Český Ježíšek zvyšuje tržby o třetinu. Je sedmý v EU

ČTK ČTK
16. 12. 2013 16:50
Česko je podle analýzy UniCredit Bank co do nárůstu vánočních tržeb sedmé v Evropské unii.
Foto: Isifa/Thinkstock

Praha - Tuzemským obchodníkům narůstají každý rok v předvánočním období tržby v průměru o 30 procent oproti zbytku roku. Mezi zeměmi Evropské unie tak Česko v tomto ohledu drží sedmé místo a je daleko před všemi okolními zeměmi.

Vyplývá to z aktuální analýzy UniCredit Bank.

Předvánočním nákupům kraluje v posledních pěti letech Lucembursko, kde obrat maloobchodu v prosinci v průměru roste o dvě třetiny, svou roli ale hraje oblíbenost země jakožto nákupní destinace mezi cizinci.

Nejvíc se dále tržby obchodníků v prosinci zvyšují v Itálii a v Portugalsku, a to o třetinu.

Na opačném konci žebříčku se nachází Chorvatsko, kde prosincové tržby proti jiným měsícům v roce vzrostly během posledních pěti let v průměru jen o devět procent. Další místa na konci žebříčku patří Bulharsku, Estonsku a Lotyšsku. Ze zemí západní Evropy leží Vánoce nejméně na srdci šetřivým Nizozemcům.

Analýza UniCredit Bank dále hodnotí, jak se na tržbách firem o Vánocích podepsala krize. Podle výsledků se kromě všech tří zemí Beneluxu prosincové tržby v období let 2008 až 2012 v porovnání s předešlými peti lety snížily ve všech členských zemích.

"Silnější omezení předvánočních nákupů je po krizi patrné v zemích, které jí byly naprůměrně zasaženy, jako je Itálie, Maďarsko, Rumunsko, Litva nebo Lotyšsko," uvádí UniCredit Bank.

Zajímavý je podle analýzy osud Řecka. Jeho obyvatelé si přes špatnou finanční situaci nenechali dlouho na vánoční útraty sahnout. Jejich spotřební apetit během Vánoc skokově snížila až úsporná opatření v roce 2012.

 

Právě se děje

Další zprávy