Trh pro domácí zvířata zaplavují luxusní kuriozity. Češi za ně utrácí už jako za děti

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 25. 2. 2020 9:50
Stále více Čechů je ochotno dopřát svým mazlíčkům srovnatelnou péči jako pro sebe či svoje blízké, shodují se oslovení obchodníci. Zdaleka přitom nejde jen o prémiovou stravu. Majitelé svá zvířata běžně oblékají do zimních kabátků, čistí jim zuby, na srst aplikují kondicionér, krmí je vitaminy, omezují lepek v potravě a tlapky či srst ošetřují vlhčenými ubrousky.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Pryč jsou doby, kdy si domácí mazlíček vystačil v lepším případě s nejlevnějšími granulemi, v tom horším se zbytky od večeře. "Jde o kategorii s velkým potenciálem. Sortiment chovatelských potřeb máme již několik let a neustále ho rozšiřujeme, v současné době máme již více než 5,5 tisíce produktů. Zákazníci chtějí zkoušet novinky a poznávat nové značky," říká pro Aktuálně.cz tisková mluvčí e-shopu Mall.cz Pavla Hobíková.

Připouští zároveň, že čím dál více majitelů zvířat je ochotných za své domácí mazlíčky platit i několik tisíc korun měsíčně.

Výrobci jsou přitom stále vynalézavější. V nabídce obchodů lze už běžně najít například nejrůznější kosmetiku včetně několika typů šamponů a kondicionérů. Řeší se přitom citlivost pokožky zvířete, typ srsti, délka, dokonce i její barva.

"Stále více se také setkáváme se zájmem zákazníků o různé druhy vlhčených ubrousků. Ubrousky slouží jak k očištění tlapek, tak i k ošetření srsti," dodává Hobíková. Z porovnání jejich ceny na internetu přitom vyplývá, že ty zvířecí stojí o něco více - u některých značek i jednou tolik - oproti běžně prodávaným značkám pro kojence.

"Šampony, parfémy, a tedy kosmetika obecně i dentální hygiena jsou považovány za každodenní standard, ale nebylo tomu tak vždy," popisuje marketingová ředitelka zoo prodejen Pet Center Lenka Harudová. "Je to trend, který sledujeme asi posledních pět let," doplňuje. Poptávka podle ní v poslední době roste i po službách, jako jsou psí salony.

Že si zákazníci na hygienu potrpí, ukazuje například i větší zájem o steliva pro kočky s příměsí bylin - konkrétně s levandulí nebo mátou. Ty mají podle výrobce pohlcovat vlhkost a zabránit šíření pachů z kočičích toalet. Levandulové balení o objemu 7,2 litru je přitom na e-shopech k dostání za přibližně 350 korun, zatímco stejné balení steliva bez bylin stojí polovinu a méně.

Velkým tématem je rovněž dentální hygiena v podobě nejrůznějších zubních gelů a tyčinek. Zubní pasta pro psy může mít příchuť máty či lesních plodů, ale také hovězího masa nebo jater. Rozmanitá je rovněž její cena - ta se podobně jako u past pro lidi pohybuje od zhruba 60 až do 300 korun.

Rychle rovněž narůstá obliba takzvaných funkčních pamlsků, které mají nejen podporovat svěží dech, ale působí i proti parazitům, zlepšují srst nebo imunitu. I v tomto případě ze srovnání vychází, že mnohé potravinové doplňky a vitaminy z této kategorie jsou cenově totožné s těmi pro lidi.

Stovky korun za žrádlo

Tématem samo pro sebe je pak žrádlo. Například předloni Češi podle společnosti Nielsen utratili za krmivo pro psy a kočky jen v běžných maloobchodních prodejnách celkem 5,06 miliardy korun, skoro o tři procenta více než v roce 2017.

"Trendem jsou jednoznačně co nejkvalitnější krmiva, zákazníci více čtou etikety, bezlepková krmiva a hypoalergenní receptury," vypočítává mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.

Krmiva vyšší kategorie nebo ta zaměřená na konkrétní zdravotní problém přitom vyjdou i na téměř tisíc korun měsíčně. "Dva kilogramy žrádla nás stojí měsíčně 480 až 640 korun," vypočítává paní Lucie, majitelka menší psí rasy Jack Russel teriér. "Kupujeme speciální krmivo kvůli dietě," dodává.

Náklady převyšující 600 korun měsíčně za krmivo pro psa podobné velikosti potvrzuje také paní Helena z Prahy. "Ovšem u našeho předchozího psa to od jeho deseti let věku byly klidně i dva tisíce měsíčně. Jak totiž stárnou, potřebují i zdravotní péči, léky a různé potravinové doplňky," připouští.

Konzerva s myší jako návrat k přírodě

Samozřejmostí je v současnosti krmivo bez dochucovadel, barviv a další chemie. Aby ale výrobci krmiv milovníky zvířat zaujali, zacházejí ještě dál.

Například česká značka krmiv Farm Fresh na sklonku loňského roku představila konzervy pro kočky, které obsahují celé myši. "Myši byly po staletí pro kočky zcela přirozenou potravou," argumentuje Petr Cibulka, zástupce firmy Staz, která je dodavatelem značky.

"Zcela unikátní konzerva pro kočky všech plemen a věku. Základem je libové hovězí, ručně plněné maso. Třešničkou na dortu je celé myší holátko. To vše v lahodné šťávě," uvádí se v popisu konzervy na webové stránce značky. Cena "myší" stogramové plechovky přesahuje 40 korun, podobně u výrobce stojí hovězí konzerva bez myši, ale ve dvousetgramovém balení.

Obchodníci potvrzují, že většina zákazníků skutečně nakupuje krmiva z prémiové a superprémiové kategorie. "Zákazníci dbají na složení, studují obaly a radí se s naším personálem, jak vhodně zvolit krmivo právě pro jejich mazlíčka, s cílem dbát o jeho zdraví," vysvětluje Harudová z Pet Center.

"Obecně jsou zákazníci ochotní vyzkoušet více druhů krmiva, než naleznou tu správnou volbu pro svého mazlíčka. Poté záleží na druhu a zdravotním stavu zvířete, ale globálně lze říci, že po nalezení správného krmiva dále už zákazníci neexperimentují," dodává Harudová.

Výjimkou jsou ale speciální příležitosti, například Vánoce. "Na Vánoce jsou chovatelé mazlíčků ochotni kupovat více chovatelských potřeb 'pod stromeček' a také více pamlsků, konzerv, případně dalších zajímavých produktů. Před svátky se výborně prodávala například konzerva Vánoční ryba nebo víno či pivo pro psy," doplňuje mluvčí Alza.cz Šedivá.

Psi vedou, rybičky jsou třetí

Nákupní rádce Heureka.cz pro Aktuálně.cz potvrzuje, že v oblasti chovatelství je obecně nejpopulárnější segment pro psy. Následuje segment pro kočky a poté akvaristika.

Zájem zákazníků je přitom stabilní. "Zboží v segmentu pro psy se nakupuje třikrát více než zboží pro kočky," upřesňuje obsahová manažerka Alexandra Čermáková. "Jednoznačně nejvíce se nakupuje krmivo pro psy a následně vitaminy a doplňky stravy pro psy." Každoročně v březnu na desetinásobek průměrných hodnot vyskočí prodej psích antiparazitik.

Nejoblíbenějším kočičím sortimentem je rovněž krmivo, dále se on-line nejčastěji objednávají kočičí odpočívadla, škrabadla, steliva a toalety.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Zprostředkovatelé ubytování typu Airbnb mají s úřady sdílet údaje o smlouvách

Zprostředkovatelé turistického ubytování v soukromí formou digitálních platforem typu Airbnb zřejmě budou povinni sdílet s českými úřady informace o uzavřených smlouvách. Předpokládá to novela zákona o podmínkách podnikání v cestovním ruchu, který ve středu zrychleně ve stavu legislativní nouze schválila Sněmovna. Nová povinnost by mohla podle ministerstva pro místní rozvoj pomoci při trasování lidí, kteří přišli do styku s člověkem nakaženým novým typem koronaviru.

Projednání zákona ve stavu legislativní nouze zpochybňovali politici ODS. "Airbnb je vyřešeno na několik let," podotkl Marek Benda v souvislosti s nynějším zákazem vstupu cizinců do Česka. Podle předsedy poslanců ODS Zbyňka Stanjury by byl návrh i v obvyklém schvalovacím režimu přijat dřív, než do Česka dorazí první turisté.

Ministryně Klára Dostálová (ANO) dala zákon do souvislosti s chytrou karanténou. Projekt má díky údajům z mobilních telefonů či platebních karet pomáhat odhalit, koho mohli nakazit lidé trpící nemocí covid-19.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

LFA nabízí fotbalovým klubům předčasné vyplacení části financí

Ligová fotbalová asociace nabídla pomoc účastníkům první a druhé ligy, jimž pandemie nového typu koronaviru způsobila finanční problémy. Jednotlivé kluby budou moci v předstihu získat část květnové splátky peněz, které od LFA dostávají.

"Ligový výbor odsouhlasil možnost podpory členských klubů LFA, které se dostaly v důsledku aktuální situace do finančních potíží. Nabídne jim možnost předčasné úhrady části květnové splátky odměny hrazené klubům ze strany LFA," uvedl v tiskové zprávě předseda LFA Dušan Svoboda. Ligový výbor schválil pomoc klubům na dnešním jednání jednomyslně.

LFA vyplácí jednotlivým účastníkům první a druhé ligy, které řídí, podíl z prodeje televizních a marketingových práv a také ze sponzorských příspěvků. Kluby získávají finance v pěti ročních splátkách a právě jedna z nich měla přijít na řadu v květnu.

Další zprávy