Nákup nonstop a bez prodavačů. V Česku otevřela první automatická prodejna

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 20. 3. 2022 16:48
Obchodní řetězec Coop otevřel v týdnu plánovanou první samoobslužnou prodejnu v Česku, a to ve strakonické Podskalské ulici. Zákazníci v ní mohou nakupovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Pro vstup mimo otevírací dobu, kdy již na prodejně není přítomen žádný personál, potřebují speciální aplikaci s propojením na bankovní identitu.

"Chceme, aby tyto prodejny byly pro každého. Samozřejmě proto v rámci standardní otevírací doby bude prodejna i nadále obsluhována personálem, mimo tuto dobu již však bude fungovat v automatickém režimu," potvrzuje systém prodeje ředitel rozvoje a marketingu sítě Coop Lukáš Němčík.

Strakonická prodejna prošla kompletní rekonstrukcí a novému způsobu prodeje se musel částečně přizpůsobit sortiment - v rámci toho je posílena například nabídka chlazeného čerstvého zboží. Naopak na noc se uzavřou pulty s lahůdkami a uzeninami, které nahradí nabídka baleného zboží.

Coop systém v Česku převzal od sesterských družstev ve Skandinávii, kde podobný druh prodejen funguje již řadu let. Podle Němčíka se zákazníci mění, a je proto nutné se jim přizpůsobovat.

"Myslíme si, že právě v menších a středních městech má koncept automatických prodejen největší potenciál kvůli měnící se struktuře zákazníků, z nichž stále větší část vyžaduje maximálně flexibilní služby. V těchto lokalitách jsou navíc například v podvečerních hodinách či o víkendech často otevřeny jen velké obchody na okrajích, které jsou dostupné mnohdy jen autem," popisuje Němčík.

Jak na samoobslužný nákup v praxi

Zákazník potřebuje pro vstup po zavírací době speciální aplikaci, která mu bude po prvním přihlášení prostřednictvím bankovní identity při každé návštěvě obchodu generovat unikátní QR kód, jenž umožní vstup do prodejny.

"Každý návštěvník prodejny bude díky tomuto systému jednoznačně identifikován, a není tedy například problém, pokud bude najednou nakupovat více zákazníků. Zákazník bude moct opustit prodejnu s nákupem až po ověření platby," vysvětluje Pavel Kozler z agentury Knowinstore.

Zákazník si zboží naskenuje, platba nákupu probíhá na samoobslužných pokladnách.

Aby řetězec zamezil krádežím, celý prostor prodejny je pod dohledem kamerového sytému napojeného na pult centrální ochrany. Ten podle společnosti umí vyřešit i to, když se zákazník dostane do problémů. Využít v takovém případě může i nouzové tlačítko nebo spojení s vzdálenou ostrahou.

Jak český zákazník nový systém prodeje přijme, není zatím podle Coop jasné. Řetězec už dříve začal v menších obcích poskytovat službu výdejních chlazených boxů s potravinami, nyní rozšiřuje také počet obchodů napojených na e-shop a testuje rozvoz potravin.

Dalších obchod s automatickým prodejem se otevře v následujících měsících v Českém Krumlově a v tomto případě půjde již o větší prodejnu.

 

Právě se děje

Další zprávy