reklama
 
 

Za dvojí kvalitu potravin budou hrozit vysoké pokuty. Ošizené verze musí zmizet, chce komise

AKTUALIZOVÁNO 11. 4. 2018
Na prodej stejně vypadajících, ale méně kvalitních výrobků, si vedle České republiky stěžovaly i další nové členské země ze střední a východní Evropy.

Brusel - Evropská komise vyhověla novějším členským zemím ze střední a východní části Evropské unie, které už dlouho volaly po zákazu dvojí kvality potravin.

Komisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věra Jourová představila návrh změn ve směrnici o nekalých obchodních praktikách. Ta má nově jednoznačně uvádět, že je nezákonné prodávat v různých zemích EU identicky vyhlížející produkty, ovšem s výrazně odlišným složením.

"Naším cílem je, že zmizí ty ošizené verze. To je absolutně můj prvotní cíl," poznamenala. Pokud to nenastane, budou muset firmy zboží horší kvality přestat prodávat pod identickým, a tedy zákazníky matoucím označením. Spotřebitel tedy musí jasně vidět, že kupuje nižší kvalitu.

"My říkáme, že je neférová obchodní praktika, když prodáváte pod stejnou značkou různé složení a jedno z toho je vyloženě méně kvalitní nebo ošizené. Potom, ať ten výrobce se zpovídá," vysvětlila komisařka. Změny už podle ní začaly a některé obchodní řetězce již určité potraviny nenabízejí.

Komise k úpravě přistoupila na základě žádostí obchodních inspekcí členských zemí EU, které podle komisařky chtěly mít v unijní legislativě "černé na bílém", co je v souladu s pravidly, a co už ne.

"Ale než abychom čekali, až to bude účinné, to je lepší už mezi tím něco dělat. A to je přesně to, co já teď po inspekcích budu chtít, aby už teď testovaly a produkty tlačily z trhu," řekla komisařka.

Změna je součástí širších úprav spotřebitelských pravidel v EU, které dnes komise navrhla a o kterých nyní budou jednat členské země EU a Evropský parlament.

Vše by mělo být projednáno a schváleno ještě před volbami do europarlamentu na jaře 2019. Pak budou mít členské země určitou dobu na to, aby nová pravidla převedly do svého národního zákonodárství.

Na praxi, kdy firmy v zemích ve střední a východní části EU prodávají stejně vypadající, ale méně kvalitní zejména potravinářské či drogistické výrobky, Česká republika i další státy upozorňovaly a stěžovaly si několik let. Dlouhou dobu marně.

Až v prosinci 2016 se členské země společně obrátily na Evropskou komisi, aby věc řešila prostřednictvím úpravy unijního práva. Loni v září pak označil podobnou praxi za nepřípustnou v projevu před europarlamentem předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker.

Komise v loňském roce doporučovala státům situaci řešit hlavně důsledným vymáháním už existujících pravidel. Nyní se ale snaží dát úřadům v členských zemích jednoznačný nástroj k rozhodování, zda firma prodejem různě kvalitních výrobků v různých zemích zákony porušuje, anebo ne.

Součástí dnešních návrhů jsou i pokuty za porušování unijního spotřebitelského práva. V případě poškozování spotřebitelů napříč EU ve velkém rozsahu mohou tyto pokuty představovat až čtyři procenta z ročního obratu firmy v každé ze zasažených zemí.

Evropská komise zdůraznila, že společnosti a obchodníci nadále mohou v různých zemích uvádět na trh a prodávat zboží s různým složením tak, aby to odpovídalo požadavkům a preferencím tamních spotřebitelů. "Nicméně výrazně odlišné složení identicky označených výrobků je pochybné ve chvíli, kdy je zboží na trh uváděno způsobem, který má potenciál oklamat zákazníka," uvádí komuse.

Komise nyní zpracovává konkrétní metodiku, kterou by se měly řídit úřady při provádění potřebných kontrol a potravinářských testů. Sama navíc hodlá v květnu letošního roku koordinovat testovací kampaň zaměřenou právě na potravinářské výrobky, a pomoci tak úřadům v jednotlivých zemích s prosazováním už existujících společných pravidel.

Pod pojmem dvojí kvalita potravin se často rozumí například používání náhražek masa ve východních státech EU u výrobků, v nichž je na západě EU maso obsaženo. Podobně je tomu u menších podílů ovoce například v jogurtech.

Český stát loni provedl několik testování kvality potravin. Z posledního šetření vyšlo, že z 21 testovaných dětských výživ, krmiv pro domácí zvířata a privátních výrobků obchodních řetězců prodávaných v podobném obalu v Německu, Rakousku, Česku, na Slovensku a v Maďarsku, jich bylo stejných sedm. Tři výrobky byly mírně odlišné, 11 jich bylo jiných.

Rozhovor: Výrobci mají říct, že zboží pro Čechy je jiné. Nesouhlasím, že chceme jen nízkou cenu, říká expert

Značka má být nositelem kvality a vyrábět stejně pro všechny, Výsledky testování mě překvapily, takovou rozdílnost jsme nečekali. | Video: Martin Veselovský |  20:32

autoři: ČTK, Ekonomika | 11. 4. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama