Česko už není královstvím dobírky. V e-shopech poprvé platíme častěji kartou

Michal Šenk Michal Šenk
28. 5. 2017 15:15
Stále více lidí preferuje při nákupu na internetu platbu kartou před tradičně nejpopulárnější dobírkou. Důvodů tohoto trendu je řada, včetně EET. Dobírka ale stále má svůj význam.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Economia

Praha - Stále více Čechů platí své nákupy na internetu bezhotovostně. Přímá platba debetní či kreditní kartou se poprvé stala vůbec nejužívanější metodou. Vyplývá to z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a společnosti Nielsen.

Téměř třetina (29 procent) lidí uvedla, že své nákupy online platí nejčastěji kartou. Dlouho populárnější dobírku uvedlo jen 26 procent oslovených.

Ještě před pěti lety přitom ve stejném průzkumu preferovalo platbu kartou pouze 14 procent lidí, dobírku uvedlo 41 procent dotázaných. I vzhledem k relativně velkému rozšíření platebních karet vycházelo Česko v tomto srovnání jako výjimečná země.

"Češi se naučili e-shopům důvěřovat. Dobírka si stále drží svůj význam, ale dlouhodobě je na ústupu," komentuje trend výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Podle šéfa útvaru Platby a portfolio karet České spořitelny Václava Adamce je příčin tohoto vývoje víc než jen větší důvěra lidí v to, že e-shop údaje z jejich karet nezneužije.

"Samozřejmě pomáhá, že lidé už dnes vědí, že nedodání zboží lze reklamovat přes banku, která společně s kartovými asociacemi zajišťuje vrácení peněz," říká Adamec. "Pro mladé je platba kartou větší samozřejmostí, mnoho lidí také oceňuje, že díky výpisům z karty mají o útratách větší přehled," dodává.

Jelikož plateb kartou v online prostředí přibývá, snaží se firmy o další posílení bezpečnosti plateb. Složitější vícekrokové autorizace ostatně nově požaduje i Evropská unie. Společnost Visa chce například v nejbližší době představit novou verzi protokolu 3D Secure s označením 2.0, která má zahrnovat více informací o platbě a snadněji identifikovat případný podvod. Podobné vylepšení svého bezpečnostního protokolu chystá rovněž Mastercard.

Platba kartou je pak výhodná i pro obchodníky. Peníze mají k dispozici dopředu. A placení kartou proto podporují. Dalším důvodem nárůstu plateb kartou je i to, že je e-shopy ve stále vyšší míře umožňují. Mimo jiné i kvůli náběhu EET. To však bude na číslech příklonu k jednotlivým platebním metodám zřetelnější až letos.

"Podle dat za poslední měsíc je polovina všech transakcí na platební bráně realizována prostřednictvím uložené platební karty," konstatuje mluvčí největšího českého e-shopu Alza.cz Patricie Šedivá.

Na celkovém nárůstu podílu plateb kartou se pak podílí i to, že Češi stále hojněji nakupují v zahraničních e-shopech. Největší internetový obchod světa Amazon stále nespustil svoji tuzemskou mutaci, Češi tedy de facto nakupují v Německu, ve Francii či Velké Británii. "Loni Češi kartami Visa v zahraničí zaplatili zboží téměř za devět miliard korun, meziročně šlo téměř o pětinový nárůst," uvádí regionální manažer Visy pro Česko a Slovensko Marcel Gajdoš.

Na "smetišti dějin" však dobírka každopádně neskončí. Podle údajů České pošty od roku 2013, kdy existují průkazná data, roste absolutní objem zásilek podaných na dobírku. Konstantně roste počet objednávek a tržby za nákupy v internetovém prostředí. Jen v tuzemských e-shopech podle APEK lidé loni utratili 98 miliard korun, meziročně o pětinu víc. Letos tato statistika podle odhadů vysoce překročí stomiliardovou hranici.

 

Právě se děje

Další zprávy