Česká kvalita z Polska už neprojde. Do řetězců míří nová značka, pravidla se zpřísní

Petr Kučera Petr Kučera
26. 10. 2016 6:41
Novou značku Česká potravina začíná nyní používat Penny Market, zavedly ji už také řetězce Albert a Globus. Další obchodníci a zřejmě i výrobci je budou následovat. Jednotné logo pro zájemce určila novela zákona, která začne platit od ledna. Označování původu sice u většiny potravin zůstává dobrovolným údajem, ale pokud se jej někdo rozhodne používat, musí nově splnit jasně definovaná kritéria.
Novou značku právě zavádí Penny Market, přidají se i ostatní.
Novou značku právě zavádí Penny Market, přidají se i ostatní. | Foto: Jakub Plíhal

Praha – Spotřebitelé lépe poznají, které zboží v obchodech je skutečně z Česka. Jasnější a přísnější pravidla zavádí od ledna 2017 novela zákona o potravinách.

Potraviny, které byly v Česku třeba jenom zabaleny, tak už nebudou moci být označeny vlajkou, logem nebo nápisem vzbuzujícími dojem, že jsou českého původu.

"Dosavadní označování českých potravin je velmi nepřehledné až chaotické. Některé firmy toho zneužívají,“ řekl už loni ministr Marian Jurečka (KDU-ČSL), který změnu prosadil.

Ministerstvo připravilo i vizuální podobu nové značky Česká potravina. Označování původu sice u většiny potravin zůstává dobrovolným údajem, ale pokud se jej někdo rozhodne uvádět, musí nově splnit jasně definovaná kritéria.

Už nyní začíná novou značku používat řetězec Penny Market. Na podpis „prohlášení o podpoře českých dodavatelů potravin“ pozval i ministra.

„Máme zájem, aby co nejvíce potravin, které splňují podmínky pro označení Česká potravina, bylo tímto logem označeno. Je to informace pro zákazníka, který si může být jistý, že daný výrobek pochází z České republiky a že jeho koupí podporuje někoho, kdo tady peníze vrací do ekonomiky a kdo u nás zaměstnává lidi,“ vysvětluje Jurečka.

Ministr Jurečka se zástupci Penny Marketu.
Ministr Jurečka se zástupci Penny Marketu. | Foto: Jakub Plíhal

Ministr zdůrazňuje, že cílem není omezovat dovoz a uzavírat český trh. Pokud by výrobci nebo obchodníci museli tuzemské zboží označovat povinně, nelíbilo by se takové zvýhodňování Evropské komisi.

Zákon určil, co je české

Jako „české“ smějí být od ledna 2017 označeny mléko, víno a nezpracované potraviny (jako je maso, ovoce či zelenina) jen tehdy, když jsou nejen vyrobeny v České republice, ale současně stoprocentně pocházejí z českých surovin.

U zpracovaných potravin tvořených více složkami postačí, když z tuzemska pochází 75 procent použitých složek – má jít hlavně o případy, kdy se některé suroviny v Česku ani nevyskytují.

Zákon myslí i na varianty typu "potravina z Česka“ nebo "česká kvalita", přestože dopředu nemůže vyjmenovat všechny. Kdo nesplní podmínky, neměl by používat ani "jinou informaci – zejména slovní, obrazovou nebo grafickou – naznačující, že země původu potraviny je Česká republika".

Lepší orientace.
Lepší orientace. | Foto: Jakub Plíhal

Jestli v konkrétním případě půjde o obcházení zákona, by nejprve hodnotila Státní zemědělská a potravinářská inspekce – obecně hrozí pokuta až 10 milionů korun. Případný spor by pak musel vyřešit soud.

Novela myslí i na potraviny, které vyššího podílu českých surovin dosáhnout nemohou – typicky čokoládové výrobky. Pro ně počítá s dobrovolným označením Vyrobeno v České republice (nebo variantami s podobným významem), pokud v tuzemsku proběhla alespoň výroba.

Sedm z deseti potravin je českých, chlubí se Penny

Právě Penny Market měl přitom s matoucím označováním největší problémy. Nápisem Česká kvalita a tuzemskou vlajkou totiž opakovaně označoval i některé zahraniční výrobky. Už v roce 2012 za to dostal vysokou pokutu za klamání spotřebitelů od Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Česká kvalita z Polska, květen 2016.
Česká kvalita z Polska, květen 2016. | Foto: Státní zemědělská a potravinová inspekce

Později našla kontrola „Českou kvalitu“ například u bramborových chipsů z Polska. A letos na jaře pak třeba jogurty vyrobené v Polsku a Německu, řecký jogurt a eidam z Polska, salámy z Německa, rostlinný tuk na pečení rovněž z Německa a ztužovač šlehačky ze Slovenska.

Řetězec se původně bránil tím, že potraviny jsou vyrobené podle tradičních českých receptur. Dosavadní značku ale přestal letos v létě používat právě kvůli zpřísnění zákona. Teď přechází na novou a chlubí se, že kritéria označení Česká potravina nebo Vyrobeno v ČR podle nového zákona splňuje v jeho prodejnách sedm z deseti potravinářských výrobků.

„Největší podíl českých potravin máme v nabídce pečiva, masa a mléčných výrobků,“ říká ředitel nákupu Penny Marketu Marek Doležal. A podíl se bude ještě zvyšovat, slibuje. Co když budou české potraviny dražší než některé zahraniční? „Rozhodne zákazník,“ odpovídá.

Podle čeho vybírá Penny dodavatele? „Rozhoduje hlavně poptávka zákazníků. Extrémně důležité je pro nás kritérium čerstvosti. Není přitom podmínkou, aby jeden dodavatel pokryl všech 361 prodejen v Česku – máme i takové, které zásobují jen určitý region,“ upřesňuje Doležal.

Penny Market letos zahájil i modernizaci prodejen, začíná používat nové logo.
Penny Market letos zahájil i modernizaci prodejen, začíná používat nové logo. | Foto: Jakub Plíhal

Průzkum společnosti Médea Research pro Penny ukázal, že více než 58 procent Čechů vybírá potraviny podle země jejich původu a téměř 46 procent uvádí, že při nákupu potravin vyhledává české produkty.

Jednotná značka do všech řetězců

Už letos v srpnu začal novou značku používat řetězec Albert – zatím pro vepřové a hovězí maso. Ani u toho nechyběl ministr Jurečka.

Sto procent „nepromočního objemu“ takzvaného červeného masa teď do Alberta dodávají české firmy Masokombinát Polička, Kostelecké uzeniny a Rabbit. Nepromoční se rozumí pravidelná nabídka kromě slevových akcí.

Označení Česká potravina postupně zavádí i řetězec Globus, jehož výhodou je mimo jiné vlastní řeznictví.

České maso v Albertu.
České maso v Albertu. | Foto: Ahold

Připojí se i další velké řetězce. „Společně s našimi dodavateli nyní upravujeme databázi výrobků, abychom měli jistotu, že splňují legislativní podmínky pro toto označení. Zákazníci se s ním setkají po Novém roce,“ říká mluvčí sítě Tesco Václav Koukolíček.

S dodavateli nyní zjišťuje konkrétní produkty i Kaufland. Lidl plánuje zavést novou značku v průběhu příštího roku.

Billa označí logem Česká potravina produkty pod takzvanými privátními značkami. „Jejich recepturu i složení máme plně pod kontrolou a můžeme je tak garantovat,“ vysvětluje mluvčí Lucie Borovičková. A připomíná, že logo mohou používat i ostatní výrobci na trhu.

Povinné seznamy u vstupu skončily

Od letošního září už obchodní řetězce nemusejí u vchodu do prodejen zveřejňovat seznam pěti zemí, z nichž pocházejí dodavatelé potravin s největším podílem na celkových tržbách.

Kritici upozorňovali, že tento seznam běžným spotřebitelům v praxi nepomáhá. Rozhodující je pro něj totiž sídlo dodavatelské firmy, nikoliv skutečný původ potravin. Pokud tedy maso z ciziny zabalí firma sídlící v Česku a do řetězce jej dodá pod svým jménem, počítala se taková potravina jako česká.

Povinnost zveřejňovat seznamy zemí u vchodu zrušilo ministerstvo zemědělství – stejný úřad, který ji předtím nad rámec unijních předpisů od ledna 2015 prosadil.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Frankfurt si v odloženém duelu EL v Salcburku zajistil postup

Fotbalisté Frankfurtu v odvetném duelu 2. kola Evropské ligy v Salcburku, jenž byl přeložen ze čtvrtka na dnešek kvůli hlášenému orkánu, remizovali 2:2 a v součtu s domácí výhrou 4:1 postoupili do osmifinále. V něm se Eintracht 12. a 19. března utká s Basilejí.

Salcburk v odloženém zápase před 29.000 diváky dvakrát vedl, ale hosté pokaždé vyrovnali a pohlídali si postup. Branky domácích vstřelili kapitán Andreas Ulmer a Jérome Onguéné, klid Frankfurtu zajistil dvěma góly André Silva.

Frankfurt se měl původně už za dva dny představit v bundeslize na hřišti Werderu Brémy, vedení ligy ale na neděli plánovaný duel kvůli nahuštěnému programu zatím na neurčito odložilo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy