Český nákupní košík loni pořádně nabobtnal. Nespoutané utrácení už však pomalu končí

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
21. 1. 2020 7:12
Řada obchodních i drogistických řetězců se za uplynulou vánoční sezonu může pochlubit vyššími tržbami než ve stejném období roku 2018. Pomohl jim k tomu hlavně větší nákupní koš jejich zákazníků, naopak transakcí v hyper- a supermarketech ubylo. Vyplývá to z analýzy společnosti Nielsen. Podle analytiků už je však na dohled postupný útlum. S ochlazováním ekonomiky začnou podle nich Češi šetřit.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Archiv Aktuálně.cz

Přestože sledovaným hypermarketům (Albert, Globus, Kaufland, Terno a Tesco) podle analýzy během listopadu a prosince vzrostly tržby meziročně o 0,2 procenta, proti tempu, jakým Češi bezuzdně utráceli po celý rok jsou to jen drobné. Tržby totiž vzrostly v porovnání s rokem 2018 o 3,1 procenta.

"Oproti minulým Vánocům klesl v hypermarketech počet transakcí o 1,5 procenta, naopak velikost průměrného nákupního koše vzrostla o 1,7 procent na 442 korun," uvádí zpráva společnost Nielsen.

V menších supermarketech (sledovány byly Albert, Tesco, Globus, Billa a Penny) byla situace podobná. Zákazníci zde během vánoční sezony také utratili více než ve stejném období před rokem. Tržby rostly dokonce výrazněji než v případě hypermarketů - tedy o 2,4 procenta. "Bylo to díky tomu, že lidé nakoupili více během jednoho nákupu, čímž se velikost průměrného nákupního koše navýšila o skoro čtyři procenta a vyšplhala se přes 250 korun," vysvětluje analýza.

Nicméně tržby za celý rok 2019 v případě supermarketů rostly o 4,4 procenta.

Foto: Nielsen

Ani drogistické řetězce nepřišly loni zkrátka. Během vánoční sezony sledované obchody (Rosssmann, dm drogerie, Teta, Top drogerie) utržily meziročně rovnou o pět procent více a jako jediným jim během vánoční sezony také stoupl počet transakcí, a to o dvě procenta. Rovněž průměrný nákupní košík se rozrostl - téměř o tři procenta.

I zde ovšem platí, že celkově byl rok 2019 z pohledu tržeb pro řetězce úspěšnější než samotné Vánoce. "A tak zde můžeme pozorovat změnu oproti roku 2018, kdy růst tržeb za vánoční nákupy vysoko přesahoval prodeje v celém roce," upozorňují autoři studie.

Foto: Nielsen

Z typických vánočních kategorií, které se mnohem častěji objevují v nákupních koších před Vánoci oproti zbytku roku, převládají podle analýzy Nielsen mražená těsta, ozdoby na pečení, bonbony, přípravky po holení, hračky nebo čaj.

"Například vůně mají o 270 procent a hračky o 250 procent vyšší průměrné týdenní tržby během Vánoc oproti zbytku roku. Existují ovšem naopak kategorie, u kterých jsou tržby vyšší v průběhu roku - například chlazené dipy dosahují jen 40 procent a cider 60 procent z průměrných týdenních tržeb během Vánoc," doplňují autoři.

Začínají Češi šetřit?

Už loni v říjnu a v listopadu byl růst útrat o něco slabší, než byl průměr za první tři čtvrtletí loňského roku.

"V obou zmíněných segmentech maloobchodu ve 4. čtvrtletí loňského roku tak došlo ke zpomalení tempa růstu tržeb, ačkoliv čísla za prosinec Český statistický úřad ještě nezveřejnil. Mírně horší výsledky by mohly být způsobeny poklesem spotřebitelské důvěry a o něco vyšší ochotou domácností šetřit. O nějakém zásadním trendu je však podle mě předčasné hovořit," říká pro Aktuálně.cz analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Zatímco v roce 2018 narůstal objem mezd a platů tempem 9,5 procenta, v průběhu loňska podle analytika BH Securities Štěpána Křečka odhady naznačují, že docházelo ke zpomalování růstu. "To mělo přímý vliv na spotřebu domácností, kde byl rovněž zaznamenán pokles tempa růstu. Výše příjmů domácností a velikost spotřeby mají výrazný vliv na tržby obchodníků, proto v závěru roku 2019 tržby meziročně vzrostly, ale tempo růstu mohlo poklesnout," domnívá se Křeček.

Letos podle ekonomů růst tržeb obchodníků zvolní, a to kvůli zpomalující domácí ekonomice a nižšímu růstu reálných mezd. "Zatímco loni v souhrnu maloobchod pravděpodobně přidal necelých pět procent, tak letos by měly maloobchodní tržby vzrůst o zhruba o tři procenta. Další mírné zpomalování růstové dynamiky lze přitom v tomto kontextu letos očekávat jak u potravin, tak i u drogerie," odhaduje Novák.

 

Právě se děje

Další zprávy