reklama
 
 

E-shopy míří z internetu do obchodních center. Lidé přestávají rozlišovat, kde nakupují

19. 12. 2016 20:00
E-shopy začínají otevírat pobočky v obchodních centrech. Své prodejny už má největší český e-shop Alza nebo prodejce parfémů a kosmetiky Notino.cz. O další expanzi uvažují i internetové obchody, které prodávají potraviny.

Praha – E-shopům se daří čím dál lépe a jejich manažeři hledají nové možnosti, jak oslovit zákazníky. Nachází je například v obchodních centrech, kde mohou získat i klienty, kteří na internetu běžně nenakupují.

"Obchodní centra pokračují ve snižování nákladů, zmenšují výměry prodejen a ty nyní stále častěji nabízejí e-shopům," popisuje ředitel expanze Alza.cz Jan Moudřík. Alza letos otevřela v nákupních centrech už sedmou výdejnu a další chystá v příštím roce.

Vyzkoušet a objednat

Prodej přes internet je nejrychleji rostoucí oblastí maloobchodního trhu. Například v říjnu, kdy celkové tržby v oboru stouply o 3,1 procenta, byl růst tržeb e-shopů přes 23 procent. Stojí za tím mimo jiné i fakt, že lidé přestávají zásadně rozlišovat mezi nákupem na internetu a v kamenném obchodu.

Rozdíly se snaží stírat například e-shop s kosmetikou a parfémy Notino.cz (bývalý Parfums.cz), který před pár dny otevřel novou pobočku v ostravském centru Nová Karolina. Na místě si mohou zákazníci zboží vyzkoušet, nechat si poradit, rovnou nakoupit nebo si následně objednat z domova.

Podle odhadů srovnávače cen Heureka letos Češi na internetu utratí 96 miliard korun, tedy o 19 procent více než loni. "V dlouhodobém horizontu můžeme předpokládat, že se rozdíly mezi on-line a off-line budou stále více smazávat," potvrzuje ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Na trhu podle něj v příštím roce dojde k mírnému poklesu počtu e-shopů, naopak poroste množství kamenných výdejen.

Trend potvrzují i obchodní centra. "Konkrétně vidíme prostor například v určitých typech módy a oblečení. S některými e-shopy už jednáme," říká David Holý z marketingového oddělení pražského obchodního centra Šestka.

Nabídky do obchodních center dostává i on-line prodejce módy Zoot, jehož byznys se rozjel na tom, že si lidé oblečení objednají on-line a vyzkouší na místě. Zoot v prosinci otevřel dočasnou výdejnu v pražském obchodním centru Quadrio. "Ale tímto směrem jít úplně nechceme, jelikož filozofie Zootu je nehnat lidi do obchodních center a celý nákup jim co nejvíce zjednodušit," uvádí mluvčí Zootu Andrea Burgerová.

Kamenné prodejny

Do obchodních center se nechce všem. Například dvojka na trhu, e-shop Mall.cz, bude investovat do samostatných prodejen. "Příští rok chceme v pokrývání Česka rozhodně pokračovat," potvrzuje mluvčí Jan Řezáč.

Do nového způsobu prodeje budou investovat i další tuzemské e-shopy. Letos razantně rostly především on-line obchody s potravinami, které chtějí svou působnost dále rozšiřovat po celé republice.

Košík.cz se hodlá v příštím roce soustředit na menší města do 15 tisíc obyvatel. Do tří let rovněž plánuje nabídnout možnost vyzvednutí nákupu na čerpacích stanicích. S touto možností přišel už letos na podzim konkurenční Rohlík.cz, který testuje osobní odběry ve spolupráci s benzinkami MOL.

"Podle zájmu zákazníků se rozhodneme, jaký bude další postup, a je možné, že budeme zavádět kamenné prodejny," doplňuje zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr.

autoři: Kateřina Šefrová, Simona Janíková | 19. 12. 2016 20:00

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama