reklama
 
 

Česko je rájem slev, ukazuje nové porovnání. Pod privátní značkou řetězců se prodá pětina zboží

7. 12. 2017
V obchodech nad 400 metrů čtverečních se prodá až 54 procent rychloobrátkového zboží ve slevě. Česko se tak hned po Slovensku řadí na druhou příčku v žebříčku evropských zemí. I kvůli tomu je v tuzemsku nižší podíl takzvaných privátních značek řetězců než na Západě.

Praha - Podíl zboží prodaného ve slevových akcích v Česku stále roste. V obchodech nad 400 metrů čtverečních se takto prodá až 54 procent takzvaného rychloobrátkového zboží, tedy například potravin, nápojů nebo drogistického zboží.

Vyplývá to z údajů společnosti Nielsen, které prezentovala společně se Svazem obchodu a cestovního ruchu.

Česká republika se tak řadí těsně na druhou příčku v žebříčku evropských zemí. První v Evropě je Slovensko s podílem 56 procent, po Česku následuje Maďarsko (44 procent). V Německu se v akcích prodá jen 21 procent zboží a například ve Velké Británii 36 procent.

V porovnání se západními zeměmi má Česko mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích, uvádí Nielsen.

Možné zastavení "slevové spirály" nicméně signalizuje jiný průzkum, který Svaz obchodu prezentoval v listopadu: Podle údajů společnosti GfK poprvé po patnácti letech v Česku mírně klesl podíl zboží nakoupeného v akci.

Ceny značkového zboží se díky vysokému počtu a větší hloubce promočních slev přibližují cenám privátních značek (výrobky prodávané pod značkou jednotlivých řetězců), někdy také dokonce klesnou pod jejich úroveň.

"Tím privátní značky přicházejí o konkurenční výhodu. Vnímáme sice přibývání prémiových produktů i v řadách výrobků prodávaných pod vlastní značkou řetězce, český spotřebitel však stále rád plní svůj nákupní košík akčním značkovým zbožím," říká generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra.

Podíl rychloobrátkového zboží prodaného pod privátní značkou obchodníků dosahuje letos 19 procent a dlouhodobě se příliš nemění. Je tak stále výrazně nižší než v západní Evropě, kde se pohybuje mezi 30 a 40 procenty.

Například v Německu se v rámci vlastních značek řetězců prodá v potravinách 43 procent zboží, v drogerii pak 37 procent.

V Česku přinášejí privátní značky - v rámci nejprodávanějších potravin -  největší část z tržeb u smetany (37 procent) a kuchyňských olejů (36 procent). Naopak nejméně se pod vlastní značkou řetězců prodá piva (pět procent) a hořkých bylinných likérů (dvě procenta).

V drogerii lidé zaplatí za produkty privátních značek až 58 procent z celkových útrat za kuchyňské utěrky a 57 procent tržeb za papírové kapesníčky.

autoři: ČTK, Ekonomika | 7. 12. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama