikovat. 

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Hospodářské noviny: Miliardář Šmejc koupil pražskou reprodukční kliniku

Investiční skupina Emma Capital miliardáře Jiřího Šmejce koupila pražskou reprodukční kliniku Europe IVF International, píší dnešní Hospodářské noviny (HN). Hodnotu transakce deník neuvedl, roční obrat zdravotnického zařízení je podle něj kolem 150 milionů korun. Česko patří spolu se Španělskem k hlavním centrům umělého oplodňování v Evropě, uvádějí HN. Jedním z důvodů jsou vstřícné zákony.

HN připomínají, že reprodukční medicíně v Česku dominuje zdravotnická skupina FutureLife, která spadá do svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše (ANO). Kliniky skupiny FutureLife se kromě Česka a Slovenska nachází také ve Velké Británii, v Irsku, v Rumunsku, Finsku a Estonsku. Podle HN je FutureLife po španělské skupině IVI dvojkou na evropském trhu.

Podnikatel Jiří Šmejc je podle říjnového žebříčku časopisu Forbes s majetkem 20 miliard korun 10. nejbohatším Čechem. Šmejc je menšinovým vlastníkem a předsedou představenstva společnosti Home Credit, která poskytuje spotřebitelské půjčky.

Zdroj: ČTK
Další zprávy