Co najdete pod stromečkem: Prodej hitů roste o stovky procent, trendem je domácnost

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
19. 12. 2020 19:39
Robotické vysavače, herní konzole, deskové hry, domácí pekárny. Pandemie koronaviru se letos promítá i do toho, co si Češi nadělí pod stromeček - častěji než loni totiž vybírají dárky pro domácnost, ukazují prodejní čísla. Průměrný vánoční dárek stojí necelé dva tisíce korun, více než polovinu z nich přitom lidé kupují ze svých telefonů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Vůbec nejvíce vánočních dárků pořízených v e-shopech letos tradičně patří do kategorie elektroniky. Podle údajů společnosti Shoptet jsou jejich nejčastějšími zástupci chytré hodinky, domácí reproduktory, bezdrátová sluchátka nebo robotické vysavače.

"Elektronika je obecně jednou z nejčastěji nakupovaných kategorií zboží v e-shopech. Nicméně nás překvapilo, že do první stovky se zrovna před Vánocemi dostaly i robotické vysavače. A pro zajímavost - díky nákupům elektroniky budou k nejčastějším vánočním 'dárkům' patřit i tužkové baterie," popisuje nákupní chování Čechů šéf Shoptetu Miroslav Uďan. V prosinci podle něj také zhruba trojnásobně vzrostly prodeje dárkových poukazů do kadeřnictví či na masáže.

Zvýšenou oblibu robotů do domácnosti zaznamenal rovněž portál Arecenze.cz. Ten u robotických vysavačů zpozoroval nárůst vyhledávání oproti předchozím měsícům o přibližně 180 procent a oproti loňským Vánocům více než o polovinu.

"Populárním dárkem jsou také sluchátka, a to jak drátová, tak především bezdrátová. V porovnání s letošním létem jsou teď před Vánocemi hledanější asi o 120 procent. Podle návštěvnosti se dá také odhadovat, že spousta lidí pod stromečkem najde elektrický zubní kartáček (+270 %), herní konzoli (+470 %) nebo PC hru (+30 %)," doplňuje analýza.

Na druhou stranu portál upozorňuje, že elektroniku oproti loňsku lidé vyhledávají přece jen o něco méně - pokles je podle něj patrný zejména u powerbank a televizí. Nemění se zájem o notebooky, které Češi v pandemii ve velké míře využívají.

Kategorie Zvýšení zájmu
Domácí pekárny 870 %
Herní konzole 470 %
Mikroskopy 420 %
Kuchyňské roboty 350 %
Deskové hry 340 %
Elektrické zubní kartáčky 270 %
Kosmetické kufříky 200 %
Robotické vysavače 180 %
Bezdrátová sluchátka 120 %
Aku vrtačky 80 %
Počítačové hry 30 %

Zdroj: Arecenze.cz

Pomalé hrnce jako nový hit

Letošek je typický tím, že se lidé kvůli pandemii a s ní spojené karanténě pustili ve velkém do vaření a pečení. Zvýšený zájem byl o kuchyňské roboty - ty jsou na portálu Arecenze.cz v porovnáním s letošním létem vyhledávanější o 350 procent.

Zájem o domácí pekárny stoupal poprvé v březnu během první vlny koronaviru a pak znovu na podzim - tedy před Vánocemi. "Pekárny jsou aktuálně o 870 procent hledanější než v létě tohoto roku. Populární jsou také pomalé hrnce a další vybavení kuchyně. Zatímco loni tyto produkty tak oblíbené nebyly, letos obsazují přední příčky v hledanosti," upřesňuje analýza.

1926 korun za dárek

Podle statistik společnosti dosáhne průměrná cena jedné objednávky z e-shopu v prosinci 1926 korun. Častěji zde nakupují muži, a to s podílem 57 procent oproti ženám.

Data rovněž ukazují, že Češi si stále více zvykají na nakupování prostřednictvím chytrých telefonů. "V posledním letošním měsíci totiž více než polovina všech on-line nákupů (56 %) pochází právě z mobilních zařízení," doplňuje průzkum.

S tímto trendem souhlasí také softwarová společnost Eset. Podle té ovšem nejpopulárnějším zařízením pro nákupy zůstávají notebooky (64 %). "Přestože v posledních letech sledujeme mírný pokles, následují právě smartphony (58 %), jejichž podíl stoupl meziročně o 10 %. Na stolním počítači nakupuje on-line necelá polovina uživatelů," upřesňuje společnost.

Letošní mimořádná situace spojená s pandemií se také výrazně projevuje na modelu obecného vyhledávání zboží v e-shopech - v meziročním srovnání několikanásobně vzrostly výsledky vyhledávání u produktů vhodných pro domácí aktivity, jako jsou vánoční dekorace (+420 %), výtvarné sady (+310 %), herní konzole (+310 %) nebo deskové hry (+120 %).

"Právě u herních konzolí sice evidujeme trojnásobně vyšší hledanost než v loňském roce, vzhledem k vyprodanosti nejnovějších konzolí PlayStation ale k nejčastějším dárkům bohužel patřit nebudou," dodává Uďan ze Shoptetu.

Black Friday jako příprava na Vánoce

Zájem o produkty do domácnosti potvrzuje rovněž e-shop Alza.cz. Podle něj byl na listopadové akci Black Friday - během které Češi ve velkém pořizují také dárky na Vánoce - enormní zájem právě o nové herní konzole, ale i elektrické zubní kartáčky, tyčové aku vysavače, knihy, herní sluchátka nebo běžecké pásy.

"Letošní Black Friday potvrdil, že jeho obliba mezi Čechy neustále roste a pro velkou část z nich je spouštěčem pro nákup vánočních dárků," souhlasí obchodní ředitel skupiny Mall Jakub Střeštík.

Na e-shopu Mall.cz v rámci Black Friday zákazníci nejčastěji nakupovali produkty osobní péče, jako jsou zubní kartáčky, holicí strojky a kulmy. V první pětce nejprodávanějších kategorií dále byla drobná elektronika, hračky, malá bílá technika a mobilní telefony.

 

Právě se děje

Další zprávy