Hamé mění obaly kvůli novým předpisům, využije i fotku syna své zaměstnankyně

Iva Špačková Iva Špačková
14. 11. 2017 13:59
Potravinářská firma Hamé musela změnit obaly výrobků určených dětem. Nesmějí se už označovat jako dětské, aby neklamaly spotřebitele, a tak se z nich stal například výrobek "pro zlatíčka". Jejich složení se nezměnilo.
Foto: Hamé

Kunovice - Společnost Hamé, lídr na českém trhu paštik, kečupů, džemů či konzervované zeleniny, mění etikety výrobků zaměřených na děti. Donutil ji k tomu nový předpis. 

Obaly, které velmi často rozhodují o tom, jaký výrobek vloží maminky do košíku, mají i nové názvy a figuruje na nich také syn jedné z pracovnic Hamé. Složení výrobků však zůstalo stejné.

Na výrobcích se od poloviny roku nesmějí objevovat názvy jako "domácí", "čerstvá", "živá", "čistá", "přírodní", "dia" nebo "vhodná pro děti". Nová vyhláška ministerstva zemědělství vycházející z evropské normy se tím snaží omezit klamání zákazníka, který může být těmito názvy klamán. "Čerstvá" by totiž měla být každá potravina a "živý" musí být každý jogurt - takže toto označení žádnou lepší kvalitu produktu nezaručuje, ačkoliv jako marketingový tah funguje dobře.

Hamé novou vyhlášku splnilo tak, že výrobky dosud prodávané jako "dia", "dietní" či "dietické" nově označuje "bez přidaného cukru" nebo "se sníženým obsahem cukru". Podobné kosmetické změny prodělaly i výrobky určené dětem.

Paštika Májka, která se dříve jmenovala Dětská Májka a dětem ji na obale doporučovali hrdinové komiksu Čtyřlístek, se nově jmenuje Májka pro zlatíčka a na obalu ji propaguje nakreslená holčička s chlapečkem, kteří šťastně hopsají se svačinkou v ruce.

Okurky, které se dříve nazývaly "dětské" a na obrázku je vyzdvihoval největší žrout Čtyřlístku Bobík, atraktivitu ve jméně ztratily a jmenují se prostě - Znojmia okurky. U kečupu změna názvu tak razantní nebyla: dosavadní Dětský kečup Otmánek sice vymazal slovo "dětský", ale o svůj půvab tím nepřišel. 

Reklamní tvář z vlastních řad

Dětské zaměření výrobků má současně posílit i nová firemní strategie. Hamé dnes dává do prodeje produkty s fotkou syna jedné své zaměstnankyně. Společnost tímto krokem zabila dvě mouchy jednou ranou - zvýraznila dětskost těchto produktů a zároveň posílila hrdost zaměstnanců.

Do konkurzu přihlásili zaměstnanci 50 dětí. Firemní casting nakonec vyhrál šestiletý Jakub. "Je to pro nás pocta. Všichni známí a sousedi od nás z Mařatic čekali, až ho uvidí, pořád se na to ptali a Jakub se těší, jak se pochlubí spolužákům ve školce," usmívá se Martina Hájková. Ta pracuje v Centrálním distribučním skladu Hamé ve Starém Městě, odkud koordinuje distribuci baget a sendvičů po celém Česku a na Slovensku.

"Docela mě to focení bavilo, ani jsem se nestyděl," shrnul svou roli stručně Jakub. Největší radost mu prý udělalo to, že je kromě okurek také na kečupu, který zbožňuje. Za odměnu dostal plyšáka a výrobky Hamé, maminka pak i blíže neupřesněný honorář. 

Marketingový tah za vyšší cenu?

Ačkoliv Hamé své výrobky určené dětem přizpůsobuje dětským chutím (například okurky mají sladší nálev a kečup má méně soli, octa či koření), neznamená to, že by kromě nižšího obsahu soli měly být pro děti z výživového hlediska lepší než výrobky pro dospělé (ať už vlastní, či od konkurence). 

V testu MF Dnes z roku 2016 totiž vyšlo, že zatímco dospělá podoba okurek Hamé s cenou 10,60 koruny za 100 gramů vyhrála celý test, dětská podoba okurek stojící v přepočtu 15,80 koruny měla celkové hodnocení horší (okurky mají menší rozměr a jsou proto dražší, cena se i kvůli tomu do hodnocení nepočítala; obecně se však výrobky pro děti prodávají často za vyšší cenu než jejich dospělé varianty).

Body navíc jí sice přidal fakt, že neobsahovala umělé sladidlo, to však neměla ani třetina všech dvanácti zkoumaných standardních okurek. Naopak minusové body získaly dětské okurky za menší křupavost a horší senzoriku (chuť, vůni, barvu).

Fakt, že výrobky s atraktivními dětskými obaly bývají někdy jen dobrým marketingovým trikem, potvrzuje i nutriční terapeutka Věra Boháčová z Fóra zdravé výživy. "Nemohu mluvit za konkrétní značky, ale obecně při porovnávání dětské a běžné verze výrobku nevychází, že by dětské řady byly vždy nutričně prospěšnější než ty druhé," říká.

Nová podoba obalů tedy neznamená, že by zboží určené dětem mělo být i po změně předpisů lepší než dříve. "Změna se týkala jen značení obalů, aby vyhovovaly nové legislativě, složení se neměnilo," potvrzuje mluvčí Hamé Petr Kopáček.

Hamé, které stejně jako Vitana patří pod norskou skupinu Orkla, působí v Česku a na Slovensku a zaměstnává zhruba 2500 lidí. Své výrobky, z nichž nejznámější jsou značky Májka, Znojmia a Otma, vyváží do 40 zemí. Tržby společnosti loni stouply o 2,7 procenta na 5,2 miliardy korun, přičemž český trh se na nich podílel polovinou. Letos Hamé plánuje nárůst tržeb o čtyři až pět procent, společnost chce růst i pomocí akvizic.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Corbyn by prý při novém referendu o brexitu zůstal neutrální

V případě referenda o brexitové dohodě vyjednané vládou Labouristické strany by její lídr Jeremy Corbyn zaujal neutrální stanovisko a neprosazoval žádnou ze dvou možností. Britský opoziční předák dnes tento svůj záměr potvrdil v debatě s občany, kterou vysílala BBC. Před asi 150 diváků postupně předstoupili lídři čtyř nejsilnějších politických stran a museli se vypořádat s těžkými otázkami i bezprostředními reakcemi publika. Předseda britské vlády Boris Johnson řekl, že bez dokončení brexitu nelze skutečně oživit ekonomiku Británie.

Labourista Corbyn čelí dotazům ohledně svého názoru na vystoupení z Evropské unie dlouhodobě a kvůli nejasným vyjádřením je terčem kritiky a posměchu ze strany vládních konzervativců. Ačkoli dnes neřekl, zda odchod své země z EU v principu podporuje, či nikoli, podle britských médií poprvé jasně řekl, jak by se zachoval v případě referenda o svém brexitovém plánu.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Neymar se po výletu na Davis cup vrátil do sestavy PSG

Brazilský útočník Neymar se po delší zdravotní pauze vrátil na hřiště, odehrál 65 minut a pomohl fotbalistům Paris St. Germain k domácí ligové výhře 2:0 nad Lille. Obhájci titulu po ní vedou tabulku s náskokem 11 bodů.

Nejdražší hráč světa Neymar nastoupil poprvé od zranění stehna z říjnové reprezentační přípravy. Kouč Thomas Tuchel ho zařadil do základní jedenáctky i přesto, že Neymar v týdnu o své vůli odletěl na finálový turnaj tenisového Davisova poháru. V úterý večer v Madridu sledoval zápas světové jedničky Rafaela Nadala.

Neymar byl na hřišti u obou branek PSG, které v prvním poločase vstřelili Mauro Icardi a Ángel di María. V 65. minutě ho vystřídal Kylian Mbappé.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Americký regulátor označil čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes jednohlasně označila čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti. Největšími klienty těchto firem jsou v USA hlavně venkovští operátoři, kteří při nákupu produktů a služeb Huawei a ZTE nemohou napříště využít prostředky z vládního fondu, jenž má k dispozici 8,5 miliardy dolarů (bezmála 197 miliard Kč). Telekomunikační regulátor navrhuje, aby se čínské vybavení stávajících telekomunikačních sítí nahradilo, informovala agentura Reuters.

Jde o poslední z řady kroků americké vlády, jejichž cílem je zamezit nákupu vybavení od Huawei a ZTE. Konečné nařízení jejich vybavení ze sítí odstranit se podle Reuters očekává nejdříve příští rok. Huawei krok FCC považuje za nezákonný a komisi žádá, aby rozhodnutí "založené na iracionálních spekulacích a dohadech" znovu zvážila.

před 6 hodinami

Airbnb mimo USA a Čínu měla loni zisk 46 milionů USD

Aktivity Airbnb mimo Spojené státy a Čínu loni vykázaly zisk 46,47 milionu USD (1,1 miliardy Kč) ve srovnání se ztrátou 97,22 milionu USD v předchozím roce. Uvádí to zpráva, kterou firma zprostředkovávající ubytování v soukromí předložila úřadům v Irsku a jejíž obsah dnes zveřejnila. Výnosy, které tvoří poplatky vybrané Airbnb, nikoliv celkové peníze vybrané od hostů, se zvýšily o více než 35 procent na 2,42 miliardy USD (56 miliard Kč).

Další zprávy