Česko je rájem nákupních center, potvrzuje nové porovnání

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
6. 10. 2014 15:15
Místo obřích center teď budou vznikat spíše menší nebo středně velké projekty, očekává poradenská společnost CBRE.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha – Maloobchodní trh v Česku je v porovnání s ostatními postkomunistickými státy střední Evropy nejrozvinutější. Na každých tisíc obyvatel připadá zhruba 320 metrů čtverečních nákupních ploch, což je více než na Slovensku, v Polsku nebo Maďarsku. Vyplývá to z nejnovější studie poradenské společnosti CBRE.

Další obchodní plochy přibývají. Ke konci příštího roku má na tisíc obyvatel připadat už 335 metrů čtverečních maloobchodní plochy, očekává ředitel oddělení pro výzkum a poradenství CBRE Jos Tromp.

"Celkové maloobchodní prostory v Česku aktuálně představují 320 metrů čtverečních na tisíc obyvatel. Pokud vezmeme samotná nákupní centra, jde o 220 metrů čtverečních," upřesňuje.

Na Slovensku v současné době připadá na tisíc obyvatel 280 metrů čtverečních celkové nákupní plochy, v Polsku 260 metrů a v Maďarsku 215 metrů.

Vede Liberec

V rámci České republiky má zdaleka nejhustější síť obchodů Liberec, kde na tisíc obyvatel připadá 1440 metrů čtverečních nákupních ploch. V závěsu za ním jsou Teplice a Olomouc, kde maloobchodní plocha přesahuje 1200 metrů čtverečních.

Naopak nejméně obchodů je v Moravskoslezském kraji. Města jako Karviná, Frýdek-Místek nebo Havířov evidují méně než 300 metrů čtverečních maloobchodních ploch na tisíc obyvatel.

Rok 2013 byl nejlepší po krizi

Nejlepšími roky - co do výstavby nákupních center - byly podle CBRE předkrizová léta 2002, 2005, 2007 a 2008. Během této doby byla postavena asi třetina z celkového objemu maloobchodních ploch nákupních center. Počtem postavených projektů pak byly nejsilnější roky 2007 a 2008, kdy se dokončilo 23 projektů. Krize pak vedla k silnému omezení výstavby, která opět ožila v roce 2012.

V pokrizovém období byl nejlepší rok 2013 se sedmi novými projekty, dvěma expanzemi a celkovým objemem převyšujícím 160 tisíc metrů čtverečních.

Navzdory zmíněné hustotě pokračuje výstavba nových obchodů včetně velkých nákupních center v Česku i nadále. Od začátku letošního roku se otevřela tři nová nákupní centra o celkové ploše přesahující 55 tisíc metrů čtverečních. Šlo o Galerii Teplice, obnovené OC Lužiny a Centrum Pivovar Děčín.

Stejný počet nákupních center by se měl podle CBRE otevřít ještě do konce letošního roku. Nákupní galerie Frýda ve Frýdku-Místku přidá společně s ostravským Géčkem a pražským Quadriem dalších 40 tisíc metrů čtverečních maloobchodních ploch.

Pro příští roky je podle údajů CBRE ve výstavbě dalších 50 tisíc metrů čtverečních. Nejpozději v posledním čtvrtletí roku 2015 by tak na tisíc obyvatel České republiky už mělo podle Jose Trompa připadat 335 metrů čtverečních nákupních ploch. Pro srovnání - Slovensko by se mohlo do poloviny roku 2016 dostat na 290 metrů čtverečních.

Budoucnost má ale podle CBRE patřit spíše menším nebo středně velkým projektům. Již nyní se průměrná velikost nákupních center snižuje, prostoru pro výstavbu obřích projektů totiž už příliš nezbývá.

"Předpokládáme, že se nová výstavba zaměří především na menší nebo středně velké projekty. Zároveň se čím dál aktuálnějším bude stávat redevelopment, remodeling a repositioning stávajících nákupních center," říká Tromp.

 

Právě se děje

Další zprávy