Dárek z e-shopu? Na jisté doručení až do domu máte už jen dva týdny

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
8. 12. 2015 7:56
Kdo chce zboží dovézt až domů, měl by ho objednat nejpozději do konce příštího týdne, tedy do 18. prosince. Velké internetové obchody zvládnou i objednávky z pondělí 21. prosince. Tržby e-shopů letos rostou o desítky procent, zásadní problémy s doručováním ale kvůli tomu nemají.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha – Vánoční dárky z pohodlí domova nakoupíte s jistotou včasného doručení už jen během následujících dvou týdnů. Přestože e-shopům po většinu letošního roku rostou tržby zhruba o pětinu oproti tomu loňskému, obchodníci ujišťují, že na rychlosti dodání se to neprojevuje.

"Nestane-li se nenadálá kalamita, budou e-shopy schopny bez problémů dodávat zboží objednané v týdnu do 18. prosince. Velké internetové obchody zvládnou i objednávky z pondělí 21. prosince. V dalších dnech již mohu doporučit pouze osobní odběr," shrnuje situaci Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

"V letošním roce očekáváme rekordní zájem zákazníků o internetové nákupy vánočních dárků. Nákupní horečka bude vrcholit v následujících deseti dnech. Všem, kteří chtějí mít na výběr širokou nabídku zboží dostupného skladem, proto doporučujeme nákupy již neodkládat a objednat co nejdříve," říká za největší tuzemský e-shop Alza.cz jeho mluvčí Šárka Jakoubková.

Kdo chce mít jistotu, že objednaný dárek stihne věnovat pod vánoční stromek, měl by vybírat zboží, které je skladem, zaplatit ho kartou předem (jen u ověřených e-shopů), nebo hotově při doručení (tedy ne převodem z účtu). Těsně před Vánoci se pak už vyplatí raději nespoléhat na dopravce, ale dát přednost osobnímu vyzvednutí na kamenné pobočce e-shopu.

"Samotná expedice balíků z našich skladů problémem není. Zaručit se za kvalitu služeb přepravních společností však nemůžeme, proto lidem doporučujeme nenechávat objednávky na poslední předvánoční dny," říká za e-shop TS Bohemia marketingový manažer Lukáš Valouch.

Podle Vetyšky je to podobné jako u kamenných obchodů. "Spoléhat na nákupy v poslední předvánoční dny je vždy riziko," říká.

Velké e-shopy oslovené online deníkem Aktuálně.cz se shodují, že výraznější problémy s doručováním objednaného zboží v předvánočním období nemají. A potvrzují to i zkušenosti nakupujících na srovnávači cen Heureka.cz. Někteří lidé si tam u velkých e-shopů jako Alza.cz, CZC.cz či Mall.cz sice na pozdní dodání stěžují, ale jsou ve výrazné menšině oproti těm spokojeným.

Nejvíce problematických hodnocení se mezi největšími e-shopy nyní objevuje u Mall.cz, který se nedávno přestěhoval do nového distribučního centra v Jirnech u Prahy. "Objednávka nebyla ani po deseti dnech odeslána, ačkoliv Mall udává, že je zboží skladem," stěžuje si například jeden z nakupujících.

Mluvčí Mall.cz Michala Gregorová říká, že momentálně tento obchod doručuje více než 95 procent objednávek ve slíbeném termínu a u zbylých objednávek je zpoždění v drtivé většině jeden pracovní den. "V kontextu předvánoční sezony můžeme tedy říct, že logistika funguje správně. Je bohužel jasné, že nemůže být vše stoprocentní a část objednávek se může zpozdit," dodává.

"V letošním roce očekáváme v případě prodeje zboží nárůst minimálně o 20 procent. Předpokládáme, že vánoční útraty, respektive útraty v posledním čtvrtletí, v tuzemských internetových obchodech přesáhnou 25 miliard korun. S ohledem na pozitivní situaci na trhu to nakonec může být ještě víc," očekává Vetyška.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy