Česko má stále méně vlastních potravin, varují čísla

ČTK ČTK
19. 11. 2013 11:50
Statistici: Potravinová nesoběstačnost Česka se prohlubuje hlavně u masa, ovoce a zeleniny.
Foto: Karel Toman

Praha - Potravinová nesoběstačnost České republiky se stále prohlubuje, a to zejména u masa, ovoce a zeleniny. Vyplývá to z Analýzy zahraničního obchodu ČR se zbožím v letech 1999 až 2012, kterou zveřejnil Český statistický úřad.

Například dovoz masa a masných výrobků stoupl za posledních 14 let ze 2,2 miliardy korun v roce 1999 na 25,8 miliardy korun v roce 2012 a deficit u tohoto zboží jen loni činil 16 miliard korun.

Na druhou stranu se zvyšuje i přebytek zahraničního obchodu se stroji a auty, které jsou nejvýznamnějším českých obchodovaným zbožím.

Otevřenost ekonomiky se za poslední roky výrazně navýšila. Ukazatele poměru vývozu a dovozu zboží k hrubému domácímu produktu zařadily ekonomiku ČR v roce 2012 na páté, respektive šesté místo v EU v otevřenosti.

"Podíl vývozu zboží na produkci ČR v roce 2011 dosáhl 24,3 procenta, podíl dovozu zboží 23,3 procenta. Z hlediska dostupných údajů tak byla otevřenost české ekonomiky devátá nejvýraznější mezi zeměmi celé evropské sedmadvacítky," uvedl analytik ČSÚ Lukáš Kučera.

Dominují stroje a dopravní prostředky

Nejvýznamnější položkou dovozu i vývozu jsou v ČR dlouhodobě stroje a dopravní prostředky. Jejich podíl na exportu stoupl za 14 let ze 42 na 54 procent exportu, v posledních letech se podíl ale již příliš nemění.

Na výsledku obchodu s tímto zbožím, který za celé období od roku 1999 do 2012 ani jednou neklesl do deficitu, měl hlavní podíl obchod s auty a jejich díly. "Jestliže poprvé v roce 2004 překonal zahraniční obchod se silničními vozidly a jejich díly přebytek ve výši 100 miliard korun, v roce 2007 generoval již více než 200 miliard korun. Hranice 300 miliard korun byla poprvé pokořena v roce 2012," dodal Kučera.

Značnému nárůstu přebytku nezabránily ani propady v zahraniční poptávce v letech 2008 až 2009 či postupné oslabování růstu vývozu vozidel v letech 2010 až 2012. Postupný nárůst zahraniční poptávky po strojích a dopravních prostředcích navyšoval výkonnost českého průmyslu, a to zejména automobilového. Produkce automobilového průmyslu v letech 2000 až 2004 rostla průměrným tempem 11,3 procenta za rok, v letech 2005 až 2007 rostla o 15 procent ročně.

Dovoz materiálů a polotovarů ke zpracování se v posledních letech zvyšuje spolu s rostoucím exportem strojů a dopravních prostředků. V roce 2003 směřovalo do ČR železo a ocel za 54,7 miliardy korun, v roce 2007 za 142,1 miliardy korun. Značné navyšování dovozu následně vedlo k prohlubování deficitu z obchodu s těmito produkty z původních 0,8 miliardy korun v roce 2003 na 28,2 miliardy korun v roce 2007. Obdobný trend bylo možné pozorovat u neželezných kovů, u železné rudy ke zpracování v hutnickém průmyslu či kaučuku a u plastů v gumárenském a plastikářském průmyslu.

Nejhorší výsledek zahraničního obchodu byl zaznamenán v roce 1996 s deficitem ve výši 153 miliard korun. Poslední schodek zahraničního obchodu nastal v roce 2004, kdy dovoz převýšil vývoz o 26,4 miliardy korun. Historicky první přebytek obchodní bilance měla ČR v roce 2005 (38,6 miliardy korun).

Zatím nejlepší výsledek si zahraniční obchod připsal v loňském roce s přebytkem 305,7 miliardy korun. Důvodem tohoto značného přebytku byl zejména slabý růst poptávky po dovozu.

 

Právě se děje

Další zprávy