Útraty Čechů v obchodech skokově vzrostly. Zdražování je zatím od nákupů neodradilo

Ekonomika Ekonomika
Aktualizováno 13. 1. 2022 9:55
Maloobchodní tržby v Česku v listopadu meziročně skokově stouply o 13,2 procenta po říjnovém růstu o šest procent. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ). Na srovnání má ale podle něj vliv omezení prodeje v roce 2020. Meziměsíčně naopak tržby po očištění klesly o procento. Chuť lidí nakupovat je nicméně podle analytiků největší za 20 let a zatím je neodrazuje ani vysoká inflace.
Obchodní dům Macy's v New Yorku nabízí hlavně módu a doplňky.
Obchodní dům Macy's v New Yorku nabízí hlavně módu a doplňky. | Foto: Reuters

Češi v listopadu nakupovali hlavně v obchodech s oděvy a obuví. Těm vzrostly tržby dokonce o 283,5 procenta, dále se sportovními potřebami, kde šlo o růst tržeb o 47,9 procenta, a s výrobky pro domácnost, kde šly tržby nahoru o 32,9 procenta. 

Tržby za nepotravinářské zboží tak v listopadu vzrostly téměř o čtvrtinu, stouply také u pohonných hmot (o 7,4 procenta), u potravin stagnovaly (pokles o 0,4 procenta). 

Problémy vznikají u prodeje a oprav motorových vozidel. Data očištěná o kalendářní vlivy zaznamenala meziroční propad o 1,5 procenta. Kvůli nedostatku některých komponentů se totiž nedaří dokončovat nová vozidla, což má negativní vliv na prodeje.

Ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková upozornila u tržeb obchodníků na nízkou srovnávací základnu - loni v listopadu totiž mohly být prodejny oproti pandemickému roku 2020 otevřeny. "To se projevilo také relativně nízkým růstem prodejů internetových obchodů, zákazníci se vrátili do kamenných obchodů," dodala. Prodeje přes internet a zásilkové služby vzrostly pouze o 0,6 procenta.

Inflace v Česku momentálně činí 6,6 procenta. I když by se na první pohled mohlo zdát, že silný růst cen podlomí chuť utrácet, podle analytiků se to zatím neděje.

"Je to dáno především nízkou nezaměstnaností a důvěrou spotřebitelů, že se jejich situace v budoucnu výrazně nezmění a své zaměstnání neztratí. Pokud by se tak stalo, jsou Češi přesvědčeni, že novou práci najdou rychle. Tato kombinace důvěry je skvělou zprávou pro obchodníky a jejich kasy," domnívá se analytik Citfinu Tomáš Volf. 

S tím, jak ceny porostou i v dalších měsících, se podle analytiků bude měnit skladba nákupních košíků Čechů. "Přednost dostane zboží denní potřeby a zejména nezbytné potraviny. Naopak prodejce zbytného zboží nebo zboží dlouhodobé spotřeby čeká velký boj o zákazníka. Tyto dražší položky jsou vesměs financovány úvěry, které jdou prudce nahoru, takže ochota Čechů se zadlužovat bude nejspíš zpomalovat. Spotřebitelé by však mohli těžit z konkurenčního cenového boje," pokračuje Volf.

 

Právě se děje

Další zprávy